Gå til innhold

Elon Musk varsler tregere Tesla-leveringer i Norge


Anbefalte innlegg

Så det ble billigere å kjøre fra Gøteborg, ja? Tenkte meg det.

 

Det vet jo ikke jeg, som sagt. Og jeg utelukker det ikke, som sagt(igjen). Jeg utelukker ikke at de lyver heller, som sagt(igjen). Men jeg er ikke bastant, for jeg vet ikke.

 

Men det er opp til flere her som mener de sitter på fasiten, men de vill ikke fortelle det tydeligvis. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men det er opp til flere her som mener de sitter på fasiten, men de vill ikke fortelle det tydeligvis.

 

Det er også enkelte her som ikke får seg til å tro at Tesla av og til pynter litt på sannheten.

 

 

Jeg har jo akkurat nevnt at jeg ikke utelukker det? Så den kommentaren var helt meningsløs. Men, jeg liker å ikke "tro" for mye. Det fører sjeldent til gode ting. Spesielt når folk her inne sitter på fakta, slik at man slipper å tro(ref påstandene).

Lenke til kommentar

 

 

Men det er opp til flere her som mener de sitter på fasiten, men de vill ikke fortelle det tydeligvis.

 

Det er også enkelte her som ikke får seg til å tro at Tesla av og til pynter litt på sannheten.

 

 

Jeg har jo akkurat nevnt at jeg ikke utelukker det? Så den kommentaren var helt meningsløs. Men, jeg liker å ikke "tro" for mye. Det fører sjeldent til gode ting. Spesielt når folk her inne sitter på fakta, slik at man slipper å tro(ref påstandene).

Den kommentaren var ikke meningsløs, men derimot totalt på sin plass,

og kanskje endog temmelig forsinket.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 Men, jeg liker å ikke "tro" for mye. Det fører sjeldent til gode ting. Spesielt når folk her inne sitter på fakta, slik at man slipper å tro(ref påstandene).

 

Så la meg få dette riktig.

 

Drammen havn har kapasitet, men plutselig klarte ikke Tesla lengre å finne et selskap som kunne kjøre biler fra Drammen havn ut til der de skal, derimot klarte de å finne noen som kan kjøre fra Sverige? Vi er med i felles arbeidsmarked i EU. Det vil si at ethvert europeisk selskap lett kan sende folk inn og ut av Norge.

 

Så i Sverige fant Tesla et latvisk selskap, eller hvertfall brukte latviske biler og ansatte. Disse er altså ikke hjemme og de kan derimot like godt jobbe fra Norge som fra Sverige. Hvorfor skulle de ikke kunne kjøre ut fra Drammen havn? Det gir ikke mening. Eller vel du vet med mindre det var sånn at alle bilene deres var ulovlige da....

 

Men Tesla klarte altså ikke å finne et eneste selskap som kan frakte biler for dem lovlig i Norge? Ikke et eneste? Mens alle andre klarer? Bilmerker som selger mindre, har billigere biler, lavere marginer. Selskaper med langt høyere volum. Alle klarer det. Unntatt Tesla? Det er ikke noe slik som "manglende kapasitet". Det finnes kapasitet. Det er bare at Tesla åpenbart ikke ønsket å betale for det. Det er helt åpenbar markedsdynamikk, ikke spekulasjon. Om du får mer for å kjøre Tesla enn Toyota, så kjører du en Tesla. Og at det ikke skal finnes noen andre enn latviere til å kjøre i hele EU arbeidsmarkedet er bare latterlig idiotisk. Tror du virkelig på det? en må være naiv for å tro Tesla på det. 

 

Og Musk sier folks sikkerhet er det viktigste? Åpenbart ikke. Penger er. Shippe til Sverige. Velge billigste byrå. Fordi vi vet de gikk for billigste alternativ. Vi vet det finnes bedre, som da er dyrere. Vi vet Tesla altså valgte å spare penger og ved det svekket ALLE som kjører på norske veier. Tesla satt nordmenns liv på spill for å spare noen ekstra kroner. Og Musk våger å tweete at kunders sikkerhet er viktigst.

 

Hva var det, 18 biler? De fikk beskjed om at 18 biler var stoppet og gjorde ingenting? De vet de hyrte de billigste. Vet ikke Tesla noe om biler? Har de ikke engang sett trailerne som kjører rundt med bilene deres? De ble stoppet lett på grensen. Tesla gjør ingenting. De er veldig ansvarlige. Du kan ikke bare leie noen til noe og late som at hvis noe galt skjer er det kun deres feil. 

 

 

Det er jo bare latterlig å forsvare Tesla i en slik sak. De har åpenbart gjort noe galt her. De fikk så mange biler stoppet. De fikk beskjed av myndighetene. Gjør ingenting. Ingenting. De hyrer inn et selskap som sikkert har kjøpt biler ingen skikkelige selskaper vil bruke lengre fordi de er så dårlige. Det er så åpenbart at det er for å spare penger. Og det er ikke spekulasjon. Om Tesla Norge er eneste med problem i Europa, så er ikke problemet kapasitet, det er Telsa Norge. Så enkelt er det faktisk. Og det er heller ikke slik at folk her må vise at Tesla ikke har kapasitetsproblemer. Om Tesla er eneste som hevder det er slik, så får de vise at det stemmer. Så lenge de ikke kan gjøre det så er det motsatte tilfellet. Alle andre sier alt går fint. Og Tesla bruker dårlige biler med latviske sjåfører fra Sverige. Men  du vil ikke "spekulere". 

 

 

Jeg liker elbiler. Jeg synes det Tesla gjør er bra og viktig. Men jeg synes folks sikkerhet er viktigere. Sikkerhet på veiene er viktigere. Jeg synes vi er heldige som lever i et land som har skikkelige regler og kontroll som tar selskaper som Tesla når de prøver seg på tull som dette hvor de setter profitt over folks liv. Om Tesla ikke har tenkt å respektere norske lover og folks liv over profitt så kan de la være å selge biler her. Om de vil selge biler her så får de følge norske lover og få skikkelige trafikksikre biler for å transportere bilene sine. Og ikke komme med latterlige unnskyldninger om at "Vi fant ikke noe annet". Og vi vet alle at Tesla ikke akkurat er kjent for å ha historie med å følge norsk lovverk. Jeg forstår ikke hvorfor folk prøver å forsvare at et selskap bryter lovene. Jeg mener det er så åpenbart og enkelt. De bryter lovene. Det er galt. Og langt ifra noen spekulasjon.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan de kjøre til drammen, men som jeg sa over så er det ikke nødvendigvis en god ide. Å kjøre enorme strekninger bare for å laste ved Drammen.

 

 

Det hadde forøvrig gitt samme resultat. Altså dårlige biler.

 

Jeg prøver heller ikke å si at de ikke har gjort noe galt, for det er åpenbart ikke blitt gjort på rett måte. Jeg prøvde bare å finne sannheten om hva som hadde skjedd, da opp til flere mente de satt på den. Men, så kom de aldri med sannheten. Rare greier.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan de kjøre til drammen, men som jeg sa over så er det ikke nødvendigvis en god ide. Å kjøre enorme strekninger bare for å laste ved Drammen.

 

 

Det hadde forøvrig gitt samme resultat. Altså dårlige biler.

 

Jeg prøver heller ikke å si at de ikke har gjort noe galt, for det er åpenbart ikke blitt gjort på rett måte. Jeg prøvde bare å finne sannheten om hva som hadde skjedd, da opp til flere mente de satt på den. Men, så kom de aldri med sannheten. Rare greier.

Hva mener du med å kjøre enorme strekninger for å laste ved Drammen? Tror du de kjører hver dag fra Latvia, tar båten til Sverige, plukker opp biler og kjører til Norge? Tror du at det er kun et selskap som har base i Gøteborg i hele Europa som kan kjøre, så da må bilene shippes dit?

 

Sjåførene bor hvor de trengs de. Akkurat som når en driver byggeprosjekt så setter en ikke opp morgen og kveldsfly til Latvia, de setter opp brakker. Om Tesla betaler hotell og bra timelønn i Drammen, så kommer folk til Drammen. Og er de villige til å betale skikkelig timelønn og for skikkelige biler får de kanskje tom noen nordmenn som kommer å kjører. Hvorfor tror du bilselskaper shipper biler til Drammen? Det er jo fordi da trenger de ikke kjøres så langt på veiene. Og det er jernbane for transport der også. Hvis noen trenger Tesla i Stavanger, Oslo, Kristiansand så må du kjøre enorme avstander om du kjører fra Gøteborg, ikke Drammen. Det er vel 1% av Norge som er nærmere Gøteborg enn Drammen. Så jeg forstår ikke hvordan du kan mene avstandene er et argument for å velge Gøteborg?

 

Nei, nei det hadde ikke gitt samme resultat å kjøre fra Drammen. Fordi bilene ville kommet inn i Norge i utgangspunktet. Da måtte Tesla ha sørget for å finne noen med skikkelige biler. Som de uansett burde gjort. Det er latterlig at et bilselskap ikke vet noe om biler.

 

 

Du forsøker ikke å finne sannheten. Når en er i en rettssak så må en jo starte med en antagelse. Altså man starter med å tenke at folk er ikke skyldige til det motsatte er bevist. 

 

 

Så la oss ta Telsa:

De frakter biler inn til Norge som alle andre, som alle andre har gjort lenge. Inn til Drammen havn, og ut fra Drammen. 

 

Så bytter kun Tesla til Gøteborg og sier grunnen er kapasitetsmangel ved Drammen havn. Som er latterlig usannsynlig med Teslas lave antall, og det faktum at det ble avkreftet. Og så da tenker du at det er logisk å anta at de plutselig ikke hadde nok biler? Og når Tesla blir spurt om de elendige bilene sine hevder de at det er vanskelig å finne biler. Men de har åpenbart gått for billigste alternativ. Jeg trenger neppe bevise dette, da det er åpenbart fra fakta at du ikke kan få billigere frakteløsning. 

 

Mener du helt ærlig at du ikke tror NOEN andre alternativ fantes? Når et selskap går for billigste alternativ så er det for å spare penger. Det er det som er det åpenbare her. Så får Tesla komme med en grunn som ikke er det. Da billigste, mest penger er grunnleggende motivasjon. Det klarer ikke Tesla. De bare påstår at det er vanskelig å finne andre. De har ingen pålegg for denne påstanden. 

 

 

Derfor er den åpenbare antagelsen at Tesla gikk for billigste transportalternativ for å spare penger. 

 

Det er forsåvidt greit, men det er ikke greit når de bryter norsk lov. Når de setter norske statsborgeres liv i fare. Du prøver å få det til å virke som om Tesla sikkert hadde god grunn. Har noen noengang god grunn til å sette folks liv i fare? Det finnes ingen god grunn til det. 

 

La oss huske på at Tesla er under sterkt økonomisk press og sliter med å levere ut biler og generere profitt. De er desperate etter å få inn penger til videre drift og ekspansjon. Dessverre ser vi ofte selskaper i disse situasjoner ta snarveier. De går for det de tror er så billig, men bryter altså norsk lov og setter folks liv i fare i samme slengen. Og likevel vil folk forsvare dette?

 

Jeg er ikke noe elbilhater. For meg kan ikke elbiler komme fortere. Den dagen vi har 100% elbiler og fossilforbud blir en bra dag. Elbiler er fremtiden, elbiler er supert. Men vet du hva elbiler ikke er? De er ikke fritatt for alt mulig. Bare fordi det er Tesla er det IKKE ok. Tesla har ingen frikort for norske lover. Men de later å tro det, da de til stadighet bryter dem. Forhåpentligvis klarer de å lære og holde seg innenfor regelverket fremover. Og ikke putte profitt  foran menneskeliv. Det er kanskje ok i USA, men ikke i Norge. Og jeg forstår ikke folk som prøver å bagatellisere en slik kultur. Det er ikke noe vi vil ha i Norge.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...