Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp med betalt ferie og ny jobb?

SaraVitti

Anbefalte innlegg

Setter veldig pris på gode svar her.

Jeg jobber i fultidsstilling, og vi har fastlønn hver mnd og betalt ferie.

Det vi jobber i mai måned bruker vi ikke få lønn, altså utebtalt i juni har vi ikke lønn kun feriepenger fra året før.

Ellers så har vi betalt ferie, så det blir ikke trekk i lønn selv om man tar 4 ukers ferie i hele juli feks siden det allerede ble trekk fra mai lønna.

Men nå skal jeg bytte jobb, jeg jobber ut mai i gamle stilling.

Jeg har ikke brukt noen av mine betalte feriedager i år, de har jg avtalt med min nåværende arbgiver og ta i juni og juli.

Men nå jobber jeg jo ikke hos de mer i juni og juli, altså jeg kommer aldri til å bruke mine betalte feriedager her.

Så spm mitt er burde jeg da få vanlig lønn for når jeg jobber i mai?

Jeg kan jo ikke få bare feriepenger utb i juni og ikke lønn når jeg ikke har brukt de betalte feriedagene jeg har?

Hvordan blir dette..

Takk på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får vanlig lønn i mai fra nåværende arbeidsgiver + opptjente feriepenger for 2017 + opptjente feriepenger for jan-mai 2018 (det kan være at disse blir utbetalt på begynnelsen av 2019). Når du tar ut ferie hos ny arbeidsgiver blir du trukket i lønn der og må bruke feriepengene du allerede har fått utbetalt fra forrige arbeidsgiver.  

Edit: Ellers er det du beskriver mtp lønn og ferie helt normalt. Når vi tar ferie blir vi trukket for det i lønn og får utbetalt ferie penger i stedet for, som er opparbeidet året før. I forhold til min erfaring med fire forskjellige arbeidsgivere så trekkes man for all ferie i juni (alternativt mai hvis lønn utbetales mot slutten av måneden), og får feriepengene utbetalt. Har man 5 uker ferie så får man ikke trukket alt på en måned, da trekkes så mye som mulig i juni og de få resterende dagene i juli, og tilsvarende antall (rest) dager blitt holdt igjen av feriepengene og utbetalt i juni slik at man får full lønn som normalt.

Endret av Crowly
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du slutter i jobben, skal du ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til sluttdatoen. Denne utbetalingen skal skje siste lønningsdag før fratreden. Dersom deler av feriepengegrunnlaget ikke lar seg beregne innen dette tidspunktet, kan likevel beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret.

Med andre ord, du vil få utbetalt feriepengene for 2017 + det du har tjent opp i år.. Og du skal ha full lønn i Mai..

Så er det opp til deg å spare på de kronene til de dagene du ønsker å ta ut ferie, og ikke få lønn..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...