Gå til innhold

Et par spørsmål...

Anbefalte innlegg

Skal bestille ny pc på mandag, sånn at jeg får den før juleferien!

Har da et par spørsmål... pc'n skal brukes mest til spilling,men også se på video, internett osv. Den skal overklokkes.

1. Er Samsung SyncMaster 959 NF en bra skjerm til spilling? Den er helt flat, ikke sant? Også bilderøra?

2. Hovedkort. Skal jeg velge Asus A7N8X Deluxe Gold eller MSI K7N2 Delta-ILSR?

Lurer på overklokkingsegenskaper, stabilitet osv.

Og, har MSI K7N2 Delta-ILSR MCP-S ?

3. Skal jeg velge ruter eller switch til å dele ADSL linja med ?Hva blir best? Og hvordan skal jeg koble med ruter, og hvordan med switch?

4. Ser på TP kabler. Hva er Cat.5 og Cat.6 ? Hvilke skal jeg velge? Og hva er patchcable?

5. Ram, er dette bra ram? http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=100...lAction=details OK timings, latency osv. ? Til overklokking?

6. CPU vifte. Blir det overkill å kjøpe Thermaltake Volvano 9? Man kan jo ikke stille på MP nå lenger, så det blir overklokking på FSB. (så mye som mulig)

7. http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=102...lAction=details

Bra kabinett? Det har jo masse plasser til vifer da... Noen som har sett noen tester av det, eller er det noen som har det?

8. Blir Seagate Barracuda 7200.7 120GB SATA varm? Burde jeg kjøpe f.eks denne? http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=975...lAction=details

9. MP er låst på XP2500, er den også låst på XP2800 ?

10. Hvor mange kabinett vifter trenger jeg ?

OK det var alt. Takk på hjelpen!

Endret av Cthulhu Dawn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3) Du får en router med når du bestiller ADSL. Den er bredbåndsrouter fra nextgentel, eller bare vanlig router om du bestilelr fra telenor (andre vet jeg ikke om).

Det vil si, at for nexgentel trenger du bare en vanlig billig switch f. eks: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...19&GrpID=6&s=pl

Litt mer så får du 9 porte i stedet for 5, om det er interressant.

For telenor blir det mer surt. Da må du nemmelig kjøpe en helt ny bredbåndsrouter om du skal få kunne delt linjen din, så må du selvfølgelig sette den opp også, som kan være litt slit. Disse koster et par hundre kroner. I tilleg må du ha en switch som ved nextgentel. Det er mulig det går ann å kjøpe en combo router/switch... har ikke undersøkt.

4) Du trenger standard UTP cat5 TP kabler til ditt bruk. SKjermet eller uskermet avhengig av hvor "fin" du er på det, og hvor mye elekronisk støy du mener det er i bygningen. Uskjermet er fint for alt utenom ekstreme tilfeller eller industri-sammenheng.

5) Kjenner ikke godt til merket Geil, men timingene ser forsovidt bra ut. Litt over standard. Hvor høyt du kan presse dem er avhenging av kvalitet, så det kan jeg ikke svare på siden jeg ikke kjenner merket. Corsair er kjennet som overklokkings"kremen" om du har råd til det. SPesilet dual-chip pakkene deres er fine. Ellers er Twinmos med winbond veldig bra og klarer seg fint i overklokking, og er rimelig.

6) Du har ikke sagt hvilken PU du tenker på, har du det? Da kan jeg ikke gi noe godt svar her

7) Du kan ikke gå feil med Chieftech. Det er et kabinett som er virkelig gjennomtenkt og har ekstremt høyt generellt kvalitetsnivå. Beste kabinett i funksjonalitet på markedet etter min mening. Personlig liker jeg ikke den fronten, og det finnes flere, men det er jo ditt valg da...

8) Vet ikke om Seagate blir spesielt varmere enn andr merker. Je hører IBM er relativt kalde. I alle tilfeller vil jeg sterkt annbefale vifter for harddisker (alle du har installert). Det kbainettet du kjøper har enkel støtte for dette. Kjøp noen billige,gode og støysvake 80mm standard kabinett-vifter (papst er veldig bra som et forslag). Disse kan du bare "klikke" på plass forran der du installerer harddiskene. Utrolig genialt design. Jeg kjører en server med 9 harddiker i et lsikt Chieftech server tower, med kjøling på alle harddiskene, og jeg har hatt den gående 24/7 i ca 3 år nå uten en eneste harddisk feil (forskjellige merker av harddisker). Så ikke kjøp det der, men invester i en god men billig 80x80mm kabinettvifte med laaaaaavt støynivå/turtall. Du trenger bare en _veldig_ svak knstant støm av luft for å holde på en fin temperatur. Ingen vits at maskinen skal bråke noe mer for dette når det ikke er nødvendig.

9) Hmm sorry, har ikke tid til å sjekke nå. Tror alle senere MP'er er låst, men ikke ta mitt ord som noen garanti.

10) Ingen, bortsett fra en svaaaaak 80x80mm til hver harddisk, og selvfølgelig den i stømforsyningen. Skal du klokke heavy, så sett en ekstra svak 120x120mm i siden på kabinettet rett der skjermkortet er, slik at du kan skvise noe ekstra ut av det. Ellers er det bare waste i forhold til støyen du må leve med. Bare tull å tåle 5 ekstra desibel mot å få 1 ekstra Mhz skvist fra CPU... Invester heller pengene i en enda bedre CPU vifte, el. evt. vannkjøling.

Håper det hjalp

-Stigma

Lenke til kommentar
3) Du får en router med når du bestiller ADSL. Den er bredbåndsrouter fra nextgentel, eller bare vanlig router om du bestilelr fra telenor (andre vet jeg ikke om).

Fra telenor får du et adsl-modem, ikke en ruter. Det er derfor du må kjøpe ruter selv. Det er ikke spesielt vanskelig å sette opp, men en ruter koster mer penger enn en switch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...