Gå til innhold

Frp mener for mange tar utdanning

Anbefalte innlegg

Frp mener at for mange tar utdanning.

Betyr det at de er redde for et faktabasert/vitenskapsbasert samfunn som medfører implisitt at de mister stemmer?

Hva skal man med fakta når man bare kan lyve seg frem med alternative fakta [sitat: Kellyann Conway, Trumps rådgiver] som Resett og Frp postulerer i sitt virke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, de mener at mange tar utdanning det ikke er behov for. Noe jeg sier meg enig i.

Det handler ikke om det du snakker om i det hele tatt.

Vi trenger IT folk, vi trenger håndverkere, matematikere, sykepleiere, ingeniører osv. Hvis ikke det er faktabasert og vitenskapelige yrker så vet ikke jeg.

Endret av Uderzo
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Nei, de mener at mange tar utdanning det ikke er behov for. Noe jeg sier meg enig i.

Vi trenger IT folk, vi trenger håndverkere, matematikere, sykepleiere, ingeniører osv. Hvis ikke det er faktabasert og vitenskapelige yrker så vet ikke jeg.

Så hvilke utdanninger er det for mange innen?

Statsvitenskap? Økonomi? Sosiologi? Historie? Noe med klimaforandringer?

Alle fagfelt hvor Frp er kjent for å ta snarveier.

Lenke til kommentar

Om dette ikke er utdanning, så veit ikke jeg.

Ja, det riktige er:

"For mange tar utdanning det ikke er behov for"

https://www.dn.no/nyheter/2018/03/27/0851/Utdannelse/frp-for-mange-tar-utdanning-det-ikke-er-behov-for

Det er jeg enig i.

Men usikker på om det riktige er å belønne etter hvem som får jobb.

Skal man skille på relevant og ikke-relevant jobb? De aller, aller fleste i Norge får jo en jobb, den er kanskje bare ikke alltid så veldig relevant for utdannelsen.

Det beste hadde vært om man i større grad ga høyere lønn til de yrkene det er behov for, og at relevant utdannelse blir belønnet høyere enn "en eller annen mastergrad", slik det ofte virker å være nå...

Det er mange som jobber med ymse ting, særlig innenfor det offentlige, som har en utdannelse som knappest er relevant for det de jobber med til daglig. Det er synd. Den allmenne utdannelsen skal man være ferdig med på videregående. Den utdannelsen man tar etter dette bør i størst mulig grad være spisset mot det man siden skal jobbe med. (Og noen yrkesutdannelser trenger ikke full videregående heller. )

• Liker 1
Lenke til kommentar

Frp: For mange tar utdanning det ikke er behov for.

– Universitetene har ingen økonomiske incentiver for å utdanne folk til jobb. Det mener vi er helt feil, sier stortingsrepresentant Åshild Bruun-Gundersen (Frp). Hun vil at støtten skal gå til studier det er behov for.

I dag får universitetene støtte for studenter som gjennomfører en utdanning.

Prioriterer populære studier
– Norge mangler i dag to tusen personer med kompetanse i IKT og datasikkerhet, som universitetene burde utdanne. I stedet velger de studier som er mer populære blant studentene, men som ikke gir jobb i andre enden, sier hun.

Bruun-Gundersen viser til fremskrivninger fra Statististisk sentralbyrå (SSB) som peker mot en overflod av studieplasser innen økonomi og administrasjon, samfunnsfag, humanistiske og estetiske studier.

Geir :)

Edit: Litt sen...
Endret av tom waits for alice
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Til kritikken mot meg:

Skrevet 7 minutter siden

Uderzo, den 27 Mar 2018 - 11:14, sa:

Alle fagfelt hvor Frp er kjent for å ta snarveier

Lenke til kommentar

For mange tar utdanninger innenfor humanistiske og estetiske studier, for å nevne noe. Ting som helt sikkert kan være nyttig for noen og kan bidra til personlig utvikling. Men lite samfunnsnyttig i dagens samfunn.

De sitter år etter år på skolebenken og ender opp en utdanning det ikke er noe bruk for. Saken handler om at universitetene bør bruke mer ressurser på andre studieretninger. Mer fokus på fakta og fremtidsutsikter, mindre på selvrealisering.

Næringslivet skriker etter folk.

https://www.dn.no/nyheter/2017/08/28/0541/Arbeidsliv/-naeringslivet-trenger-flere-handverkere-og-ingeniorer

Endret av Uderzo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det står også i artikkelen du ikke har lest: (og dessuten sitert i innlegg #8...)

"økonomi og administrasjon, samfunnsfag, humanistiske og estetiske studier."

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For mange tar utdanninger innenfor humanistiske og estetiske studier, for å nevne noe. Ting som helt sikkert kan være nyttig for noen og kan bidra til personlig utvikling. Men lite samfunnsnyttig i dagens samfunn.

De sitter år etter år på skolebenken og ender opp en utdanning det ikke er noe bruk for. Saken handler om at universitetene bør bruke mer ressurser på andre studieretninger. Mer fokus på fakta og fremtidsutsikter, mindre på selvrealisering.

Uten at jeg ønsker å fornærme deg..

Men å avvise de fagfeltene som jeg nevnte ovenfor (statsvitenskap, sosiologi, historie og så videre) viser en manglende forståelse for hvordan samfunnet fungerer.

Og det er også det som er mitt poeng i kritikken av denne uttalelsen fra Frp (og Frps virke generelt forsåvidt).

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar

Det står også i artikkelen du ikke har lest: (og dessuten sitert i innlegg #8...)

"økonomi og administrasjon, samfunnsfag, humanistiske og estetiske studier."

Denne debatten går litt over hodet på deg. Les tråden igjen for å forstå hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Uten at jeg ønsker å fornærme deg..

Men å avvise de fagfeltene som jeg nevnte ovenfor (statsvitenskap, sosiologi, historie og så videre) viser en manglende forståelse for hvordan samfunnet fungerer.

Og det er også det som er mitt poeng i kritikken av denne uttalelsen fra Frp (og Frps virke generelt forsåvidt).

Er du ikke med vilje litt vrang nå?

Det er vel ingen (Edit: Evt veldig få) som "avviser fagfeltene", men at det utdannes FOR MANGE innenfor disse retningene i forhold til behovet.

Jeg kjenner i hvert fall mange som har tatt tilsvarende utdannelser, som nå jobber med noe ganske annet, og hvor utdannelsen i liten grad er relevant for det de jobber med.

Jeg tror få av oss jobber akkurat med det samme som vi studerte, men er man IT-prosjektleder når man er utdannet samfunnsviter, begynner man å komme langt utenfor det man studerte. NOE fra utdannelsen kan sikkert brukes, men det hadde nok vært mer optimalt om man studerte noe annet. Statsfinansiert utdannelse bør først og fremst dekke samfunnets behov for kompetanse. Selvrealisering bør man betale for selv.

Og selv for mange av oss som jobber nogenlunde med det de er studer til, kunne sikkert hatt en enda mer spisset utdannelse, men det vil nok alltid være grenser for hvor spesifikk man skal gjøre en utdannelse. (Edit: Mitt inntrykk er at dette gapet nå har blitt alt for stort)

(Edited: Se "Edit" + noen skriveleif)

Endret av KalleKanin
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke folk få lov til å ta den utdanningen de selv ønsker? Jeg forstår poenget her, men vi kan jo ikke ha folk i jobber de ikke vil ha heller. 

Hva mener dere er løsningen? 

Jo, men da sitter de fint i det når de ikke får jobb når de er ferdig fordi så mange andre hadde akkurat den samme ideen. Mange som vil bli kjendis, vil si at det er lurest av dem å fokusere på utdanning og å få seg en jobb enn at de jager etter drømmene sine som veldig fort kan vise seg å bare være en dead end. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke folk få lov til å ta den utdanningen de selv ønsker? 

Jo, det synes jeg absolutt. Det er i hvert fall ikke staten som skal bestemme hva folk skal jobbe med.

Hva mener dere er løsningen? 

Informasjon og diskusjon på de unges premisser.

Jeg har en sønn som fortsatt studerer, og to barnebarn som nå er ferdig med henholdsvis videregående og grunnskolen og lurer på hva de skal bli i livet. Det er forbausende mange som har sterke meninger om hva de bør bli og ikke bør bli. Slik var det når jeg var ung også, uten at jeg ble det de voksne ønsket. I stedet ble jeg databaseutvikler, noe generasjonen før meg ikke visste hva var. Men ikke før jeg hadde "kastet bort" noen år, dels i kamp med dere forventninger. To kamerater ble geologer, noe ingen så nytten av før de studerte, men de havnet midt i oljeboomen...

Alt vi kan gi de unge er informasjon om hva de går til, inklusive spådommer om hvorvidt samfunnet "har bruk for" den ene og andre utdannelsen, at hva man ender opp med å faktisk jobbe med ikke alltid er like spennende som utdannelsen, og hva man kan forvente av lønn. Og så må de få lov å ta sine egne valg. 

Geir :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...