Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har blitt rusfri, men er blitt forferdelig deprimert - tips til å takle det?

Agurk43

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har vært misbruker av hovedsakelig kokain og MDMA i over et og et halvt år nå, og jeg prøver å komme meg ut av det nå. Ruset meg på pulver 2-3 ganger i uka og røykte hasj daglig. Jeg skal gå på skole til høsten og har flyttet ut fra et veldig destruktivt kollektiv så livet ser litt lysere ut for første gang på en stund.

Men jeg har vært helt rusfri nå i 3 uker og jeg er blitt forferdelig deprimert de siste ukene. Ingenting er gøy og hater å være med andre mennesker. Er veldig sliten og føler meg forferdelig. Psyken har blitt mye værre en når jeg var på rus og jeg har aldri opplevd en så ekstrem depresjon før.

Noen som vet hvor lenge denne perioden blir å vare? Tips til å komme meg igjennom dette uten å gå tilbake til rus? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sluttet via "cold turkey"? Det varierer litt fra person til person, men om du har greid å holdt deg i tre uker så er du nok inne i den verste perioden akkurat nå. Så det kan bli litt verre de neste dagene, men mest sannsynlig går det motsatt vei; at det blir lettere og lettere og etter tre-fire måneder skal de verste abstinensene være bak deg. En legekonsultasjon nå kan være en god ide. For å få tankene på andre ting kan du finne på noe som får deg ut og i aktivitet, som trening eller tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har du sluttet via "cold turkey"? Det varierer litt fra person til person, men om du har greid å holdt deg i tre uker så er du nok inne i den verste perioden akkurat nå. Så det kan bli litt verre de neste dagene, men mest sannsynlig går det motsatt vei; at det blir lettere og lettere og etter tre-fire måneder skal de verste abstinensene være bak deg. En legekonsultasjon nå kan være en god ide. For å få tankene på andre ting kan du finne på noe som får deg ut og i aktivitet, som trening eller tur.

Jeg trappet ned på slutten av fjoråret også var planen å slutte helt 1. januar. Men jeg har hatt endel glipper i 2018, men for tre uker siden bestemte jeg meg for at jeg skulle slutte helt. Jeg har vært i kontakt meg fastlege og jeg venter i kø for å få time på en rusklinikk, men det tar litt for lang tid.. Men tidsperspektivet ditt høre bra ut og jeg tror jeg kan klare det!

Kan ikke relatere meg, men å gå tur kan ikke undervurderes. Begynn med 15-20 min turer i dagslys hver dag, helst i naturen (evt park om det er lettere)

Turer er noe jeg likte før jeg startet med rus så det hørtes ikke så dumt ut. Problemet er at det ikke frister i det heletatt, men jeg må bare prøve å tvinge meg selv ut på noen turer i uka! 

Endret av Agurk43
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan ikke relatere meg, men å gå tur kan ikke undervurderes. Begynn med 15-20 min turer i dagslys hver dag, helst i naturen (evt park om det er lettere)

Turer er noe jeg likte før jeg startet med rus så det hørtes ikke så dumt ut. Problemet er at det ikke frister i det heletatt, men jeg må bare prøve å tvinge meg selv ut på noen turer i uka! 

Ser den. Begynn med noe latterlig enkelt som 3 minutter. Uansett om du på turen kanskje tenker at du kan gå noen minutter til så går du inn igjen. Ta deg en dag pause, og på kvelden skriver du på en lapp at du skal gå 4 minutter neste dag (viktig å skrive ned mål for hånd, mye større sjanse for å klare det). Så små mål i seg selv utgjør ikke stort for depresjonen, men etter noen turer ser du at du klarer å sette deg mål som du fullfører, og da er du i gang.

Endret av kim_InnleggNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det er viktig å aldri ta noe for belønning eller trøst, uansett hva du gjør. 

Alt handler om å flytte fokus sakte men sikkert over på noe annet enn dop.

Det er mulig å være sosial og ha kontakt med folk over nett om man ikke føler å møte folk fysisk, og da tenker jeg ikke nødvendigvis på gamle venner, men møte/prate med nye folk.

Det å ha mål som å gå tur kan være en så stor belastning at man sprekker, det kan også føre til at man ønsker belønne seg selv for å ha vært flink. Ofte kan jobben med å holde seg unna være hard nok om man ikke skal utsette seg for andre ting samtidig. Mao er det svært individuelt hvordan man takler dette, men hovedmålet er holde seg unna lengst mulig. Hvordan man gjør dette er mindre viktig, særlig etter så kort tid som tre uker.

Lykke til!

Lenke til kommentar

1) Prøv å skaff deg fast psykolog eller rusterapeut.

2) Vær nøye med å lage skikkelig mat, spis variert.

3) Å slutte på dagen sånn er svært modig, men vanskelig. Så lenge du er motivert, så er det greit å prøve. Men du må bare huske på at hvis du skulle ryke mot alle forventninger, så betyr ikke dét at du har tapt. Det er bare et steg på veien. Livet har grader av alt mulig, alt er sjelden 100% svart/hvitt. Men hvis motivasjonen til å slutte er så stor, så er jo det helt greit å slutte.

4) Lag en livsplan. Hva vil du ha ut av livet? Hva skal være substitutt for rusen? Det er viktig med aktiviteter.

5) Det sosiale er en treningssak. Det bør taes gradvis. Begynn å heng ut i byen, bare for å være rundt folk. Du -må- ikke være super-åpen med alle hele tiden, dét er det ingen som forventer. Men rus skal heller ikke være en substitutt for manglende sosial omgang.

6) Skriv ned alt du har av tanker rundt alle slags temaer. Ikke la hodet få for mange løse tråder. Begynn prosessen med personlig utvikling.

Lenke til kommentar

Noen har jo fått gleden tilbake via yoga & meditasjon. Vet det er noen sentere som har gratis eller rabbatt ordninger for slikt.

Det med kost og tilskudd kan jo ha noe å på sikt for å bygge opp. Typisk er tilskudd med magnesium og b-kompleks. Gir vel ikke akkurat noen stor glede, men kan ha noe for seg for ro og nerver.

Nå er jo sol og sommer på vei, det er det hjelp i.... Bruk naturen som mange anbefaler her, litt friskhet. Alt for å  pumpe opp vibrasjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...