Gå til innhold

Har Facebook lurt til seg kontaktlisten uten min viten og vilje?

Anbefalte innlegg

Svaret er et ubetinget: JA! (og det gjelder helt sikkert alle dere andre også)

Messenger dyttes på oss kontinuerlig og en dag blir du dritt lei maset og begynner på installasjonen...

Etter noen punkter ber programmet meg å gi FB tilgang til alle kontaktene mine.

NÅ ringer det alvorlig i mine bjeller og jeg trykker "avbryt" som er ett av to valg.

En stund senere er jeg tilbake på PC og ser at det dukker opp en haug med personer som jeg blir oppfordret til å "venne" når de oppretter sin FB-profil....?!

WTF ???

Selv om jeg valgte å avbryte installasjonen av Messenger sugde FB til seg flere tusen kontakter fra mobilen min. Det er positivt å registrere at flere og flere i samfunnet boikotter slike alvorlige trusler mot personvernet.

PS! Mine kontaktlister er eldre enn Internett så det er ikke vanskelig å verifisere at Facebook stjeler informasjon!

Endret av flageborg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kontaktene er fjernet fra det laget av databasen som påvirker din funksjonalitet hos Facebook. De ligger nok godt og trygt lagret i en database med resten av profilen de har på deg og ditt sosiale nett som du ikke rår over.

Jeg gir ikke fra meg noe som helst personlig til Facebook.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Slett FB. Eller gå helt bar som jeg gjør. Har lagt ut ting før, men nå bruker jeg fb bare til å kommentere på memes og å være ett troll. Ingen biilder, ting jeg bryr meg om, osv. Alt er bare shits n giggles.

FB har nok en liten mappe på oss alle. Jeg er ikke helt klar på hva de skal få til med den da, siden jeg er klar over at de overvåker (aps viser meg plutselig en reklame for noe jeg søkte på for ikke så lenge siden.. Er jo helt klart at vi blir overvåket også på all mobilbruk, ikke bare FB)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er kommet fram er at de i alle fall har en skyggeprofil og en knyttet opp mot din login på Facebook.

Facebook støvsuger til seg alt de kommer over av informasjon. Det de ikke kan bruke direkte ligger å venter inntil de har nok til å knytte det opp mot deg som person.

Som default kan du anta at hvis du ikke betaler noe for tjenester på nettet av tjenester som Facebook, Google, Bing, Yahoo etc. så er DU produktet. 

Legg inn apper som blokkerer sporinger og i alle fall ikke ha privatlivet ditt og masse tvilsomme apper på samme telefon eller på PC'en din.

NRK har en dokumetar om temaet som heter Kan vi stole på Facebook

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes vel neppe noen komplett oversikt over hvem som til og stole på og ikke. Det kan endre seg veldig fort f.eks ved at en utgiver bytter inntekspartner for annonsering og innsamling i appen. På Play kan man jo lese hvilke rettigheter appen trenger og vurdere kritisk.

Lenke til kommentar

Slett FB. Eller gå helt bar som jeg gjør. Har lagt ut ting før, men nå bruker jeg fb bare til å kommentere på memes og å være ett troll. Ingen biilder, ting jeg bryr meg om, osv. Alt er bare shits n giggles.

FB har nok en liten mappe på oss alle. Jeg er ikke helt klar på hva de skal få til med den da, siden jeg er klar over at de overvåker (aps viser meg plutselig en reklame for noe jeg søkte på for ikke så lenge siden.. Er jo helt klart at vi blir overvåket også på all mobilbruk, ikke bare FB)

De har ikke noe på meg, så nei gjelder ikke alle :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...