Gå til innhold

Så realistiske kan spillene snart se ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert bra for å få enda bedre CGI i Hollywood-filmer, men hva med å fokusere mer på detaljer, fysikk, AI og alt det der? Hvor vanskelig kan det være å lage klær som oppfører seg realistisk, for eksempel? For den saks skyld ser jo den trailern tøff ut, men det er neppe en tilfeldighet de ikke har noen som helst form for ansiktsanimasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert bra for å få enda bedre CGI i Hollywood-filmer, men hva med å fokusere mer på detaljer, fysikk, AI og alt det der? Hvor vanskelig kan det være å lage klær som oppfører seg realistisk, for eksempel? For den saks skyld ser jo den trailern tøff ut, men det er neppe en tilfeldighet de ikke har noen som helst form for ansiktsanimasjon.

 

Det er faktisk veldig vanskelig. Alt som skal ha en form for interaksjon med noe annet er svært tidkrevende. Derfor man sjelden når øyeblikket når en karakter gir en gjenstand til en annen for eksempel. Men når det er sagt er jeg enig i at det kanskje bør prioriteres mer. Min egen pet peeve er mangel på døråpningsanimasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker jeg spilte Tomb Raider da det kom i 1996, og synes hestehalen til Lara var rimelig bra animert. I 1999 kom Nocturne, og denne gangen var det frakken til hovedpersonen som var ganske imponerende. Spol frem til i dag, og det har omtrent ikke skjedd noe som helst innen fysikk i spill siden da. Animasjonene er jo blitt litt bedre med tiden, men det er så godt som alltid bare faste animasjoner vi snakker om. Selv det med å få våte klær når vi hopper i vannet er rimelig tvilsomt i dag. I beste fall blir klærne litt mørkere noen sekunder, før de tørker. De blir ikke akkurat tyngre. Det er det jeg mener med bedre fysikk osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sikkert bra for å få enda bedre CGI i Hollywood-filmer, men hva med å fokusere mer på detaljer, fysikk, AI og alt det der? Hvor vanskelig kan det være å lage klær som oppfører seg realistisk, for eksempel? For den saks skyld ser jo den trailern tøff ut, men det er neppe en tilfeldighet de ikke har noen som helst form for ansiktsanimasjon.

enig der.

Ser masse "clothing clipping i Kingdom Come. Med tanke på hvor mye de snakket om lag på lag med klær og rusting skulle man tro de hadde fikset clipping problemer. Men nei da, løp bak en dust som var på hest og rompa på hesten drev å klippet ut av heste bardingen.

 

Og visse kombinasjoner med klær og rustning blør man ikke bruke om man ikke vil se massive klipping i cut scenes.

Lenke til kommentar

Overskriften er feil, dette er ikke teknologi vi vil se i spill snart. Det er fortsatt ekstremt tungt, og ikke i nærheten av å gi resultater som rettferdiggjør kostnaden.

 

Raytracing er heller ikke nytt, har blitt brukt i lysbaking, prerendering, mm i en evighet. Lurer faktisk på om teknikken ble oppfunnet helt tilbake på 60-tallet!

 

Demoen dog er ekstremt imponerende, men det er for helt andre bruksområder enn spill...

Lenke til kommentar

Ray-Tracing er ikke så nytt, og mener denne demoen kjørte på 3 stk. Volta?

 

Husker ihvertfall at det ble kjent for meg at noe som kaltes ray tracing fantes, når grafikkort gjerne hadde 1, 2 og 4 Megabyte VRAM å boltre seg på. Med 486 og Pentium CPU tok det kanskje et par døgn eller flere å lage simple 3D-figurer som hadde belyst overflate. Samme operasjon skjer på sekunder (eller raskere) i dag? Ray tracing i seg selv er jo ikke så spennende om man ikke driver å designe resultatene. Sluttresultatene er jo det folk flest bryr seg mest om.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det vil ikke fungere til spill i praksis, ikke på mange generasjoner.

 

Poenget i første omgang er jo alle som bruker realtime rendering til film og reklame. Er en enorm fordel for workflowen til artistene å få resultatene "live", i stede for å måtte vente i timesvis på en treg renderer.

Lenke til kommentar

Ray-Tracing er ikke så nytt, og mener denne demoen kjørte på 3 stk. Volta?

 

3 stk. Volta betyr jo at dette er langt vekke for dei fleste av oss. Lurer og på kva oppløysning dei køyrer her. Er ikkje sånn at ray-tracing automatisk løyser alle problem du får med å gå frå 1080p til 4k. Denne overgangen er nokk meir relevant for die fleste enn finare overflater.

 

Og ganske komisk at Unreal og Nvidia viser denne realistiske grafikken fram med å velge ei fullstendig oppfunnen scene og setting frå ein Sci-Fi film. Man skulle jo tru noke a.l.a jungelboken elns hadde vert meir imponerende om man først skal bruke et Disney francheise :p

Lenke til kommentar

For min del er dette en blindgate. Jeg går fortsatt tilbake til spill som ble utgitt for 20 år siden og har det ofte mer moro enn med nye titler med langt mer avansert grafikk. Hovedproblemet er at mens det har skjedd en enorm utvikling på den visuelle fronten så har det skjedd langt mindre når det kommer til gameplay og manus.

 

Det er ikke dermed sagt at bedre grafikk er en uting eller en bakdel. Isolert sett er det en fordel og et fremskritt, men det blir fort et for stort fokus på det visuelle på bekostning av andre elementer.

Lenke til kommentar

Som sagt, jo vi gjør det. Å "lage kortet for det" som du kaller det kommer ikke til å gi en 1000% økning i ytelse. Garantert!

 

De klarte fint å kjøre demoer av dette på kort uten rtx modulen.

Kort som er svakere, og har mindre minne.

Dette er en ny måte å implementere dette på, hvilket er grunnen til at det er en stor nyhet.

Så, nei. Vi vet absolutt ikke hvordan det vil fungere på de nye kortene som enda ikke er vist fram.

Lenke til kommentar

 

Som sagt, jo vi gjør det. Å "lage kortet for det" som du kaller det kommer ikke til å gi en 1000% økning i ytelse. Garantert!

De klarte fint å kjøre demoer av dette på kort uten rtx modulen.

Kort som er svakere, og har mindre minne.

Dette er en ny måte å implementere dette på, hvilket er grunnen til at det er en stor nyhet.

Så, nei. Vi vet absolutt ikke hvordan det vil fungere på de nye kortene som enda ikke er vist fram.

 

Kontekst her er denne demoen, og den er langt langt unna å være noe du ser i kommersielle spill. 

 

At spill kan bruke enkelte effekter som AO osv med DXR etterhvert er jo noe helt annet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...