Gå til innhold

Hvordan gjøres bokføring i DA


Gjest Slettet+981234789

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789

Hei

 

Hvordan bokfører man i DA.

må man legge inn bilag i ett regnskapsprogram, eller holder det med å plotte inn sum av inntekt/utgift?

Tar selvfølgelig vare på bilagene hvis det blir ettersyn.

Sender man bare inn næringsoppgave 1 og skattemelding?

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

 

må man legge inn bilag i ett regnskapsprogram

Ja.

 

 

 

Hva er grunnen til dette?

kan man ikke bare plotte inn 5000kr kjøp av inventar 1 osv.

alt er jo digitalt uansett, ser ikke ut til at Fiken.no krever at man legger ved bilag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Skattetaten har vel funnet ut at det er nødvendig. Det er bare unntak for personlig næringsdrivende som ikke er mva-registrert.

 

Fiken trenger ikke bilaget. Det er du som skal merke det med bilagsnummer og ta vare på det slik at du kan gi det til skatteetaten på forespørsel.

 

 

Så for å få dette bilagsnummeret må det gjennom et regnskapsprogram, korrekt?

det holder ikke at jeg kan vise til det digitalt på forspørsel?

Lenke til kommentar

Ja, man merker bilaget med bilagsnummeret som tildeles av regnskapsprogrammet.

 

Det er ikke tilstrekkelig å bare levere næringsoppgave/skattemelding.

 

Det påstås i Norsk Bokføringsstandard nummer 6 (NBS 6) fra Norsk Regnskapsstiftelse at:

 

 

Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer. For andre bokføringspliktige anses det ikke som god bokføringsskikk å bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer.

Det å føre regnskapet selv i et regneark er ingen “snarvei” eller en “lettvint løsning”. Tvert imot. Bruker du et regnskapssystem vil du forholde deg til et brukervennlig oppsett og ferdigsnekrede rapporter. Gjør du det selv i et regneark stilles det større krav til deg når det gjelder orden, tidsbruk og regnskapsforståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ja, man merker bilaget med bilagsnummeret som tildeles av regnskapsprogrammet.

 

Det er ikke tilstrekkelig å bare levere næringsoppgave/skattemelding.

 

Det påstås i Norsk Bokføringsstandard nummer 6 (NBS 6) fra Norsk Regnskapsstiftelse at:

 

 

Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer. For andre bokføringspliktige anses det ikke som god bokføringsskikk å bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer.

Det å føre regnskapet selv i et regneark er ingen “snarvei” eller en “lettvint løsning”. Tvert imot. Bruker du et regnskapssystem vil du forholde deg til et brukervennlig oppsett og ferdigsnekrede rapporter. Gjør du det selv i et regneark stilles det større krav til deg når det gjelder orden, tidsbruk og regnskapsforståelse.

 

 

 

Den er god, takker for hjelp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ja, man merker bilaget med bilagsnummeret som tildeles av regnskapsprogrammet.

 

Det er ikke tilstrekkelig å bare levere næringsoppgave/skattemelding.

 

Det påstås i Norsk Bokføringsstandard nummer 6 (NBS 6) fra Norsk Regnskapsstiftelse at:

 

 

Bokføringspliktige med færre enn 600 bilag i regnskapsåret kan bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer. For andre bokføringspliktige anses det ikke som god bokføringsskikk å bokføre i tekstbehandlings- eller regneark programmer.

Det å føre regnskapet selv i et regneark er ingen “snarvei” eller en “lettvint løsning”. Tvert imot. Bruker du et regnskapssystem vil du forholde deg til et brukervennlig oppsett og ferdigsnekrede rapporter. Gjør du det selv i et regneark stilles det større krav til deg når det gjelder orden, tidsbruk og regnskapsforståelse.

 

 

 

hvordan merker man bilagen når det bare er digitalt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Er det ikke mye enklere å bare laste bilagene opp til fiken og knytte de til de enkelte postene?

 

 

Det var egentlig ikke rettet mot Fiken, jeg prøver bare å finne ut hvordan det fungerer for regnskapsfører/bokfører jeg har nekter å gjøre det digitalt av en grunn og påstår at digitalt er tungvindt og må ha det på papir, jeg vet ikke hvordan en printer ser ut engang.

Lenke til kommentar

Ah, skjønner. Ja da er det ikke så greit.

 

Selv har jeg ingen fysiske papirer, alt er lagret digitalt. Det inkluderer også referater fra styremøter etc. Synes det er en stor lettelse å slippe permer med kviteringer etc for de siste 10(?) årene. Bruker da en skytjeneste til dokumentene, slik at jeg ikke mister ting ved diskcrash.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Ah, skjønner. Ja da er det ikke så greit.

 

Selv har jeg ingen fysiske papirer, alt er lagret digitalt. Det inkluderer også referater fra styremøter etc. Synes det er en stor lettelse å slippe permer med kviteringer etc for de siste 10(?) årene. Bruker da en skytjeneste til dokumentene, slik at jeg ikke mister ting ved diskcrash.

 

 

Kunne ønske jeg også kunne gjøre det, eller jeg gjør det, men må printe ut å sende til han.

vurderer å begynne å gjøre det selv, ved å føre bilag og sende inn næringsoppgave 1 og skattemelding, men er veldig grønn på det.

 

finner lite om hvordan dette gjøres fra A til B, step by step guide

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Du kan jo teste ut fiken.no Finnes mange hjelpeartikkler og videoer om hvordan du gjør det meste der. Du får vel 30 dager gratis, så bare å starte prøveperioden og lage et testforetak. Da kan du prøve ut hvordan du fører ulike ting. Sikkert mange andre regnskapsprogram du kan bruke også hvis du ikke liker fiken.

 

Ang næringsoppgave og skattemelding så er jeg helt fersk selv, så vet ikke noe om det - men de sier det skal være greit.

 

Har selv en avtale med regnskapsfører som går over det jeg gjør og veileder meg. Regner med å klare ting på egenhånd etter hvert.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Du kan jo teste ut fiken.no Finnes mange hjelpeartikkler og videoer om hvordan du gjør det meste der. Du får vel 30 dager gratis, så bare å starte prøveperioden og lage et testforetak. Da kan du prøve ut hvordan du fører ulike ting. Sikkert mange andre regnskapsprogram du kan bruke også hvis du ikke liker fiken.

 

Ang næringsoppgave og skattemelding så er jeg helt fersk selv, så vet ikke noe om det - men de sier det skal være greit.

 

Har selv en avtale med regnskapsfører som går over det jeg gjør og veileder meg. Regner med å klare ting på egenhånd etter hvert.

 

 

Hadde håpet på å unngå å betale, de er ganske dyre for noe man gjør 1 gang i året

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...