Gå til innhold

Elon Musk varsler tregere Tesla-leveringer i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal Statens vegvesen stille opp i Gøteborg havn å sjekke lastebiler som skal ut på svenske veier? Er ikke dette Trafikverket i Sverige sin oppgave? Lastebilene skal tross alt kjøre et godt stykke på svenske veier før de kommer til Norge og ville da tro at svenske myndigheter ønsket at transporten foregår på en forsvarlig måte på deres side også.

Lenke til kommentar

Tesla løy om kapasitetsproblemer ved Drammen havn og de fortsetter å skylde på det til tross for at volumet nå i mars er under halvparten av hva de leverte i desember.

 

Alle skjønner at her skulle Tesla spare penger og satset på underbetalte litauere i noen vrak av trailere. Det gikk ikke så bra.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Tesla løy om kapasitetsproblemer ved Drammen havn og de fortsetter å skylde på det til tross for at volumet nå i mars er under halvparten av hva de leverte i desember.

 

Alle skjønner at her skulle Tesla spare penger og satset på underbetalte litauere i noen vrak av trailere. Det gikk ikke så bra.

 

Ikke at jeg har noen trang til å forsvare Tesla her, men om du påstår at noen lyver så er det også en fordel å kunne dokumentere påstanden. Har du eksempelvis oversikt over kapasiteten ved Drammen havn? Selv om Tesla leverte flere biler i desember, så kan det også være slik at andre aktører totalt sett har mye større volum i mars etc.

Lenke til kommentar

 

Tesla løy om kapasitetsproblemer ved Drammen havn og de fortsetter å skylde på det til tross for at volumet nå i mars er under halvparten av hva de leverte i desember.

 

Alle skjønner at her skulle Tesla spare penger og satset på underbetalte litauere i noen vrak av trailere. Det gikk ikke så bra.

Ikke at jeg har noen trang til å forsvare Tesla her, men om du påstår at noen lyver så er det også en fordel å kunne dokumentere påstanden. Har du eksempelvis oversikt over kapasiteten ved Drammen havn? Selv om Tesla leverte flere biler i desember, så kan det også være slik at andre aktører totalt sett har mye større volum i mars etc.

 

 

"Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, uttalte i forrige uke at de setter sikkerheten først og at det hele skyldes kapasitetsproblemer ved Drammen havn der bilene tidligere ble fraktet til. -"

 

Etter at noen sjekka så viste det seg at det bare var tull og Tesla kom da med en annen unnskyldning.

 

http://www.tungt.no/transportmagasinet/enda-en-tesla-transport-stoppet-pa-svinesund-3749356

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Tesla løy om kapasitetsproblemer ved Drammen havn og de fortsetter å skylde på det til tross for at volumet nå i mars er under halvparten av hva de leverte i desember.

 

Alle skjønner at her skulle Tesla spare penger og satset på underbetalte litauere i noen vrak av trailere. Det gikk ikke så bra.

Ikke at jeg har noen trang til å forsvare Tesla her, men om du påstår at noen lyver så er det også en fordel å kunne dokumentere påstanden. Har du eksempelvis oversikt over kapasiteten ved Drammen havn? Selv om Tesla leverte flere biler i desember, så kan det også være slik at andre aktører totalt sett har mye større volum i mars etc.

 

 

"Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, uttalte i forrige uke at de setter sikkerheten først og at det hele skyldes kapasitetsproblemer ved Drammen havn der bilene tidligere ble fraktet til. -"

 

Etter at noen sjekka så viste det seg at det bare var tull og Tesla kom da med en annen unnskyldning.

 

http://www.tungt.no/transportmagasinet/enda-en-tesla-transport-stoppet-pa-svinesund-3749356

 

Nei, de utdypet at det ikke nødvendigvis var snakk om selve havnen, men hele transportleddet som innbefattet bruken av havnen i Drammen. De kan ikke bruke den havnen på grunn av kapasitetsproblemer. En plausibel nok forklaring inntil noen kan legge fram tegn på noe annet.

 

Videre kan det være at ting endrer seg. Det går noe tid fra bilene sendes til de kommer fram. Om det er vanskelig å få til logistikken fra Drammen så bestiller man gjerne en batch til et alternativ, og denne batchen vil også leveres over noe tid, selv etter at kapasiteten åpnes i Drammen.

 

Videre er det ikke slik at Tesla bestiller enkeltbiler, de kjøper en tjeneste gjennom en tjenestetilbyder. Og man kjøper da gjerne de som leverer det beste tilbudet. At denne aktøren ikke følger opp kravene er strengt tatt ikke Teslas feil. Tesla kan ikke stå på havna i Gøteborg og foreta teknisk kjøretøykontroll.

