Gå til innhold

[Løst] Prissjekk for salg for PC sandy bridge (komponenter inside)

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter å selge min gamle PC fordi jeg skal kjøpe en rackmonterbar server for MCSA 2016 utdanning + sertifiseringer + at jeg skal sette opp en DHCP server, AD DC,filserver,(WSUS) i fremtiden enten i VOSE eller POSE, har ikke bestemt meg enda.

CPU,RAM,GPU har ikke vært OC

Case: Litt eldre modell fra 2010 fra Fractal Design ATX størrelse med plass til 6-8 hdd'er

MB: Asustek p8p67 Deluxe (men finner HK inne på Asus sine sider.

CPU: i7-2600, kjøpte ny i 2016 for 2000 inne på ebay( jeg vet at den ikke er verdt så mye, men det var en av de som var rimelig i forhold til andre Sandy bridge cpuer)

AIO CPU vannkjøler: corsair h55 Hydro

RAM: 16GB DDR3 8GB CL timings 9-9-9-24 for de som er interessert i det.
8GB RAM ble oppgradert i 2016, betalte 800NOK.
GPU: Geforce 560Ti 1GB VRAM

SSD: Kingston 160GB

HDD: 1TB WD Red 5400 RPM

ODD: DVD drive

Monitor: ViewSonic V3D241WM 1080p

Edit
PSU: 1000W, som er overclockbar

Mus: Steelseries, betalte 400,-

Alt skal selges som en pakke så jeg trenger en prisevaluering.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville tippet 3000 kroner. Det som primært trekker prisen ned er skjermkortet som er gammelt og på mange måter utdatert for spilling, og litt lite lagringskapasitet.

skjermkort kan oppgraderes,hdd kan kjøpes når det er nødvendig.1TB hdd holder en stund. Ser ikke no vits i å trekke ned pris for det. Det er jo faktisk pre built PCer som kommer med 1TB hdd som standard.

Glemte PSU 1000W og 1 mus. ligger som edita i posten min.

Lenke til kommentar

1 TB i seg selv er kurant, men det jeg tenkte på var SSD'en. 

Selv solgte jeg min stasjonære maskin til 5000 med følgende specs:

Kabinett: Fractal Design Define R4 i svart utførelse
Hovedkort: Asus Maximus IV Gene-Z
CPU: Intel i7-2600K (kan fint overklokkes til 4,2 GHz)
CPU-kjøler: Cooler Master Hyper 212 Evo
GPU: Gigabyte GTX 770 (4GB)
RAM: Kingston Hyper-X 16GB (1600 MHz)
Operativsystem: Win 10 Pro
PSU: Corsair TX650 v2
SSD (OS): Samsung 850 500 GB
Andre SSD/HDD til lagring:
- Intel SSD 320-series (160 GB),
- Intel 530-series (180 GB),
- 2x Western Digital Green-series (2TB). 

For å trekke frem åpenbare forskjeller som utgjør pris:
 - Lagringsplass (SSD) 
 - Skjermkort (selv om GTX 770 begyner å bli gammelt også)
 - Ulåst prosessor (K-versjonen)
 - Bedre chipset på hovedkort (P67 vs z68)

Men for all del, det skader ikke å prøve en høyere pris for maskinen, men markedet er veldig på kjøpers side om dagen. 
Lenke til kommentar

jeg hadde håpet på 4000 for alt samlet uten OS. Da blir det nok en stor sjans å selge trur jeg hvis noen er interessert. Overclocking er ikke alt på en cpu, og det går fint ann å oppgradere til en K versjon. Men jeg får se hva jeg gjør.

Jeg er fult klar over at mye skjermkortet er gammelt, men gpu priser er jo dyre selv om det er 770.
Det går ikke ann å tenkte på at 560ti eller 770 skal klare en bra FPS i PUBG f.eks

Takk for alle innspill så langt,trenger så mange innspill som gidder å svare.

Lenke til kommentar

Vil si du er heldig som får solgt her, om du får 2000 kr.

Nå er særlig dette som trekker ned på pris:

Hadde ikke gitt noe for slikt i dag hvis de er 5 år som de antakelig er.

Cpu er vel verdt litt men reklamasjonstiden er ute ergo er det lite kjøper får gjort med det.

Tror folk flest hadde kjøpt nytt.  Håp på studenter som vil ha en server eller ligdene, riktig nok kan man kjøpe GTX 1060 det hjelper litt på spill.

Lenke til kommentar

Jeg mener denne gjør seg bedre til en reserve-PC/gjeste-PC enn et salgsobjekt - mye bruksverdi igjen her, med en og annen enkeltoppgradering. Etter min erfaring dropper prisen endel fra 3000-serien til 2000-serien Intel pga manglende støtte for PCIe Gen 3. Men, den er komplett, og mange smådeler som hver er verdt lite utgjør en viss sum til slutt. Jeg hadde lagt den ut til 3500, med en viss forventning om at prisen må ned mot 3000 for et salg. Såpass er den dog verdt, reklamasjonsrett har liten verdi i en slik prisklasse. Går CPUen i stykker handler du en brukt for noen skarve hundrelapper, liksom.

For ordens skyld: jeg har ikke bakt inn OS her, behold det gjerne.

Om det er snakk om en top-of-the-line-PSU med Gold-sertifisering eller bedre kan du plusse på noen små hundrelapper, men jeg tenker at om det hadde vært en 1000W'er som var verdt å snakke om ville det blitt spesifisert mer enn effekten her.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg er ute etter å selge min gamle PC fordi jeg skal kjøpe en rackmonterbar server for MCSA 2016 utdanning + sertifiseringer + at jeg skal sette opp en DHCP server, AD DC,filserver,(WSUS) i fremtiden enten i VOSE eller POSE, har ikke bestemt meg enda.

CPU,RAM,GPU har ikke vært OC

Case: Litt eldre modell fra 2010 fra Fractal Design ATX størrelse med plass til 6-8 hdd'er

MB: Asustek p8p67 Deluxe (men finner HK inne på Asus sine sider.

CPU: i7-2600, kjøpte ny i 2016 for 2000 inne på ebay( jeg vet at den ikke er verdt så mye, men det var en av de som var rimelig i forhold til andre Sandy bridge cpuer)

AIO CPU vannkjøler: corsair h55 Hydro

RAM: 16GB DDR3 8GB CL timings 9-9-9-24 for de som er interessert i det.

8GB RAM ble oppgradert i 2016, betalte 800NOK.

ODD: DVD drive

Monitor: ViewSonic V3D241WM 1080p

Edit

PSU: 1000W, som er overclockbar

Mus: Steelseries, betalte 400,-

Alt skal selges som en pakke så jeg trenger en prisevaluering.

Man kan i dag kjøpe en AMD Ryzen 3 2200G for ~900 Kr splitter ny, altså med 5 års reklamasjonsrett. GPU biten i 2200G løper i ring rundt et 560Ti med 1GB VRAM, med ca. 3 gangen. Mens CPU biten har 4 kjerner som kan overklokkes til ~3,9GHz, og da med Broadwell IPC, som nok vil kompensere for manglende HT som i7 2600 har. 560Ti trekker såpass ned at jeg hadde vurdert å ikke nevne den en gang. :p

En 1000W PSU av godt merke vil nok være interessant for en miner. Men mineren vil samtidig neppe være interessert i en CPU som trekker 95W, og et HK med bare noen få PCIe porter.

Jeg ville derfor vurdert å selge maskinen i deler, for å få mest mulig for den.

CPU+HK+RAM bør være mulig å få ~1000Kr for. Kanskje bittelitt mer om det er 1600MHz RAM som faktisk kan kjøre på 1600MHz med den CPU og HK kombo'en. Jeg tviler litt på akkurat det..

AIO kjøleren ville jeg kastet, eller solgt som "defekt". Gummien i slangene på en 5 år gammel AIO kan være morknet. Og jeg ville ikke likt å stå ansvarlig som selger for en AIO som plutselig lekker, og ødelegger resten av maskinen, bare ett par måneder etter at du solgte den.

Skjermkortet er kanskje verdt en hundrings eller to for rette kjøper..

SSD kan du kanskje få ~300 Kr for, og det samme for HDD. "Red" er vel til NAS bruk. Altså litt "heavy" bruk. Men samtidig er det jo svært lite med bare 1 TB i dag. igjen, det må være til "rette" kjøper..

Du kan vel regne med rundt 200 Kr for kabinettet, og det vil være naturlig å la DVD drevet følge med på kjøpet, siden det er uten reell verdi, men i det minste tetter igjen hullet til 5 1/4" brønnen den opptar.

PSU.. Vel, billigste Corsair på 1000W går for ~1800 Kr. Så om det er en god Corsair du har, så regn med kanskje en 1000 lapp. Billigste no-name på 1000W får man for rundt 1200 Kr. Men om det er noe slikt du sitter på, ville jeg ikke regnet med mer enn halvparten. Hvordan man overklokker en PSU er jeg forøvrig nysgjerrig på?

Win 10 er jeg redd følger med om du vil eller ei om du selger maskinen komplett. ;) I så fall ligger nemlig maskinen lagret hos MS som Win 10 aktivert, og kjøper kan bare installere ny versjon av Win 10 med image lastet ned til minnepinne fra MS. Det gjorde ihvertfall jeg med en maskin jeg kjøpte brukt der Win 10 ikke fulgte med.

Skjermen er jeg usikker på, den er jo 120Hz, så det er ikke verst. Men det er likevel vanskelig å si noe om en så gammel skjerm. Billigste nye 144Hz skjerm i dag, ligger på ~2000 Kr. Så kanskje 1000 Kr er oppnåelig? Det er vanskelig å si når den tross alt er ganske gammel..

Musen alene.. Vel, om det er en av de populære modellene, så bør du jo kunne få 200 Kr for den. Men hvis ikke, er den nærmest verdiløs. Og kan best brukes til å "slenge" med på kjøpet til noe av det andre i steden for å la deg prutte ned på det..

Summa summarum.. Hadde en god venn av meg funnet maskinen på finn.no og spurt meg til råds. Så ville jeg nok sagt; "Ikke betal mer enn 2500 Kr for alt".. Den er kanskje "verdt" mer. Men den er ikke et "godt kjøp" over..

• Liker 2
Lenke til kommentar

jeg hadde håpet på 4000 for alt samlet uten OS. Da blir det nok en stor sjans å selge trur jeg hvis noen er interessert. Overclocking er ikke alt på en cpu, og det går fint ann å oppgradere til en K versjon. Men jeg får se hva jeg gjør.

Jeg er fult klar over at mye skjermkortet er gammelt, men gpu priser er jo dyre selv om det er 770.

Det går ikke ann å tenkte på at 560ti eller 770 skal klare en bra FPS i PUBG f.eks

Takk for alle innspill så langt,trenger så mange innspill som gidder å svare.

4000 er nok dessverre en umulighet. overklokking er ikke alt, men på en så gammel maskin, så har det en del å si siden ytelsen sakte men sikkert blir akterutseilt av nyere og billigere prosessorer. Hvis en potensiell kjøper må kjøpe en "ny" cpu, så er personen ikke villig til å betale den prisen du tror for CPU'en. 

770 er faktisk litt kraftigere enn GTX 1050, men det er fortsatt for svakt for anbefalte innstillinger i PUBG (som er Nvidia 1060). 560ti vil derimot ikke ha noen sjanse. 

Jeg er enig med Knopflerbruce og Gabri3l. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vil gjøre dette om til en juss-tråd, men om du selger en AIO som har passert en normal levetid som en del av en PC-pakke, så er det noe kjøper må ta høyde for. Du kan ikke kjøpe et gammelt vrak av en bil til 5000 kroner, og komme diltende tilbake til selgeren ett år og ti måneder senere og påpeke normale slitasje/aldersfeil, noe morkne slanger tross alt er. Om kjøper ser på det som et problem er det fullt mulig å bytte slikt, selv om det er neppe er verdt det målt mot å kjøpe en helt ny kjøler.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vil gjøre dette om til en juss-tråd, men om du selger en AIO som har passert en normal levetid som en del av en PC-pakke, så er det noe kjøper må ta høyde for. Du kan ikke kjøpe et gammelt vrak av en bil til 5000 kroner, og komme diltende tilbake til selgeren ett år og ti måneder senere og påpeke normale slitasje/aldersfeil, noe morkne slanger tross alt er. Om kjøper ser på det som et problem er det fullt mulig å bytte slikt, selv om det er neppe er verdt det målt mot å kjøpe en helt ny kjøler.

Helt enig.

Å hive AIOen er bare tull. Tilstand forventes etter prissiktet det ligger i. 

Lenke til kommentar

Salg mellom privatpersoner reguleres av kjøpsloven. §21 sier: "Ved bedømmelse av om tingen har mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på kjøperen legges til grunn, selv om mangelen først viser seg seinere.".

