Sandy Koufax Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 NUPI slakter Børge Brendes innsats som utenriksminister. https://www.vg.no/nyheter/i/oR8JoR/nupi-forskere-feller-knusende-dom-over-brende Dommen over han er som følgende: - Brendes innsats som utenriksminister er den svakeste siden Jan Peteresen. - Han gjorde ikke noe forsøk på å utvide Norges utenrikspolitiske handlingsrom. - Han gjorde ikke noe for å styrke UD, hverken innad eller utad. - Han la seg ut med sitt eget apparat ved konsekvent å legge opp til mikromanagement og skylde på sine folk når han satt fast. «Hva sitter vi i igjen med etter fire år med Børge Brende som utenriksminister?», spør forskerne i artikkelen, og gir svaret selv: «Ganske lite». Spørsmålet blir da, er ikke dette ganske symptomatisk for hele Solberg-regjeringen? Sett bort fra en langt mer restriktiv asylpolitikk (hvor antallet asylanter har gått ned fra kanskje 12-15000 til 3-5000) og en skattelette til rike, hva har egentlig Solberg oppnådd i løpet av sin regjeringsperiode? For meg virker det som om det viktigste er å regjere og holde seg ved makten. De ser ut til å ha få planer for nasjonen bortsett fra det. Og det er synd, fordi Norge er på mange måter på en historisk topp. Våre etterkommere kommer til å gru det at vi ikke gjorde mer med de ressursene vi har sammenlignet med andre nasjoner. 1 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 For meg virker det som om det viktigste er å regjere og holde seg ved makten. De ser ut til å ha få planer for nasjonen bortsett fra det. I så hendseende skiller de seg ikke fra andre regimer. 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 27. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 27. mars 2018 Ja. Er klar over at Høyre er et konservativt parti og ønsker da små reformer for å forbedre nasjonen fremfor omfattende omveltninger som kan forandre mye på samfunnet. Men det betyr jo at de må bevare strukturene og politikken Arbeiderpartiet (og de rødgrønne) har innført. De skal jo liksom representere den andre siden. Samtidig bør det også legges til at de har mer radikale partier med i regjeringen. Det er derfor det virker så merkelig at regjeringen er så tafatt som den er. Personlig vet jeg ikke engang hva dagens utenriksminister heter (Titten tei?). Heller ikke den viktige forsvarsministeren har jeg sett noe til. Norge har store ressurser, de burde kunne gjøre mer. Det tror jeg våre etterkommere vil bemerke om dagens Norge. 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 27. mars 2018 Del Skrevet 27. mars 2018 Børge "jeg fordømmer" Brende, det eneste jeg kan huske etter han som utenriksmininster. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Erna Solberg kom ut i mediene for noen dager siden og ønsket å bevare EØS-avtalen. Utenriksministeren (husker ikke navnet) var bekymret for at konflikten mellom Israel og palestinerne skulle eskalere. Skikkelig tafatt! Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 [....].Skikkelig tafatt! Ja, burde vært litt mer handlekraft? Invadere noen? Fikse et statskupp i Sør-Amerika? Bombe litt ett sted? Snikmyrde noen avhoppere? Lenke til kommentar
raytrails Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 Dagens utenriksminister heter Ine Marie Eriksen Søreide, til opplysning 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) Spørsmålet blir da, er ikke dette ganske symptomatisk for hele Solberg-regjeringen? Sett bort fra en langt mer restriktiv asylpolitikk (hvor antallet asylanter har gått ned fra kanskje 12-15000 til 3-5000) og en skattelette til rike, hva har egentlig Solberg oppnådd i løpet av sin regjeringsperiode? Det er vel ganske symptomatisk for et land som går veldig bra, der de politiske uenighetene i det store og det hele er ganske små. Noen må derimot begynne å forberede oss på et liv uten oljeindustrien, men det ser ikke ut som om noen tør gjøre noe der. Landet må kanskje komme i en økonomisk krise først. Endret 1. april 2018 av Reg2000 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1. april 2018 Del Skrevet 1. april 2018 (endret) Det er vel ganske symptomatisk for et land som går veldig bra, der de politiske uenighetene i det store og det hele er ganske små. Ta en titt på forskjellene mellom Pasok og New Democracy i Hellas og du vil se at det er ikke riktig. Mange land har bittesmå forskjeller mellom partiene. Det er et tegn på at media og folket er veldig homogent. Grekere ble tilslutt så lei av at begge partiene lovet dem mer penger men ga dem innstramninger at de stemte på Syriza som skulle prøve hardere, men det tok ikke lang tid før Syrizas innførte innstramninger de også, fordi alternativet var ikke noe Grekere ønsket. Endret 1. april 2018 av Camlon Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 1. april 2018 Forfatter Del Skrevet 1. april 2018 Hva med demokratiaktivisme? Bidra til fred mellom palestinere og israelere? Bidra til fred i Syria? Utvikle institusjoner i den tredje verden slik at de kan klare seg selv? Alle disse tingene tror jeg faktisk at en regjering med Støre ville ha drevet med. Det jeg personlig tror er at Solberg har frarådet alle sine regjeringsmedlemmer å drive med aktivisme fordi hun er så redd for hva som kommer ut når mange av FrPerne slipper seg løs. Det er mange løse kanoner der og mange som er representanter for usalige regimer. Her tenker jeg på for eksempel Morten Høglund som er FrPs nestor innen utenrikspolitikken og Tybring-Gjedde (Putin-fantast). Høglund spesielt støtter Mujahadin-e-Khalq, som er svært upopulære i Iran og har andre merkelige syn som kan være farlige for norsk utenrikspolitikk. I tillegg føler hun vel at hun ødelegger Norges omdømme med "rasist"-aktivismen man kan se av en del FrPere.Det er vel ikke verdig en nasjon som gir ut Nobel-prisen i fred. Så kanskje Erna gjør det rette når hun holder en svært lav profil. Men gagner dette da Norge? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 3. april 2018 Del Skrevet 3. april 2018 For meg virker det som om det viktigste er å regjere og holde seg ved makten. De ser ut til å ha få planer for nasjonen bortsett fra det. Eventuelt at det er stor tverrpolitisk enighet om mye, tross alt, og at det derfor ikke er å forvente at ulike regjeringer gjør enorme forandringer. I dag fungerer ting tross alt ganske greit. Forbedringer blir gjerne mindre justeringer i en eller annen retning. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 6. april 2018 Forfatter Del Skrevet 6. april 2018 (endret) Jonas Gahr Støre ser ut til å være enig i antagelsen ovenfor: Sitat begynnelse: Mener at Solberg er uten ambisjoner "Ap-leder Jonas Gahr Støre mener Erna Solberg hoppet over flere utfordringer som barnefattigdom og eldrepolitikk da hun åpnet Høyres landsmøte fredag. – Høyre sier at tiden for de store velferdsreformene er over. Dette er Ap uenig i, sier han til NTB." Sitat slutt Endret 6. april 2018 av Sandy Koufax Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå