Gå til innhold

Definer smarte bygg!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når strømmen blir borte, internettilgangen forsvinner og alle duppeditter etterhvert slutter å fungere vil det gjerne vise seg hva som er smarthus eller ei. I min bok er et godt isolert bolig med god vedovn og et gassbluss eller to kjempesmart.

Når det er sagt er en hel del saker som er kjempesmart innimellom alt dilldallet.

Kanskje det bør være en betingelse for betegnelsen at det er fritt for digitalt dilldall?

Lenke til kommentar

Slik som eg har forstått smarthus må vell definisjonen være:

-bolig som er utstyrt med automatikk eller fjernstyring utover det som er normalt.

Med det meiner eg at det å ha 'timer' på oppvarminga eller utebelysninga ikkje kvalifiserer til å være smarthus sidan dette er heilt vanleg, men 'timer' som styrer basisbelysninga inne i huset alt etter tid på døgnet vil være ein funksjon som ikkje er heilt vanlig endå, og derfor kvalifiserer til ein smarthusfunksjon.

Tilsvarande vil det meste av boligfunksjonane som kan styrast via ein app være smarthusfunksjonar, unntaket vil være f.eks. grunnleggande innbruddsalarm sidan det også må reknast som normal standard i dag.

Etterkvart som utviklinga går framover og fleire og fleire av funksjonane som i dag er smarthus blir meir vanlige, så vil også definisjonen av kva som er smarthus forflytte seg.

Det blir heilt meiningslaust å lage ein fast definisjon av smarthus, sidan vi då om kort tid må innføre smarthuspluss og smarthusplusspluss for å fange opp nyvinningane.

I dag treng ein ikkje å ha alle tekniske innretningar i huset stemmestyrt for å kunne kalle det eit smarthus, men om 10-20 år kan det være at utiklinga har gått så fort at stemmestyring er heilt avleggs og det kun er hus som er styrt av kunstig intelligens som kan definerast som smarthus.

Lenke til kommentar

Definisjonen på et Smarthus er veldig enkel. Definisjonen på ordet Smarthus er dessverre mye verre.

Smarthus:

Et hus/bygg som har et toppsystem som knytter alle tekniske løsninger sammen slik at de jobber for et felles mål. Det er enkelt å få til i dag. Det blir først smart når det innehar automatikk basert på brukers preferanser med lokal kontroll for uforutsette hendelser. Alt kan dessverre ikke automatiseres.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et hus/bygg som har et toppsystem som knytter alle tekniske løsninger sammen slik at de jobber for et felles mål.

Nettopp. Jeg definerer smarthus som noe hvor begrepet "scenes" er fungerende.

Altså der hvor en hendelse får forskjellige ting til å skje. Flere komponenter (lys, varmeovner, markiser, dørlåser/dørheiser etc) er altså knyttet sammen slik at de blir kontrollert i fellesskap.

En hendelse kan være et trykk på en bryter (inkl stemmeaktivert), brudd på lysstråle, min eller max temperaturteskel nådd, utelys terskel nådd, etc...

Dersom hver enkelt komponent bare kontrollerer seg selv er ikke huset "smart".

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er imponert over redaktør Tormod Haugstad som vedkjenner seg sin inkompetanse og enorme strømforbruk i sitt hus (40.000 kWh per år i hus fra 1980). Han vet nok hva som skal til for å halvere strømforbruket, men har så god økonomi at han ikke gidder å gjøre noe med det. Selv har jeg redusert strømforbruket i min enetasjes enebolig fra 1965 til det halve, fra ca 24.000 kWh til 12.000 kWh med enkle midler. Bare strøm til alt, ingen tilleggsoppvarming fra ved etc.

Definisjon på smarthus (smartboliger) i dag, må være dumskap satt i system. Store utgifter, minimalt tilbake i forhold til reduserte strømutgifter og en lettere hverdag. Mest interessant for netteiere, duppedittleverandører og nerder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...