Blesten_i_vesten Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Jeg var nylig til en time hos spesialist. Jeg ble henvist dit av fastlegen, og det var nærmeste spesialist ift min adresse. Jeg bor på en øy uten fastlandsforbindelse, og reiste kollektivt = billigste reisevei. Betalte 90 kroner hver vei for dette, så totalt 180 kroner. Da jeg søkte om refusjon hos pasientreiser sto det at jeg kun hadde rett på under 100 kroner i refusjon, og at siden det var så lite ville jeg ikke få det tilbake igjen før jeg evt hadde samlet opp nok penger til dette. Dette mener jeg blir fullstendig feil siden jeg kan dokumentere at utgiftene er mye høyere enn de mener jeg har krav på å få i refusjon. Dette fører videre til at selv om jeg må reise tilbake til denne spesialisten flere ganger, så kommer jeg ikke til å gjøre det fordi jeg rett og slett ikke har råd til det (mottar sosiallån fra før). Er det en måte å få dekket utgiftene jeg hadde til denne reisen? Meldinger om at jeg er gjerrig eller at det ikke er så mye penger å tape kan dere holde dere for gode for, men jeg takker for alle andre nyttige svar. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Dette mener jeg blir fullstendig feil siden jeg kan dokumentere at utgiftene er mye høyere enn de mener jeg har krav på å få i refusjon. Er det en måte å få dekket utgiftene jeg hadde til denne reisen? Hva du mener er feil i denne sammenhengen, betyr ikke at du har rett. Se her: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2015-06-25-793?q=pasientreiseforskriften § 24 angir at du skal betale en egenandel. § 27 angir at utbetaling ikke gis når den er under 100 kr. Din egenandel, minus den faktiske reisekostnaden, medfører således at du ikke har rett på utbetaling. Ja, du kan søke NAV sosial om dekning for dine medisinske utgifter. Spar kvitteringene. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Mangt og mye du betaler i samband med legebehandling registreres: (egenandel av) legehonorar, reiseutgifter til legebesøk og egenandel av utgifter til medisiner på blåresept, for å nevne det vanligste. Reiseutgiftene må du selv sende inn krav om, de andre registreres automatisk. Når summen er blitt 2258 regnet fra 1. januar, får du frikort og er resten av året fritatt for å betale (det meste) på legekontoret og for blåresepter. Reiseutgifter sender du inn krav om og får utbetalt i sin helhet. Men inntil du har nådd taket på 2258, må du betale. Reiseutgiftene har et tak på 298 pr. tur-retur. Har du større utgifter enn det, utbetales det overskytende. Siden dine reiseutgifter er på bare 180 kroner pr. besøk, vil du foreløpig bare få avslag. Men det er viktig at du fortsetter å sende inn krav, slik at dine utgifter registreres.. (Forutsatt at du er så pass ofte sjuk at det er "håp" om å nå egenandelstaket i løpet av året.) For å si det slik: Er du mye syk, må du ved årets begynnelse budsjettere med kr 2258 pluss reiseutgifter til legebesøk fram til det tidspunkt taket nås, deretter er det meste gratis, også reisene. (For å forvirre litt mer, kan jeg legge til at ikke alt som blir gjort på legekontoret dekkes av frikort. Jeg var på legekontoret 3 ganger i uka i 7 måneder for å stelle et sår, og betalte for det 12500, og hadde 5500 i reiseutgifter, tilsammen 18000 kr. At en ikke trenger å betale mer enn vel 2000 hos legen, er altså ikke riktig!) Den opplysningen du fikk om at beløp under 100 ikke utbetales, er litt misvisende. Glem det, det gjelder ikke deg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå