Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Særeie før giftemål - Spørsmål om eierskap til boliglån ovenfor banken

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg eier et hus og har boliglån.

Muligens gifte meg i nær fremtid, og ønsker å kunne fortelle banken at nå er vi to stykker i huset med fast jobb.. og dermed stille sterkere økonomisk + få refinansiert.

Men;

- Hun har ikke verdier å ta med inn i ekteskapet.

- Kan jeg ha særeie på huset, og samtidig "ta med kona" inn regnestykket ovenfor banken og dermed stille sterkere økonomisk?

Anonymous poster hash: 3a48b...65a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper nok litt, men nok ikke like mye som om hun kjøper seg inn i huset som mange gjør. Hvis det er du som står som eier av hus og lån, så vil nok din inntekt være gjeldende for evnen til å behandle lånet. Så lenge hun ikke er medeier og medlånetaker, så må de tenke på at hun kan stikke av når som helst vil jeg tro.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Banken bryr seg om to ting. 1. Om de kan ta dekning i hele huset hvis du ikke betaler, og 2. Betalingsevnen til den (de) som hefter for lånet.

Sondringen felleseie/særeie og eneeie/sameie er lett å ta feil av. For banken er det viktig hvem som faktisk eier huset (eneie eller sameie), om du har (verdien av) huset som ditt særeie bryr ikke banken seg om, fordi det er en ordning mellom deg og ektefelle som ikke har realitet før ekteskapet eventuelt opphører.

Om det faktum at dere nå er to, selv om bare du hefter for lånet, og om banken i så fall vil gi bedre lånebetingelser, blir en sak mellom deg og banken. Spørsmålet om formuesordning (særeie/felleseie) er irrelevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...