pizzafordi Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Jeg leier ut et soverom i min egen bolig.Men vil bo for meg selv, derfor spør jeg.Trenger jeg å oppgi noen annen grunn på oppsigelse til leietaker?Jeg har gitt flere advarsler før, pga div. mangler, etc osvLeier har bodd her snart 1.5 år...Oppsigelse er på 1 måned...Målet er å si opp personen ut Mai. Det er flere muligheter som tilbyr seg i juni på leiemarkedet.Jeg har leiet ut til flere før. meste positive.Men dette dreier seg om et mindre hyggelig tilfelle. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Det at du skal bruke rommet sjølv er gyldig grunn for å seie opp leigeavtalen, for å kunne vise til at du har gyldig grunn må du nødvendigvis oppgi årsaken. Strengt tatt kan leigetakaren kreve erstattning i ettertid for ugyldig oppsigelsesgrunn dersom du påstår at du skal bruke rommet sjølv, men likevell legg det ut for leige måneden etterpå. Du bør derfor vurdere å grunngi oppsigelsen i andre forhold i staden for. Når leigetakaren deler bolig med deg er terskelen lavare for kva som er saklig oppsigelsesgrunn, og tilsvarande er det vanskeligare for leigetakaren å pårope seg at oppsigelsen er usaklig. Bruker du ein årsak som er objektivt lett å bevise, ved feks å vise til at du har lagt ut annonse eller tatt inn ny leigetakar so sett du deg sjølv i ein vanskeleg situasjon. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Du motsier deg selv, ved at du vil bo for deg selv, men også at du er villig til å leie ut i Juni Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Du motsier deg selv, ved at du vil bo for deg selv, men også at du er villig til å leie ut i Juni Da har du misforstått han. Han sier at han gir leier ut mai, fordi det er flere mulighet for leier å finne nytt sted å bo på utleiemarkedet i juni. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Dersom du har avtalt oppsigelsestid på en måned, trenger du noen grunn til å si opp avtalen? Kan du ikke bare sende en oppsigelse, og vise til avtalen? Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Takk for innspill...Jeg har leiet ut i 5 år og er lei av å leie ut... Ikke bra klima med den siste.Trives ikke med den jeg bor med...Så nå vil jeg bo for meg selv, jeg har ikke planer om å leie ut mer. Endret 26. mars 2018 av pizzafordi 1 Lenke til kommentar
Pusher 50 Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Jeg leier ut et soverom i min egen bolig. Men vil bo for meg selv, derfor spør jeg. Trenger jeg å oppgi noen annen grunn på oppsigelse til leietaker? Når du leier ut et rom i egen bolig, faller dette inn under leieforhold der leietaker "har adgang til en annens bolig", som det heter i husleieloven. I slike tilfelle trenger du ikke oppgi grunn for oppsigelsen. Vanligvis skal leietaker være beskyttet mot at utleier har lyst til å bytte henne ut med noen andre. Det kreves derfor en saklig begrunnelse for å si opp en leieavtale. Men i de tilfelle det er snakk om at leietaker har tilgang til en annens bolig, har ikke leietaker et slikt oppsigelsesvern. Se husleielovens §9-5, spesielt siste ledd (avsnitt) Så hvis du er misfornøyd med leietaker og vil bytte henne ut med noen andre, strider ikke dette mot noen regler. Du kan si at du ikke liker leietaker, parfymen hennes eller hennes vesen for den del. Men det beste er nok å levere en skriftlig oppsigelse uten at du går nærmere inn på grunnen til at du vil avslutte leieforholdet. Leietaker som har adgang til en annens bolig har heller ikke anledning til å protestere mot oppsigelsen, se husleielovens §9-8. Endret 27. mars 2018 av Pusher 50 1 Lenke til kommentar
henrikwl Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Dersom du har avtalt oppsigelsestid på en måned, trenger du noen grunn til å si opp avtalen? Kan du ikke bare sende en oppsigelse, og vise til avtalen? Man må alltid ha en saklig grunn til å si opp en leieavtale. Det er et lavere krav til saklighet for utleie av enkeltrom enn det er for utleie av en hel boenhet, men "bare fordi" er aldri saklig grunn uansett. Lenke til kommentar
what_no2000 Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Man må alltid ha en saklig grunn til å si opp en leieavtale. Det er et lavere krav til saklighet for utleie av enkeltrom enn det er for utleie av en hel boenhet, men "bare fordi" er aldri saklig grunn uansett. Nei, § 9-5 sier eksplisitt at det for enkelt beboelsesrom ikke er krav til saklig grunn for oppsigelse. Se hele paragrafen nedenfor: "§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren. En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom: a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, b) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes, c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen. Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd." Endret 27. mars 2018 av what_no2000 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Hvis jeg var deg ville jeg uansett sagt i fra at du sier opp avtalen nå, men med virkning fra 31. Mai - så har leietager lenger tid på å finne ny plass. Det eneste du risikerer er at leietager flytter ut tidligere, så med mindre du trenger inntektene er det bare fordeler for deg ved å si fra tidlig. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Det eneste du risikerer er at leietager flytter ut tidligere, så med mindre du trenger inntektene er det bare fordeler for deg ved å si fra tidlig. Leigetaker er uansett forplikta til å betale husleige ut oppsigelsestida. Så det einaste du risikerer er at leigetakaren flyttar ut før tida og du må jobbe for å kreve inn husleiga for den siste måneden. Lenke til kommentar
3irik Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Det eneste du risikerer er at leietager flytter ut tidligere, så med mindre du trenger inntektene er det bare fordeler for deg ved å si fra tidlig. Leigetaker er uansett forplikta til å betale husleige ut oppsigelsestida. Så det einaste du risikerer er at leigetakaren flyttar ut før tida og du må jobbe for å kreve inn husleiga for den siste måneden. Ja, var litt uklar der - det jeg mente var at siden det er over én måned til 31.Mai kan TS risikere at leietager sier opp umiddelbart og flytter ut før 31.Mai. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Nei, § 9-5 sier eksplisitt at det for enkelt beboelsesrom ikke er krav til saklig grunn for oppsigelse. (Det stemmer, men den regelen er ikke så enkel som den kan virke. Hvis kontrakten ikke er helt klar kan man av og til argumentere for at leieforholdet gjelder mer enn "enkelt beboelsesrom". Hvis utleier har en lovlig oppsigelsesgrunn uansett, som at utleier skal bruke husrommet selv, er det like greit å ta det med i oppsigelsen.) Lenke til kommentar
pizzafordi Skrevet 27. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2018 (endret) Veldig mange bra svar... Flott. Veldig takk nemlig... Jeg har sagt muntlig tidligere at jeg vil bo for meg selv, da målet var å leie ut i en viss periode. Den er gått forbi.Jeg har også sagt at hvis utleier går tidligere så kan utleier få f.eks tilbakebetalt de dagene som er betalt for ut måneden. F.eks 1000kr... Jeg er grei sånn.For studenter har jeg gitt halv pris i desember, og holdt av 3 måneder gratis om sommeren. Dvs de som har f.eks gått 2 årig master. Endret 27. mars 2018 av pizzafordi Lenke til kommentar
toth Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 (endret) Du kan fritt si opp leietaker for å benytte objektet selv, så her er det bare å overlevere skriftlig oppsigelse i april om du vil ha ham ut ultimo mai. Leverer du oppsigelsen i dag, må han ut ultimo april, er ikke det vel så bra om det ikke er en ryddig leietager? Endret 28. mars 2018 av toth 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 (endret) Leverer du oppsigelsen i dag, må han ut ultimo april, er ikke det vel så bra om det ikke er en ryddig leietager? Er ikke oppsigelsestiden en minsteverdi? Man kan vel levere en oppsigelse i god tid? Altså levere en oppsigelse i mars, med opphør av leieforholdet 31. mai, så lenge det er opplyst i oppsigelsen. Da vil man gi leietager bedre til til å finne nytt sted å bo. Endret 28. mars 2018 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Leverer du oppsigelsen i dag, må han ut ultimo april, er ikke det vel så bra om det ikke er en ryddig leietager? Er ikke oppsigelsestiden en minsteverdi? Man kan vel levere en oppsigelse i god tid? Altså levere en oppsigelse i mars, med opphør av leieforholdet 31. mai, så lenge det er opplyst i oppsigelsen. Det spørs kva som er avtalt. Det vanlege og det som er husleigelova sine standardvilkår er 1 måneds oppsigelse som startar frå den 1 i påfølgande måned. Så dersom oppsigelsen blir levert i dag så startar oppsigelsestida 1 april slik at boligen er ledig frå 1 mai. Det er enkelte som har avtalt f.eks 30 dagers oppsigelsestid, då tell ein 30 dagar frå dato til dato uavhengig av når i måneden ein leverer oppsigelsen. Det er sjølvsagt heller ingenting som er i vegen for å varsle oppsigelse i betre tid enn kva som er avtalt. Som f.eks. å alt i dag varsle oppsigelse og sette utflyttingsdagen til f.eks. 22 mai med bakgrunn i at då er siste eksamen for semesteret gjennomført og leigetakaren då får heile pinsa til å pakke og vaske seg ut. Alternativ anna dato som passar begge partar. Det er ingen som har fordel av å ikkje spele med opnare kort enn kva kontrakta setter som minimumskrav. 1 Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 28. mars 2018 Del Skrevet 28. mars 2018 Det er bare å si opp avtalen. Den formelle adgangen til oppsigelse blir uansett ikke aktuelt hvis leietakeren godtar oppsigelsen og flytter. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå