MixTheMaster Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Jeg har en bil med 1,6 liter naturlig aspirert bensinmotor, hvor jeg savner litt dreiemoment. Forhørte meg derfor om chip tuning av motoren. Etter å ha spurt litt rundt og fått negativt svar fra 2-3 leverandører konkluderte jeg med at det ikke var noe å hente siden den ikke hadde turbo. Men det var inntil jeg fikk en annen beskjed fra noen som installerer Sedox chipper, som mente det var mulig å gi bilen 16 fler hestekrefter og 20 Nm mer dreiemoment. Høres nesten for godt til å være sant? Men påstanden er altså backet opp av nettsidene til Sedox, se link under: https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/bmw/1-series-e81-e82-e87-e88/116i-115hp-150nm Noen som har noen meninger eller erfaringer? Endret 25. mars 2018 av MixTheMaster Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Noen bensinbiler er strupet ved import for å få lavere HK-avgift. På disse er det noen ganger mulig å remappe ECU for å få mer effekt. Merk at dynagrafene deres er falske. 2 Lenke til kommentar
MixTheMaster Skrevet 25. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Noen bensinbiler er strupet ved import for å få lavere HK-avgift. På disse er det noen ganger mulig å remappe ECU for å få mer effekt. Merk at dynagrafene deres er falske. Denne motoren er antakelig ikke strupet ved import, da den kun ble levert i én variant. Men den ble utviklet for å gi lave avgifter som innstegsmodell, så det kan allikevel tenkes at den har større potensiale enn den leverer. Det jeg synes er litt mistenkelig er at jeg spurte flere andre chip leverandører som mente at det ikke var noe å hente på denne motoren. Wiki om motoren: https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N45 Endret 25. mars 2018 av MixTheMaster Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 (endret) Lite å hente uten turbo, du kan bytte eksos og luftfilter men uten og porta toppen og bytta kam osv. så er det billigere og bytta bil. Endret 25. mars 2018 av Jarmo Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Er vel N46 jeg har. Den "chippet" jeg fra 129HK til ca. 159HK. Også bensin uten turbo. Dog har denne høyere effekt enn 129HK originalt i utlandet. 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Er vel N46 jeg har. Den "chippet" jeg fra 129HK til ca. 159HK. Også bensin uten turbo. Dog har denne høyere effekt enn 129HK originalt i utlandet. Jupp, det går an hvis motoren er tilpasset til norske forhold grunnet avgifter Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Monter på en turbo Enklere og trolig billgere å selge bilen og kjøpe en som allerede har turbo. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå