zeebra Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Er det virkelig noen som blir overrasket om Google, Apple og Facebook voldtar privatlivet deres? Da skal man vel være rimelig naiv. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Nja, det er ikke helt korrekt. Apple åpnet litt opp for det for en tid tilbake. Jeg har flere apper, blant annet Telenor MBN som kan sjekke numre. Men støtten går ikke så dypt som på android, på godt og vondt. Hvordan funker det? Geir Tror Telenor og resten av appene, som f.eks TrueCaller, bruker apple sitt CallKit. https://developer.apple.com/documentation/callkit Endret 27. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Nå har vel ingen nordmenn stemmerett når det kommer til Presidentvalget i USA, og som alltid når det gjelder personopplysninger og overvåkning, så er det latterlig mange som tror at de er jordas navle som står høyt på en liste over personer verdt å overvåke. Hallo, dere er hverken narkobaroner, viktige innen showbiz eller politikken forunderlige verden. Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. Du er ikke alene. Desverre. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Tror Telenor og resten av appene, som f.eks TrueCaller, bruker apple sitt CallKit. https://developer.apple.com/documentation/callkit Å ja, takk. Tror dog ikke CallKit gir noen informasjon om samtalen, bare lar appen sjekke nummeret mot sin on-device database, returnere info, og angi om den skal blokkeres. Ei heller kan den oppdateres fra en enkelt samtale, står det i linken din. Så om jeg forstår det riktig vil ikke appen ha tilgang til ringehistorikken på noen måte. Geir Endret 27. mars 2018 av tom waits for alice Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Nå har vel ingen nordmenn stemmerett når det kommer til Presidentvalget i USA, og som alltid når det gjelder personopplysninger og overvåkning, så er det latterlig mange som tror at de er jordas navle som står høyt på en liste over personer verdt å overvåke. Hallo, dere er hverken narkobaroner, viktige innen showbiz eller politikken forunderlige verden. Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. Du er ikke alene. Desverre. Jeg vet veldig mye om dette, men jeg sitter ikke søvnløs om natta hverken pga terror eller hvilken informasjon noen måtte ha glede av å finne ut om meg. For jeg er verdens kjedeligste person som hverken bryter loven, røyker, drikker, bruker narkotika, kjøper horer eller pisser på offentlig sted. Så står nok noen millioner foran meg i køen på hvem som er interessant å følge videre i denne digitale verden. Bare det at det sitter masse brukere her med "skjulte" profiler åpner for 3 spørsmål: 1. Har dere "skjulte" profiler fordi dere er viktige? 2. Har dere "skjulte" profiler fordi dere ikke tør stå inne for det dere skriver? 3. Har dere "skjulte" profiler fordi dere lever i frykt for at den flat jorda skal falle i hodet? Endret 27. mars 2018 av fo2re 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Tror Telenor og resten av appene, som f.eks TrueCaller, bruker apple sitt CallKit. https://developer.apple.com/documentation/callkit Å ja, takk. Tror dog ikke CallKit gir noen informasjon om samtalen, bare lar appen sjekke nummeret mot sin on-device database, returnere info, og angi om den skal blokkeres. Ei heller kan den oppdateres fra en enkelt samtale, står det i linken din. Så om jeg forstår det riktig vil ikke appen ha tilgang til ringehistorikken på noen måte. Geir Ja, jeg regnet med det, derav "nja" Selv om appene har tilgang på telefon delen, så kan ikke appene utveksle telefondata med omverdenen, i dette tilfellet med Facebook. En bekjent av meg, som jeg ikke er venn med facebook, vi har ingen felles venner og hun har ikke facebook på mobilen overhodet, fikk meg opp i hennes "mulige venner listen". Skremmende greier. Vi har enten snakket sammen på sms, hvor ingen av oss har facebook på mobilen eller møttes face to face. Hvordan facebook visste at vi kjente hverandre er ikke godt å si, men det var ubehagelig å vite at facebook vet så mye om meg. Endret 27. mars 2018 av Uderzo Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Nå har vel ingen nordmenn stemmerett når det kommer til Presidentvalget i USA, og som alltid når det gjelder personopplysninger og overvåkning, så er det latterlig mange som tror at de er jordas navle som står høyt på en liste over personer verdt å overvåke. Hallo, dere er hverken narkobaroner, viktige innen showbiz eller politikken forunderlige verden. Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. Du er ikke alene. Desverre. Jeg vet veldig mye om dette, men jeg sitter ikke søvnløs om natta hverken pga terror eller hvilken informasjon noen måtte ha glede av å finne ut om meg. For jeg er verdens kjedeligste person som hverken bryter loven, røyker, drikker, bruker narkotika, kjøper horer eller pisser på offentlig sted. Så står nok noen millioner foran meg i køen på hvem som er interessant å følge videre i denne digitale verden. Bare det at det sitter masse brukere her med "skjulte" profiler åpner for 3 spørsmål: 1. Har dere "skjulte" profiler fordi dere er viktige? 2. Har dere "skjulte" profiler fordi dere ikke tør stå inne for det dere skriver? 3. Har dere "skjulte" profiler fordi dere lever i frykt for at den flat jorda skal falle i hodet? Det er fortsatt ikke noe i det du skriver som tyder på at du har fortstått problematikken. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Nå har vel ingen nordmenn stemmerett når det kommer til Presidentvalget i USA, og som alltid når det gjelder personopplysninger og overvåkning, så er det latterlig mange som tror at de er jordas navle som står høyt på en liste over personer verdt å overvåke. Hallo, dere er hverken narkobaroner, viktige innen showbiz eller politikken forunderlige verden. Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. Du er ikke alene. Desverre. Jeg vet veldig mye om dette, men jeg sitter ikke søvnløs om natta hverken pga terror eller hvilken informasjon noen måtte ha glede av å finne ut om meg. For jeg er verdens kjedeligste person som hverken bryter loven, røyker, drikker, bruker narkotika, kjøper horer eller pisser på offentlig sted. Så står nok noen millioner foran meg i køen på hvem som er interessant å følge videre i denne digitale verden. Bare det at det sitter masse brukere her med "skjulte" profiler åpner for 3 spørsmål: 1. Har dere "skjulte" profiler fordi dere er viktige? 2. Har dere "skjulte" profiler fordi dere ikke tør stå inne for det dere skriver? 3. Har dere "skjulte" profiler fordi dere lever i frykt for at den flat jorda skal falle i hodet? Det er fortsatt ikke noe i det du skriver som tyder på at du har fortstått problematikken. Du får tro hva du vil, vi kan vel kalle det en Catch 22 ved at jeg ikke vil røpe informasjon til en anonym profil... Humor har jeg nok av som du ser. Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. .For jeg er verdens kjedeligste person................ Humor har jeg nok av som du ser. Ja, så til de grader! Forøvrig: Se min kommentar kl 14:50 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. .For jeg er verdens kjedeligste person................ Humor har jeg nok av som du ser. Ja, så til de grader! Forøvrig: Se min kommentar kl 14:50 Du glemte å svare på den uhøytidelige spørreundersøkelsen min Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 En bekjent av meg, som jeg ikke er venn med facebook, vi har ingen felles venner og hun har ikke facebook på mobilen overhodet, fikk meg opp i hennes "mulige venner listen". Skremmende greier. Vi har enten snakket sammen på sms, hvor ingen av oss har facebook på mobilen eller møttes face to face. Hvordan facebook visste at vi kjente hverandre er ikke godt å si, men det var ubehagelig å vite at facebook vet så mye om meg. Mobilene har et kontinuerlig spor som kan følges.....og Facebook krysstolker geoinfo for å foreslå "venner" som "krysser" din daglige rute..... Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 En bekjent av meg, som jeg ikke er venn med facebook, vi har ingen felles venner og hun har ikke facebook på mobilen overhodet, fikk meg opp i hennes "mulige venner listen". Skremmende greier. Vi har enten snakket sammen på sms, hvor ingen av oss har facebook på mobilen eller møttes face to face. Hvordan facebook visste at vi kjente hverandre er ikke godt å si, men det var ubehagelig å vite at facebook vet så mye om meg. Mobilene har et kontinuerlig spor som kan følges.....og Facebook krysstolker geoinfo for å foreslå "venner" som "krysser" din daglige rute..... Ja, det er det jeg mistenker. At facebook bruker gps data for å sannsynliggjøre hvorvidt personer kjenner hverandre eller ikke. Skumle greier. Det som er enda skumlere er de som synes slike ting er greit, de har jo "ingenting å skjule" 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Dette er utrolig naivt, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. .For jeg er verdens kjedeligste person................ Humor har jeg nok av som du ser. Ja, så til de grader! Forøvrig: Se min kommentar kl 14:50 Du glemte å svare på den uhøytidelige spørreundersøkelsen min Så det var DET det var! Deltar aldri i dårlige quizshow, du får oppfordre dine venner istedet. Jeg tar til etterretning at dine argumenter er like dårlige på dette området som de er innenfor politikk. Forøvrig og tilbake til kommentarer tilknyttet artikkelen gjentar jeg: Din kommentar er utrolig naiv, og det virker ikke som om du i det heletatt har forstått hvordan slik informasjon kan utnyttes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå