Gå til innhold

Ditt første spill - hvilket var det, og hvilket skulle du ønske det var?

Ditt først spill - hvilket skulle du ønske det var?  

7 stemmer

1. 1. Ditt første spill - hvilket var det, og hvilket skulle du ønske det var?

• Et av de nyeste slik som GTA V, fordi da hadde jeg vært gammel nok til å ha sluppet å erfare alle foregående spill i utviklingen av bedre oppløsning.
      0
    • Det aller første spillet på fjernsyn som verdens første spillutvikler!
    • Et slags Super Mario Bros. til Nintendo NES spill fordi da hadde jeg fått være med på hele utviklingen fra de første greie spill til de som vi finner på markedet idag.
    • Utvikler av et helt nytt spill i en helt ny digital tid som revolusjonerer hele spillindustrien på grunn av et paradigmeskifte.
      0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å spille eller lage selv?

Om det er å spille så sier jeg Silent Hill 2

Om det er å lage så sier jeg Mass Effect

Jeg har lagt opp til at man kan tenke litt utover kun hvilket som var det første spillet en spilte, men hva en skulle ønske det var der en gjerne skriver litt om hvorfor en ønsker det om en vil. Synes du jeg skal endre tråden slik at det også legges til hvilket spill en skulle ønske en hadde laget selv?

Gjerne fortell litt om hvorfor du ville lage Mass Effect!

Lenke til kommentar

Leste med et halvt øye og misforsto helt..

Det er et litt vanskelig spørsmål som kanskje ikke alle tar med en gang - en må gå litt utenfor seg selv og sin egen fortid og deretter forsøke å tenke seg til hvordan man ville det første spillet man spilte var. Det er for eksempel kjekt å høre om hva spillere skulle ønske var annerledes om de vet om noe som kunne vært bedre. Kanskje endrer jeg tråden til å gjelde både det første spillet man har spilt, og hva man heller skulle ønske var det første spillet man har spilt i tillegg - da blir det nok enklere å forstå. Hva synes du?

Lenke til kommentar

Man kunne jo argumentert for at det første spillet man opplevde burde vært en eller annen moderne topptittel. Samtidig, de fleste oppdager vel spill som ganske små barn, og hvis du setter en seksåring foran noe svært og massivt så blir det vel altfor overveldende.

Under forutsetning av at man er liten når man spiller sitt første spill: noe som vekker eventyrlysten. Noe som trigger fantasien. Jeg tenkte umiddelbart på noe i Zelda serien mens jeg skriver dette. Utforske huler, slott og skoger. Beseire trollmenn og monstre. Ja, noe sånt.

Jeg har levd en stund.

Skulle ønske det første jeg opplevde var Zelda A Link to the Past. ☺️ Litt bedre grafikk enn NES'en jeg faktisk var innom først. Ikke så god grafikk at du tror det er virkelig. Det var helt klart en fantasi, et eventyr, perfekt for å leve seg inn i. Jeg var glad i sånn utforsking som liten, lekte masse i skogen og sånt, så dette hadde nok vært en perfect match.

Spilte det da jeg ble eldre, da. Og likte det godt (selvsagt, hvem liker ikke det spillet..). Men hadde nok blitt enda mer oppslukt hvis det var første møte med spill.

Lenke til kommentar

Man kunne jo argumentert for at det første spillet man opplevde burde vært en eller annen moderne topptittel. Samtidig, de fleste oppdager vel spill som ganske små barn, og hvis du setter en seksåring foran noe svært og massivt så blir det vel altfor overveldende.

Under forutsetning av at man er liten når man spiller sitt første spill: noe som vekker eventyrlysten. Noe som trigger fantasien. Jeg tenkte umiddelbart på noe i Zelda serien mens jeg skriver dette. Utforske huler, slott og skoger. Beseire trollmenn og monstre. Ja, noe sånt.

Jeg har levd en stund.

Skulle ønske det første jeg opplevde var Zelda A Link to the Past. ☺️ Litt bedre grafikk enn NES'en jeg faktisk var innom først. Ikke så god grafikk at du tror det er virkelig. Det var helt klart en fantasi, et eventyr, perfekt for å leve seg inn i. Jeg var glad i sånn utforsking som liten, lekte masse i skogen og sånt, så dette hadde nok vært en perfect match.

Spilte det da jeg ble eldre, da. Og likte det godt (selvsagt, hvem liker ikke det spillet..). Men hadde nok blitt enda mer oppslukt hvis det var første møte med spill.

Det er sikkert mange andre som deler det ønske om å kunne spille sitt førster spill med litt bedre grafikk - det er for eksempel mange flere inntrykk som spillere får nå idag med de spillene som kan spilles på nyere konsoller. Mer informasjon, mer å lære og så videre. Jeg er glad jeg fikk være med å utviklingen - for de som begynner å spille idag vil kanskje ha litt problemer med å se hvor enkelt et spill kan være, og kanskje terskelen for å lære å lage spill eller utvikle en konsoll selv bli høyere, og mindre tilgjengelig som emne i det hele tatt da de fleste sikkert anser spillene idag som å være så bra grafisk og teknisk at det ikke er noen grunn for å skulle lage noe alternativt.

The Legend of Zelda - A Link og the Past er et veldig bra spill - men det var en større opplevelse for meg å begynne med The Legend of Zelda - The Ocarina of Time, enn A Link of the Past etter Zelda I og II.

Endret av Imponer
Lenke til kommentar

Gidder ikke synse i hva jeg "synes" burde vært det første spillet jeg spilte, rart spørsmål...

Det første spillet jeg spilte VAR super Mario på nes :D . I alle fall som jeg kan huske. Synes selv det har vært veldig allright å vært med på utviklingen fra den gang. Da er man både i stand til å sette pris på gamle spill samtidig som man kan sette pris på hvor langt man har kommet.

Lenke til kommentar

Er glad dem første spillene jeg spilte var på kasseter. Tror min generasjon som har spilt siden da setter mye mer pris på hvordan spillene er idag. 

De første spillene jeg spilte var Faxanadu, Zelda og Metroid på NES, men spilte kun når jeg var på besøk hos fetteren min.

Første konsollen jeg fikk var Snes og da gikk det i Super Mario, F-Zero, Zelda, Aladin, Battle Toads, Castlevania, Mega man og Super Metroid.

Angående spørsmålet til TS så nei, jeg angrer ikke og skulle ikke ønske at et annet spill var mitt første.. 

Alle spill jeg spiller er det uansett første gang jeg spiller så ser ikke helt poenget.

Lenke til kommentar

Som et svar på de påfølgende sitatene under så har jeg valgt å utvide spørsmålet i tittelen og avstemmingen til å også gjelde hvilket spill som faktisk var det første - da vil de som synes det er enklere å svare på det også få være med, og de som vil mimre litt og se tilbake på tidligere spilling kunne legge til litt om hvordan de kanskje skulle ønske det var dersom det var noe som de kanskje mener ville vært bedre.

:utakt - "Leste med et halvt øye og misforsto helt.."

GrinderX9 - "Gidder ikke synse i hva jeg "synes" burde vært det første spillet jeg spilte, rart spørsmål..."

Noxhaven - "Angående spørsmålet til TS så nei, jeg angrer ikke og skulle ikke ønske at et annet spil l var mitt første..Alle spill jeg spiller er det uansett første gang jeg spiller så ser ikke helt poenget."

Det er allerede kommet ganske mange kjekke ønsker om hvordan ting kunne vært annleredes og ellers noen spesielle meninger på grunn av spørsmåler; "... hvilket skulle du ønske det var?", så det tar jeg med videre og venter i spenning på hva som kan komme fra andre besvarelser.

Endret av Imponer
Lenke til kommentar

Første spillet jeg spilte var pong, nede hos en nabogutt som hadde en far som var sjømann og hadde kjøpt konsollen et eller annet sted i Asia.

Første spill jeg eide selv var vel en kassett med 30 spill på, som fulgte med da jeg kjøpte Commodore 128.

Hvilket spill jeg skulle ønske jeg lagde selv?

Tja, noen alternativer:

• Monopol
  • Tetris
  • Pac-man
  • GTA V
  • WoW (ikke fordi det er bra, men fordi jeg hadde vært styrtrik)
  • Minecraft (ditto)
  • Angry Birds (ditto)
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Mitt første spill var enten Super Mario Bros. til Nintendo Entertainment System, eller et spill jeg prøvde på en maksin kjøpt fra utlandet med to joysticker hvor man konkurrerte mot hverandre ved å styre en ball med en linje som beveget seg på hver sin side av skjermen - hva det heter husker jeg ikke, men det er rart hvor lite som skal til for å lage konkurranse og engasjere.

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt hva som var det første spillet jeg spilte, men det første spillet jeg fikk var Donkey Kong Country på SNES, som jeg fikk sammen med maskinen da jeg fylte 6 år. Det "opptimale" for meg hadde vært å starta med Super Mario Bros og Zelda på NES på 80-tallet, men da måtte jeg ha vært født 10 år tidligere. Synes egentlig jeg hadde en helt grei start, selv om jeg aldri fikk spillt Zelda: A Link to the Past på SNES. I senere tid har jeg hengt veldig etter når det kommer til spill, og spiller fortsatt mange gamle spill. Jeg tok tak i det får et år siden da jeg kjøpte meg Switch, så får vi se hvordan det blir fremover.

Avstemningen er litt missvisende, det ser ut som om en svarer på hvilket spill / hvilken type spill en hadde starta med. Det gir jo kanskje ikke så mye mening å spørre om hva en starta med i en avstemning, men du kan endre spørsmålet (det trenger jo ikke være det samme som trådtittelen).

Lenke til kommentar

Jeg husker ikke helt hva som var det første spillet jeg spilte, men det første spillet jeg fikk var Donkey Kong Country på SNES, som jeg fikk sammen med maskinen da jeg fylte 6 år. Det "opptimale" for meg hadde vært å starta med Super Mario Bros og Zelda på NES på 80-tallet, men da måtte jeg ha vært født 10 år tidligere. Synes egentlig jeg hadde en helt grei start, selv om jeg aldri fikk spillt Zelda: A Link to the Past på SNES. I senere tid har jeg hengt veldig etter når det kommer til spill, og spiller fortsatt mange gamle spill. Jeg tok tak i det får et år siden da jeg kjøpte meg Switch, så får vi se hvordan det blir fremover.

Avstemningen er litt missvisende, det ser ut som om en svarer på hvilket spill / hvilken type spill en hadde starta med. Det gir jo kanskje ikke så mye mening å spørre om hva en starta med i en avstemning, men du kan endre spørsmålet (det trenger jo ikke være det samme som trådtittelen).

Har du fått spilt Zelda - A Link of the Past nå i senere tid da?

Interessant at du og andre legger ved hva de første spillene du kunne tenkt deg var - det var et spesielt tema å ta med den delen, jeg kunne jo kun ha holdt meg til "Hvilket er det første spillet du spilte?", men det er også kjekt å tenke gjennom hva en faktisk kunne tenkt seg var annerledes for da sewtter en seg litt utenfor slik det faktisk var og lærer kanskje noe av det som er greit å ta med seg videre.

Når det gjelder avstemmingen så kommer jeg til å endre den litt - det er flere som synes den kunne vært annerledes.Har du noen råd for hvordan innholdet i avstemmingen kan være?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det trur jeg var Super Mario Bros. til NES.

Hvilket spill jeg skulle ønske var det første jeg spilte? Jeg trur Super Mario Bros. var et veldig godt sted å begynne. Aner ikke hva jeg ville ha byttet det ut med, eller hvorfor jeg skulle ville gjøre det.

Lenke til kommentar

Super Mario Bros 3 til NES var det. Jeg sugde. 

Etterhvert ble det Zelda, som jeg også sugde i, men husker det var noe veldig spesielt med kassetten i gull. Fullførte ingen av spillene før 15 år senere.

Skulle ikke ønske noe annet, for det ga et godt grunnlag - også for nostalgi!

Lenke til kommentar

Galaxian må ha vært blant de første jeg spilte, men hva som faktisk var først har jeg forlengst glemt.  Trolig var de svært forglemmelige.

Det første spillet som virkelig satte seg i hjernebarken var Elite og det neste trolig Annals of Rome.  Gudene vet hvor mange timer som gikk med i dragsuget etter de to.

Andre del av spørsmålet har jeg ingen tanker om.  Det er en problemstilling som aldri har slått meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...