Altså at selv om mangelen viser seg på et senere tidspunkt. Så skal det legges til grunn at mangelen var der når selger avhendet varen. Dersom selger ikke har tatt slikt forbehold som jeg anbefalte, nemlig å selge varen som "defekt" (ikke "selges som den er"). Vil selger altså, ikke bare være ansvarlig for selve varen. Men også i henhold til reglene angående erstatningsansvar, eventuelle skader på resten av maskinen. Det er ikke så farlig med skjermkortet, om viften slutter å fungere vil det neppe skade resten av maskinen. Mens en lekkasje i en AIO, med stor sannsynlighet vil.

Dersom man sier; "kjøper burde ha visst". Må man også kunne si; "Selger burde ha visst". Følgelig er det selger sitt ansvar, dersom denne ikke har tatt dette forbeholdet i annonseteksten.

Hvor lenge selger har dette ansvaret ved bruktsalg der vanlig reklamasjonsrett iht. forbrukerkjøpsloven mot forrige salgsledd (butikk) er utgått. Er jeg usikker på. Jeg mener jeg har lest om både 3 måneder og 1 år. Og i noen tilfeller 2 år. Det kommer sikkert an på selve salgsobjektet. En 7 år gammel bruktbil solgt av forhandler for privatperson, skal for eksempel likevel ha 2 års reklamasjonsrett, om jeg ikke husker helt feil. Det foreligger sikkert noe presedens på dette.

Poenget mitt var at dritten kan ryke rett etter den er solgt. Jeg skrev: "bare ett par måneder etter at du solgte den". Og jeg er altså rimelig sikker på at kjøper kan reklamere mot selger om det har gått bare 2 måneder, og en av AIO slangene sprakk, og tok med seg resten av maskinen..

Personlig ville jeg aldri brukt en AIO etter at reklamasjonsretten mot butikk er utgått..

Lenke til kommentar

Det finnes kanskje saker som setter presedens her? Jeg kan ikke se at visuelle faktorer som morkne slanger er noe kjøper kan fritas for å få med seg. Jeg regner ikke med at regelverket er så ubalansert at en privatperson som selger blir betraktet som en semi-profesjonell part, mens kjøper blir behandlet som en amatør. Om en i tråden her kjøper en vare av meg er vi i praksis likemenn.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvorfor folk går apeshitt over h55 AIO, jeg har ingen steder nevnt at den er over 5år gammel så er tåpelig å annta det.

Den ble kjøpt i november 2015. Ja,jeg vet at det ikke er spesifisert årstall. Den holder cpu'n min ganske kjølig så den gjør jobben sin

Ingen vits i å nevne mining med en 8år gammel pc, eller hvor mange x16 PCIE porter HK har.

Det fins faktisk andre spill enn PUBG, jeg spilte en del BFME2 og hadde medium på 1080p og det gikk sann okay.

jeg kommer ikke til å selge den som deler da jeg har ingen garanti for at alt blir kjøpt opp

Det er en pc som er 8år gammel, jeg er ikke sikker på om det er bronze rated psu eller ikke, men det er en Antec PSU. Det kan jeg sjekke ut og adde seinere.
Den er overclockbar på Volts og bruker en C14 kontakt mener jeg. Du kan dreie

GPUer er ikke veldig dyre hvis man ikke går for Maxwell generasjon eller oppover

Musa ble også kjøpt i 2016 fra elkjøp så den er relativ ny,

gabri3l; Jeg er klar over at brukte deler kan gå stykker når som helst, men det kan også helt nytt pc hw fra 2018 gjøre også,eneste er at brukte deler fra 2010 ikke er under reklamasjon

1TB hdd wd red er ikke en 5år gammel, den er fra 2016, jeg burde kanskje ha skrevet årstall på den så ikke folk antar at alt er gammelt.

Det er også veldig tåpelig å kjøpe en Pascal gpu nå som prisen er ganske høye i Norge.

Takk for alle som deltar og har meninger angående pris.

hvis jeg legger ut PCen til salgs skal jeg gjøre en mer detaljert beskrivelse av komponentene.

Pcen kan brukes til mer enn bare spilling, Plex server f.eks, eller installere et NAS OS, eller bruk den som en desktop server. Det er alltid fint å ha en backup gpu i tilfelle noe skjer så man kan feilsøke pcen.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Jeg har rundt 25 Pascal, og kan ikke helt se det tåpelige i det :p De tjener seg inn med tid og stunder, de.

Litt høy sigarføring fra en som betalte latterlige 2000 kroner for en 2600 (attpåtil uten ulåst multiplikator) lenge etter at 6000-serien var ute. Du kunne lett scoret en Haswell til samme pris på finn, alternativt en hexa til LGA2011.

• Liker 1
Lenke til kommentar

jeg vet ikke hvorfor folk går apeshitt over h55 AIO, jeg har ingen steder nevnt at den er over 5år gammel så er tåpelig å annta det.

Den ble kjøpt i november 2015. Ja,jeg vet at det ikke er spesifisert årstall. Den holder cpu'n min ganske kjølig så den gjør jobben sin

Ingen vits i å nevne mining med en 8år gammel pc, eller hvor mange x16 PCIE porter HK har.

Det fins faktisk andre spill enn PUBG, jeg spilte en del BFME2 og hadde medium på 1080p og det gikk sann okay.

jeg kommer ikke til å selge den som deler da jeg har ingen garanti for at alt blir kjøpt opp

Det er en pc som er 8år gammel, jeg er ikke sikker på om det er bronze rated psu eller ikke, men det er en Antec PSU. Det kan jeg sjekke ut og adde seinere.

Den er overclockbar på Volts og bruker en C14 kontakt mener jeg. Du kan dreie

GPUer er ikke veldig dyre hvis man ikke går for Maxwell generasjon eller oppover

Musa ble også kjøpt i 2016 fra elkjøp så den er relativ ny,

gabri3l; Jeg er klar over at brukte deler kan gå stykker når som helst, men det kan også helt nytt pc hw fra 2018 gjøre også,eneste er at brukte deler fra 2010 ikke er under reklamasjon

1TB hdd wd red er ikke en 5år gammel, den er fra 2016, jeg burde kanskje ha skrevet årstall på den så ikke folk antar at alt er gammelt.

Det er også veldig tåpelig å kjøpe en Pascal gpu nå som prisen er ganske høye i Norge.

Takk for alle som deltar og har meninger angående pris.

hvis jeg legger ut PCen til salgs skal jeg gjøre en mer detaljert beskrivelse av komponentene.

Pcen kan brukes til mer enn bare spilling, Plex server f.eks, eller installere et NAS OS, eller bruk den som en desktop server. Det er alltid fint å ha en backup gpu i tilfelle noe skjer så man kan feilsøke pcen.

Jeg innbilte meg at H55 var en nyere modell, så jeg googlet den før jeg svarte på innlegget ditt. Fant da en test fra Tek.no datert nov. 2012. Altså en minst 5 år gammel modell, og da eldre enn jeg først trodde. Med tanke på alderen på mange av de andre komponentene dine, regnet jeg det da ikke som naturlig å anta at AIO'en heller var nyere enn 5 år.

Jeg har selv erfaring med en AIO der slangene så helt fine ut utvendig. Men der de var fullstendig morknet innvendig. Jeg solgte den til en fyr som jeg senere ble bedre kjent med. Så når AIO'en sprang lekk bare 6 måneder etter jeg solgte den til ham. Så fikk jeg se bilder av hvordan slangene hadde sett ut innvendig. Heldigvis var det fremdeles reklamsjonsrett på AIO, og han fikk også nytt HK, CPU og skjermkort av Komplett i erstatning for det som røyk på grunn av lekkasjen.

Det er grunnen til at jeg gikk "apeshit". ;)

Som sagt har man reklamasjonsrett også ved kjøp fra private. Og som selger har man altså i tillegg erstatnings ansvar for komponenter som ryker som følge av feil på tingen man selger. Hadde AIO'en din vært over 5 år. Ville jeg altså aldri i livet vurdert å selge den som "fungerende" til noen..

At det er reklamasjonsrett på din AIO fremdeles er altså en veldig bra ting. Ettersom eventuelle skader den måtte forårsake også skal dekkes av utsalgssted. Og det hjelper jo litt på mitt estimat for verdi på PC'en din. Men ikke så veldig mye dessverre..

PC'en kan brukes til mangt og meget fremdeles ja. Men den er for gammel til å ha like stor penge verdi som bruksverdi..

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...