Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Henger på Logo Screen, kommer ikke inn i BIOS

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en 2,5 år gammel PC. Fikk Bluescreen for første gang i dag tidlig.

System_Thread_Exception_Not_Handeled
CLASSPNP.SYS

Det skjedde ingenting så jeg trykket på startknappen og prøvde på nytt. Da kom jeg inn i skjermen hvor hardware listes og i bunnen stod det: Overclocking failed! Please enter setup to reconfigure your system. Press F1 to run setup. Jeg trykket F1 og kom inn i BIOS. Til høyre i skjermen var det et slags speedometer og man kunne velge mellom Power Save, Normal og Optimal. Den stod på Optimal og jeg lot den stå der og gikk ut av BIOS.

Etter dette kommer den ikke lenger enn til Logo Screen. Det står ASUS logo og i bunnen står det 'Press F2 or DEL to enter UEFI Bios Settings". Uansett hva jeg gjør kommer jeg ikke forbi denne skjermen. Kommer ikke inn i BIOS, kommer ikke forbi. Jeg har prøvd å dra ut alle kablene bortsett fra skjerm men det hjalp ikke. Har prøvd å ta ut strømkabelen og la den stå ute litt men til ingen nytte. Har prøvd sikkert 30-40 ggr men kommer ikke videre.

PS: Har aldri overklokket bevisst. Har ikke vært inne i BIOS siden PCen ble kjøpt.

Kan noen hjelpe?

Dette er specs:

Endret av sdhild99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Takk for svar. Jeg kan prøve dette. Men en ny opplysning er at når jeg kikker inn på baksiden av PCen kan jeg se noen tall på hovedkortet og det lyser A2 med røde bokstaver. Dette betyr 'Detect IDE' såvidt jeg kan se. Er det fortsatt hensiktsmessig å resette BIOS da?

Lenke til kommentar

Ja det kan være. Du kan jo forsøke "repair" fra en windows install usb. Koble ut øvrige SSD/HDD først, så du kun har SSD for windows installert. Hvis ikke repair fungerer kan du prøve en re-install. Hvis ikke du klarer å re-install windows på den SSD så er den muligens død. Ser du SSD i BIOS/UEFI som boot device ?

Merk: Jeg tar ikke hensyn til backup - sikkerhetskopi av filene dine må du tenke på selv.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei igjen,

Nå er det faktisk litt fremgang i saken her. Etter tips på et forum tok jeg ut IDE-kontaktene til begge SSDene og DVD-ROMen og da kom jeg inn i BIOS. Trykket F5 for default settings men det så ut som den allerede hadde fått dette fordi den sa 'You have no changes' da jeg lagret. Satte i kontaktene igjen og da bootet den tilnærmet som normalt (Det var en cursor som blinket og beveget seg rundt før Windows-flagget kom. Dette har jeg ikke sett før) og jeg kom inn i Windows. Ser ingen alarmerende meldinger i Event-loggen på Windows.

Men jeg er nå litt bekymret for stabiliteten på maskinen. Kvelden før dette skjedde hadde jeg en normal shutdown etter å ha jobbet litt i Lightroom. Hvordan kan dette skje sånn helt ut av det blå?

Lenke til kommentar

Trykket F5 for default settings men det så ut som den allerede hadde fått dette fordi den sa 'You have no changes' da jeg lagret. 

Dette fikk du da du "clear CMOS".

Men jeg er nå litt bekymret for stabiliteten på maskinen. 

Sørg for at du har backup av viktig data. Du har muligens en SSD eller HDD som er i ferd med å ta kvelden. Kanskje sjekke integriteten til drevene dine med crystal disk info.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei,

Ang. backup så har jeg kontroll på det. Laster til opp til JottaCloud. Det meste av dokumenter ligger på Dropbox. I tillegg har jeg en filserver i kjelleren.

Har nå gjort følgende:

1. Kjørt en system restore hvor jeg tilbakestilte til ca en uke tilbake i tid. Dette var før de siste windows oppdateringene.

2. Sjekket disk health i Samsung Magician og Crystal Disc Info. Begge er 100%

3. Oppdatert BIOS til nyeste versjon.

So far so good. Har en teori om at det kan være Windows update. Siden jeg tilbakestilte vil oppdateringene inn på nytt. Satser på at det går greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...