Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Robotstøvsuger og dørkanter

Gjest Slettet-JWlLR8

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg har en relativt stor leilighet, og i den leiligheten bor jeg, en kamerat og katten hans. Problemet er at han ikke er spesielt flink til å støvsuge, og han har en tendens til å undervurdere hvor mye hår hans firbeinte venn produserer.

Jeg tenkte derfor jeg skulle prøve å overtale ham til å bli med på en robotstøvsuger slik at litt av kattehåret kan fjernes når vi feks. er på jobb.

Jeg har lest litt anmeldelser og sett noen YouTube videoer av demonstrasjoner, men de fleste er laget av amerikanere. Her ligger problemet; det virker ikke som om amerikanske hus har så høye dørkanter som oss (om i det hele tatt).

Er det noen her som har noe erfaring med robotstøvsugere i et hus med dørkanter? Kommer den seg ikke over slike?

Er det noen robotstøvsugere som kan dette bedre enn andre?

Ideelt sett så skal jo denne lille roboten støvsuge hele leiligheten når vi er på jobb og kanskje hjelpe oss å holde det litt renere, men dette blir jo meningsløst vis den ikke klarer å flykte fra rommet vi går fra den i... :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en iLife v5s pro (Kina støvsuger) og den klarer å kjøre over dørkarmer men kan til tider slite litt. Har du høye karmer ville jeg nok ikke anbefalt denne, men ellers er den helt super til prisen. (Rundt 2000,- ferdig momset inn) 

Tepper og andre ting er den heller ikke glad i. 

Tipper de litt dyrere støvsugerene du får kjøpt i Norge takler sånt bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg har en iLife v5s pro (Kina støvsuger) og den klarer å kjøre over dørkarmer men kan til tider slite litt. Har du høye karmer ville jeg nok ikke anbefalt denne, men ellers er den helt super til prisen. (Rundt 2000,- ferdig momset inn) 

Tepper og andre ting er den heller ikke glad i. 

Tipper de litt dyrere støvsugerene du får kjøpt i Norge takler sånt bedre.

Godt å høre at den klarer noen kanter da. Det eneste informasjonen jeg har funnet er at "noen" støvsugere klarer opp til 2cm høye kanter.

Kan du bekrefte eller avkrefte det? 2000,- er ikke så mye for mange, men jeg kan ikke punge ut 2000,- for en støvsuger som sitter seg fast i ett enkelt rom  :rofl:

Lenke til kommentar

Dørstokker går stort sett greit om enn litt uelegant.

Problemet oppstår dersom det er snakk om nivåforskjellar på meir enn 2 cm, som f.eks. opp til heva baderomsgolv og liknande.

Dersom du har ein dørstokk som er spesielt problematisk så kan dette vanlegvis ordnast greit ved å f.eks. plassere ei laus list foran dørstokken for å hjelpe støvsugaren før du startar støvsuginga.

Opplever eigentleg større problem med at robotstøvsugaren finn andre plassar å sette seg fast, som f.eks. under møblar, rundt spisebordet med alle bord og stolbeina som er der, høge tepper, samt lange gardiner og lause ledningar. Sistnevnte er kanskje det som har størst potensiale for å øydelegge ting ved at støvsugaren riv ned lause gjenstandar.

Sjølv har eg særleg problem med ein sofa som har akkurat same klaringa som høgda på robotstøvsugaren. Sidan tverrbjelkane i sofaen naturleg står litt i spenn og derfor får litt bueform så har eg hatt problem med at robotstøvsugaren finn ein plass der den klarer å presse seg inn under sofaen, men at den ikkje klarer å kome seg ut igjen.

Lenke til kommentar

Har en Xiaomi Robot (2300kr) hel sykt fornøyd med den. Har høy gadgetfaktor siden den prater til deg og laserscanner rommet. Får opp kart på mobilen over hvor den er og hvor den har støvsugd.

Men dørkarmene mine klarer den ikke. Men den er såppas lav at den kommer seg under sofaen min som er ett stort pluss :p

Jeg har stue/kjøkken/gang i ett rom uten karmer så får tatt mesteparten. Skal jeg støvsuge på ett annet rom må jeg løfte den over å starte den. Ulempen da er at den ikke automatisk kjører tilbake til laderen etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg har 960 hjemme hos meg, den kommer seg over alle dørkarmer her, men nå har jeg lave lister i hele leiligheten min(maks 1cm). Har forøvrig lagt merke til at den har støvsugd inne i hylla på nattbordskuffen min et par ganger. Den kanten er vel rundt 4-5cm.

Jeg ville ikke gått for noe annet enn 9serien til irobot eller Xiaomi hvis du vil spare penger. 

Elkjøp blandt annet har forresten åpent kjøp i 50 dager så er ikke værre enn å teste om det fungerer hos deg, men jeg kan ihvertfall anbefale robotstøvsuger på det sterkeste. Det er mye mer effektivt enn å støvsuge selv og du vil bli overrasket over hvor mye støv du har hjemme. Jeg vasket over leiligheten min før jeg testet den og alikevel fant den masse støv.

Det viktigste er at man ikke har ledninger, sokker ol. slengende på gulvet, jeg har ryddet opp alt av kabler bak tven osv, samt kimset opp sofaen så den passerer under alt den skal og det fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg særleg problem med ein sofa som har akkurat same klaringa som høgda på robotstøvsugaren. Sidan tverrbjelkane i sofaen naturleg står litt i spenn og derfor får litt bueform så har eg hatt problem med at robotstøvsugaren finn ein plass der den klarer å presse seg inn under sofaen, men at den ikkje klarer å kome seg ut igjen.

Jeg hadde samme problem, manglet et par mm enkelte steder.

Løste det ved å kjøpe disse som jeg la imellom sofabena og ramma.

http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelementer/Andre-skruer-og-tilbehor/Mellomlegg-2000032394/

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...