Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chip tuning av bensinmotor uten turbo?

Anbefalte innlegg

Jeg har en bil med 1,6 liter naturlig aspirert bensinmotor, hvor jeg savner litt dreiemoment. Forhørte meg derfor om chip tuning av motoren. Etter å ha spurt litt rundt og fått negativt svar fra 2-3 leverandører konkluderte jeg med at det ikke var noe å hente siden den ikke hadde turbo. Men det var inntil jeg fikk en annen beskjed fra noen som installerer Sedox chipper, som mente det var mulig å gi bilen 16 fler hestekrefter og 20 Nm mer dreiemoment. Høres nesten for godt til å være sant?

Men påstanden er altså backet opp av nettsidene til Sedox, se link under:

https://www.sedox-performance.com/tuning/cars/bmw/1-series-e81-e82-e87-e88/116i-115hp-150nm

Noen som har noen meninger eller erfaringer?

Endret av MixTheMaster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen bensinbiler er strupet ved import for å få lavere HK-avgift. På disse er det noen ganger mulig å remappe ECU for å få mer effekt.

Merk at dynagrafene deres er falske.

Denne motoren er antakelig ikke strupet ved import, da den kun ble levert i én variant. Men den ble utviklet for å gi lave avgifter som innstegsmodell, så det kan allikevel tenkes at den har større potensiale enn den leverer. Det jeg synes er litt mistenkelig er at jeg spurte flere andre chip leverandører som mente at det ikke var noe å hente på denne motoren.

Wiki om motoren:

https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_N45

Endret av MixTheMaster
Lenke til kommentar

Er vel N46 jeg har. Den "chippet" jeg fra 129HK til ca. 159HK. Også bensin uten turbo. Dog har denne høyere effekt enn 129HK originalt i utlandet.

Jupp, det går an hvis motoren er tilpasset til norske forhold grunnet avgifter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...