Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Reklamasjon på kredittkorttransaksjon med egne penger, stiller jeg like sterkt?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte to flybiletter og avbestilte innen 24 timer. Fikk en mail om jeg ville få refundert pengene på kortet som jeg betalte med.

 

Nå har det gått over to uker og jeg har ikke mottatt noe. Flyselskapet som skulle refundere pengene, er normalt raske med å gjøre dette av tidligere erfaring.

 

Jeg betalte med et kredittkort, men brukte egne penger. Dette henger sammen med at jeg selv har betalt inn et stort beløp på kredittkortet, noe som gjør at jeg har mer penger disponibelt en kredittrammen.

I en slik situasjon bruker man av egne penger først før man spiser av kredittrammen. Flybilettene ble betalt med egne penger og kredittrammen ble ikke benyttett ved kjøpet.

 

Nå har jeg reklamert til kortutsteder og avventer tilbakemelding derfra.

Hva kan jeg forvente meg og stiller jeg svakere da jeg har brukt egne penger på bilettene? Jeg har jo allikevel benyttet kortet til selve transaksjonen.



Anonymous poster hash: ad090...c2c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har ingen ting å si om du bruker "dine egne penger" eller "kreditt-penger" i denne sammenheng. Reklamasjonsretten kan du benytte uavhengig av om du bruker kredittkort eller debetkort. Det er forøvrig lite hensiktsmessig å reklamere til kortselskapet før du har fått avklart med flyselskapet når pengene kommer tilbake i mine øyne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er en forutsetning at det er gitt kreditt etter avtale mellom selger og kredittgiver, jf. finansavtaleloven § 54b. Man har ikke reklamasjonsrett mot kredittyter der det er trukket fra innestående på en konto.

 

Jeg ville nok konkludert med at man er utenfor reklamasjonsretten mot kortselskapet etter finansavtaleloven § 54b.

Lenke til kommentar

Det er en forutsetning at det er gitt kreditt etter avtale mellom selger og kredittgiver, jf. finansavtaleloven § 54b. Man har ikke reklamasjonsrett mot kredittyter der det er trukket fra innestående på en konto.

 

Jeg ville nok konkludert med at man er utenfor reklamasjonsretten mot kortselskapet etter finansavtaleloven § 54b.

 

Ikke enig i denne. Lest flere artikler om at debetkort der penger trekkes direkte av konto også gir chargeback i Norge. Dette var den jeg fant i farta:

 

https://www.dinside.no/okonomi/du-kan-ha-krav-pa-pengene-tilbake/61204437

 

"For eksempel hvis kredittkortet ditt er belastet uten din autorisasjon, eller en vare du har betalt for ikke blir levert, kan du få ditt tap dekket uavhengig av type kort ved bruk av Visa og Mastercard, også debetkort"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke enig i denne. Lest flere artikler om at debetkort der penger trekkes direkte av konto også gir chargeback i Norge. Dette var den jeg fant i farta:

Det lever jeg svært godt med. Finansklagenemnda er nemlig enig med meg, sist i nemndas sak 407/2017 hvor nemnda uttalte:

 

Betaling av investeringene er gjort med klagerens Visa-kort gjennom betalingsformidlingsselskaper. Klagerens Visa-kort er et debetkort, noe som innebærer at betalingen belastes kortholderens bankkonto uten at kortholderen er innvilget noen form for kreditt (utsatt betaling) fra bankens side. Betaling med debetkort faller utenfor den beskyttelsen som finansavtaleloven § 54 b gir ved bruk av kredittkort.

 

I tillegg til rettighetene etter finansavtaleloven § 54b har man enkelte muligheter etter kortutstedernes standardavtaler, såkalt "chargeback". Dette er uavhengig av om det er oppstått noe kredittforhold (og gjelder derfor også debetkort), men det reguleres av andre regler enn finansavtaleloven, og disse reglene bygger i bunn og grunn på dialogmekanismer mellom din bank og mottakers bank. Chargeback fungerer imidlertid etter min erfaring dårlig i avbestillingssituasjoner utenfor angrerettslov mv.

Lenke til kommentar

TS her.

 

Dette var jo trist.Utrolig surt om de pengene er tapt .

Grunnen for at jeg betalte inn ekstra var at de ga meg en lav kredittgrense.
Dette hadde med at jeg har hatt lav inntekt noen år og nytt kundeforhold.

 

Derfor hadde jeg ikke noe valg enn å betale inn egne penger. Det kjøpe jeg gjorde med de flybilettene sprengte kredittgrensen. Så jeg hadde ikke fått kjøpt dem om jeg ikke hadde satt inn penger selv.

 

Har sendt email til flyselskapet, selvføgelig ingen som svarer. Men jeg har mailen som de har sendt der de bekrefter refunderingen.



Anonymous poster hash: ad090...c2c
Lenke til kommentar

Det lever jeg svært godt med. Finansklagenemnda er nemlig enig med meg, sist i nemndas sak 407/2017 hvor nemnda uttalte:

 

I tillegg til rettighetene etter finansavtaleloven § 54b har man enkelte muligheter etter kortutstedernes standardavtaler, såkalt "chargeback". Dette er uavhengig av om det er oppstått noe kredittforhold (og gjelder derfor også debetkort), men det reguleres av andre regler enn finansavtaleloven, og disse reglene bygger i bunn og grunn på dialogmekanismer mellom din bank og mottakers bank. Chargeback fungerer imidlertid etter min erfaring dårlig i avbestillingssituasjoner utenfor angrerettslov mv.

 

 

Det var ikke kritikk på noen som helst måte :-)

 

Men da føler jeg, som uvitende lekmann, at vi har litt rett begge to. Blir man svindlet så har man mulighet til å redde pengene vha. chargebak uavhengig av om man benytter kreditt- eller debet-kort. Og følgelig dersom TS ikke får tilbake pengene så kategoriserer jeg det som svindel og jeg hadde krevd pengene tilbake av banken.

 

Men tilbake til TS så ser jeg ingen grunn til å slå på stortromma her. Pengene får du garantert en vakker dag. Men å forvente å få de tilbake i løpet av en uke er alt annet enn det jeg har erfart med diverse flyselskap. Det kan ta både vinter og våtter, men de dukker plutselig opp.

Lenke til kommentar

 

TS her.

 

Dette var jo trist.Utrolig surt om de pengene er tapt .

Grunnen for at jeg betalte inn ekstra var at de ga meg en lav kredittgrense.

Dette hadde med at jeg har hatt lav inntekt noen år og nytt kundeforhold.

 

Derfor hadde jeg ikke noe valg enn å betale inn egne penger. Det kjøpe jeg gjorde med de flybilettene sprengte kredittgrensen. Så jeg hadde ikke fått kjøpt dem om jeg ikke hadde satt inn penger selv.

 

Har sendt email til flyselskapet, selvføgelig ingen som svarer. Men jeg har mailen som de har sendt der de bekrefter refunderingen.

 

Anonymous poster hash: ad090...c2c

 

Så vidt jeg forstår har du altså benyttet kredittrammen, bare at du har supplert betalingen med egne penger? 

Er det et rent kredittkort du har brukt, eller et vanlig bankkort med VISA/master/etc-del?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette var jo trist.Utrolig surt om de pengene er tapt.

Det er vel (foreløpig) ingen grunn til å anse pengene som tapt. Jeg avbestilte en forhåndsbetalt leiebil for 6 uker siden, og har enda ikke fått tilbakeført det innbetalte beløpet. Har kontaktet selskapet, som regner med at dette er i orden i løpet av et par uker.

Lenke til kommentar

Kva flyselskap var det og har du prøvd å kontakte dei på telefon?

 

Synest det er vel mykje svartlegging her, og eg forstår ikkje kvifor du ikkje tok det opp med flyselskapet først.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Merkelig å kjøre denne saken mot kredittkortselskapet etter to uker uten å engang sjekke med flyselskapet rundt status.

 

Er det et seriøst selskap og de har bekreftet utestående, så bør en være på rimelig trygg grunn.

Lenke til kommentar

Reklamert på hva?  Dette er jo en sak mellom deg og den du har kjøpt (og avbestilt) tjeneste hos, og ikke mellom deg og kredittkortselskapet.

 

Spørsmålet må gjerne også besvares av krikkert som argumenterer for at det ikke kan reklameres, noe som er like uforståelig som at det er reklamert over hodet.

Lenke til kommentar

Hei TS her igjen. Kommer med utfyllendei nfromasjon

 

Dette er et rent kredittkort (mastercard credit, ikke debit) som gir cashback.

 

Når kredittrammen var innvilget tok jeg en telefon inn til kortselskapet for å høre om de kunne gi mer, men sa nei pga nytt kundeforhold. Jeg informerte om at dersom de ikke økte rammen kom jeg til å betale inn egne penger. Dette var ok for kortselskapet og jeg skulle få cashback på den delen av egne penger også.
 

Deretter betalte jeg inn et beløp som var høyere enn kredittrammen kortselskapet ga. Så bestilte jeg flybilettene etter denne innbetalingen.
Derfor har jeg faktisk brukt kun mine egne penger her på dette kjøpet men jeg skjønner ikke hva annet jeg kunne gjort, da rammen de ga meg som nevnt ikke dekket flybilettene engang. Rammen var nok noe av det laveste man kunne få.
 

Flyselskapet er lufthansa og jeg har som nevnt fått mail om at jeg skal få refundert, den kom noen minutter etter avbestillingen. Jeg har flydd med dem tidligere og de gangene jeg har avbestilt og fått melding om kreditering har dette skjedd etter noen dager, en uke maks i det tregeste tilfellet. Det er derfor jeg er litt urolig nå da dette aldri har tatt så lang tid før noen gang.

Som jeg skrev tidligere i tråden, har jeg skrevet en mail til dem, da jeg fant en adresse.

Ikke snakket i telefonen med de, tror de kun snakker engelsk.

 

Grunnen til at jeg var så rask med å gå til kortselskapet var som nevnt min urolighet da pengene ikke kom så raskt jeg hadde ventet av tidligere erfaring, i tillegg har kortselskapet mange ukers behandlingstid før de i det hele ser på min reklamasjon. For alt jeg vet kan dette ha løst seg i god tid før de i det hele tatt ser på saken og da er jo alt ok.

 



Anonymous poster hash: ad090...c2c
Lenke til kommentar

 

Hei TS her igjen. Kommer med utfyllendei nfromasjon

 

Anonymous poster hash: ad090...c2c

 

 

 

Skjønner fortsatt ikke hva denne reklamasjonen er. Det du vil er jo å få refundert pengene dine fra Lufthansa, som sikkert ordner seg etter påske. Du har jo ingenting uoppgjort med kredittkortselskapet....(?)

Lenke til kommentar

Du har en mail fra Lufthansa om at refusjon er innvilget, så du kan bare lene deg tilbake å vente, evt purre om en uke - pengene kommer.

Hvorfor snakker du så mye om cashback? Mener du chargeback, eller har du prøvd å være lur og kjøpe dyre billetter du planla å avbestille for å lure penger/cashback ut av kortselskapet?

Endret av toth
Lenke til kommentar

TS her.

 

Her har du betydningen av cashback "Cashback går ut på at du får en viss prosent av kjøpesummen du handler for, tilbake, for eksempel ved bruk av visse kredittkort."

 

Være lur? Kjøper man en vare eller tjeneste som man angrer på og der penger blir tilbakeført kredittkortet så for man ikke noe bonus for den transaksjonen i det heletatt.

 



Anonymous poster hash: ad090...c2c
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...