 

Poenget er ikke hvorvidt det stemmer eller ikke. Poenget er at om man skal påstå at noen lyver, så bør man også backe påstanden. Det ble ikke gjort i første post, og det kommer heller ikke fram av linken. Du mener Tesla med hensikt lyver for å dekke over at de kun gjør dette for å spare penger ved å bruke billig arbeidskraft og slitne biler.

 

Man man tro hva man vil, men dette har på ingen måte kommet spesielt klart fram.

Lenke til kommentar

Over 70 % av alle bilene som importeres til Norge kommer til Drammen havn. Har ikke hørt noe i media fra eks. Toyota. Bilsalget i første kvartal har jo også vært labert sammenlignet med tilsvarende periode i 2017. Vil tippe at det er billigere å legge til kai i Gøteborg og deretter frakte bilene til Oslo på henger.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du mener Tesla med hensikt lyver for å dekke over at de kun gjør dette for å spare penger ved å bruke billig arbeidskraft og slitne biler.

Det stemmer. Det er akkurat det jeg påstår.

 

"På grunn av kapasitetsutfordringer ved havnen har vi blitt nødt til å finne en midlertidig løsning hvor noen biler rutes via Sverige, sier han."

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

"Teslas norske kommunikasjonssjef, Even Sandvold Roland, uttalte i forrige uke at de setter sikkerheten først og at det hele skyldes kapasitetsproblemer ved Drammen havn der bilene tidligere ble fraktet til. -"

 

Etter at noen sjekka så viste det seg at det bare var tull og Tesla kom da med en annen unnskyldning.

 

http://www.tungt.no/transportmagasinet/enda-en-tesla-transport-stoppet-pa-svinesund-3749356

 

Nei, de utdypet at det ikke nødvendigvis var snakk om selve havnen, men hele transportleddet som innbefattet bruken av havnen i Drammen. De kan ikke bruke den havnen på grunn av kapasitetsproblemer. En plausibel nok forklaring inntil noen kan legge fram tegn på noe annet.

Etter det jeg kan se gikk de fra en forklaring som kunne ettergås og sjekkes til en som er vag nok til at det ikke går an å finne konkrete personer til å motgå forklaringen. Det kan bare skyldes at det er en omgåelse av sannheten, også kjent som løgn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Lover bedring

En av frakterne ble stanset fordi kjøretøyet manglet flere lys, hadde dårlige bremser, feil på styringen og nedslitt tilhengerkobling. De problematiske Tesla-frakterne kommer hovedsaklig fra Gøteborg Havn i Sverige og tilhører for det meste litauiske transportselskaper.

Kommunikasjonssjef hos Tesla Norge, Even Sandvold Roland, fortalte overfor NRK at de har støtt på problemer med den vanlige leveringsruten, som går via Drammen havn, på grunn av kapasitetsutfordringer. Gøteborg-ruten er ment som en midlertidig løsning for å avlaste den vanlige ruten, men har altså ikke fungert så godt hittil.

Ifølge Roland jobbes det med å finne en løsning på problemene, og Tesla har bedt Norges Lastebileierforbund om assistanse til å finne andre leverandører som har kapasitet til å håndtere volumet til Tesla-leveringene.

Statens vegvesen skriver i en pressemelding at de har gjennomført et møte med representanter for Tesla, og at vegdirektøren har bedt selskapet om å rette opp i de kritikkverdige forholdene så snart som mulig. Under møtet foreslo Tesla at representanter fra Statens vegvesen kunne inspisere og veilede opplastingen i Gøteborg, et tiltak som allerede skal være satt i gang.

Glad for jeg ikke hadde vurder å forhåndbetalt Model 3 krever et reserveringsbeløp på 10.000 kr. Mener før den var 50 000 kr.

Det er nok bedre med bruktbil i så fall da.

En ny model 3 uten EU godkjenning og mislykket NAF test kan være verdiløs. Ikke noe å betale 35 000 dollar (270 816 kr)

Det som er mest tåpelig er det er uten moms\avgifter og registering avgift.

 

Dere får mene hva dere vil men forstår folk som hadde kjøpt brukt disel\bensinbil billig i så fall.

Tesla er et drømmeprosjekt ikke noe som vil gå før 2020 uansett.

Eneste som kan juble er de som har model S\X kan selge bilene sine med minimalt tap fordi det ikke finnes alternativer. Eneste negative er for nye kunder og tesla som vil tape på dette.

 

Før trodde jeg selvkjørte biler ville komme på veien før 2020. Men tror basert på dette er andre biler google car eller noe som kommer først. Tesla hvis de vil overleve blir det kanskje ikke før 2025-2030 før bilene blir helt selvkjørte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Du mener Tesla med hensikt lyver for å dekke over at de kun gjør dette for å spare penger ved å bruke billig arbeidskraft og slitne biler.

Det stemmer. Det er akkurat det jeg påstår.

 

"På grunn av kapasitetsutfordringer ved havnen har vi blitt nødt til å finne en midlertidig løsning hvor noen biler rutes via Sverige, sier han."

 

Jeg vet hva han sa. Poenget er at de ikke får brukt havnen i Drammen. Om de ikke får bilene i land eller ut av havnen kommer vell på det samme? Problemet ligger like fult ved havnen i Drammen, selv om han som er ansvarlig for lossingen mener han skal få i land flere biler og de ikke direkte er ansvarlig for problematikken Tesla mener de opplever ved denne frakteruten.

 

Tesla kjøper tilsynelatende logistikkbehandlingen fra en 3. part, og vil da forholde seg til denne. Man man kanskje si at Tesla burde stille strengere krav i vilkårene her, og ikke bare gå ut i fra, men dette er ikke det samme som å lyve. Man kan være etterpåklok, men det er ikke sikkert Tesla så for seg at de plutselig skulle få problematikken med så mange slike biler på kort tid. At de velger en annen rute som er billigere betyr ikke at de så for seg at det skulle komme leveranser på gamle farlige biler. Det er ikke en gang sikkert de så for seg at dette skulle kunne være en problemstilling. Man forventer at de som driver med leveranser forholder seg til reglene.

 

Merk at jeg ikke sier at Tesla er "uskyldige" her, jeg sier bare at man skal være veldig sikker før man bastant påstår at noen lyver. Dette er ikke det samme som at man ikke skal stille spørsmålstegn ved leveranseruten og kjøretøyene som brukes. 

 

Om det kommer fram at det på ingen måte er problematisk å frakte fra Drammen, også på det tidspunktet fraktordren ble opprettet og tiden før, og at Tesla har bestilt så billig transport som mulig til tross for varsler om konsekvensene ved valget så blir det noe helt annet.

 

Enn så lenge blir påstanden om at Tesla gjør dette med overlegg for å spare penger ren synsing.

Lenke til kommentar

 

 

....

 

En ny model 3 uten EU godkjenning og mislykket NAF test kan være verdiløs. Ikke noe å betale 35 000 dollar (270 816 kr)

Det som er mest tåpelig er det er uten moms\avgifter og registering avgift.

 

 

Hvorfor skulle ikke model 3 få EU-godkjenning og stryke på NAF-test?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal Statens vegvesen stille opp i Gøteborg havn å sjekke lastebiler som skal ut på svenske veier? Er ikke dette Trafikverket i Sverige sin oppgave? Lastebilene skal tross alt kjøre et godt stykke på svenske veier før de kommer til Norge og ville da tro at svenske myndigheter ønsket at transporten foregår på en forsvarlig måte på deres side også.

 

Enig, tror ikke svensk toll drar til Narvik for å sjekke båtene med malm.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle ikke model 3 få EU-godkjenning og stryke på NAF-test?

Leste du ikke hva jeg siterte? Muligens de får Naf test\EU godkjenning når problemene er løst.

men alle feil bør være rettet før bilen havner i butikken.

Er jo litt lattelig å kjøpe ny bil med mangler det tar ikke særlig bra ut for tesla omdømme.

Man forventer en bil til 300 000 kr eller dyrere kan kjøres i 1-2 år uten problemer av store slag.

Hvis kun litt råkjøring gjør bilen må på eu kontroll hver 6 måned kun for tesla biler mens andre biler har kun eu kontroll hver 12 måned hvorfor kjøpe tesla da? Eu kontroll koster fort 1500-1000 kr så for tesla model 3 kunder må betale 3000 kr i eu kontroll og Veteranbiler må på hyppige kontroll, men har man model x\s trenger man kun eu kontroll hver 24 måned. Fordi det er bedre kvalitet på bilen der.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle ikke model 3 få EU-godkjenning og stryke på NAF-test?

Leste du ikke hva jeg siterte? Muligens de får Naf test\EU godkjenning når problemene er løst.

men alle feil bør være rettet før bilen havner i butikken.

Er jo litt lattelig å kjøpe ny bil med mangler det tar ikke særlig bra ut for tesla omdømme.

Man forventer en bil til 300 000 kr eller dyrere kan kjøres i 1-2 år uten problemer av store slag.

Hvis kun litt råkjøring gjør bilen må på eu kontroll hver 6 måned kun for tesla biler mens andre biler har kun eu kontroll hver 12 måned hvorfor kjøpe tesla da? Eu kontroll koster fort 1500-1000 kr så for tesla model 3 kunder må betale 3000 kr i eu kontroll og Veteranbiler må på hyppige kontroll, men har man model x\s trenger man kun eu kontroll hver 24 måned. Fordi det er bedre kvalitet på bilen der.

 

 

Hvilke problemer med model 3 er det du prøver å vise til egentlig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...