Raggi Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 (endret) Han må skjønne at han, på 1,45, ikke skal plage de som er 180 og mye mer utviklet enn ham. Når fikk høyden hans en betydning? JoachimR sin meneskeverdiskala måles i personens høyde! edit: la til ett ord Endret 19. desember 2003 av Raggi Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg synes at i denne tråden blander man begrepene verdighet, verd og verdi som ikke betyr det samme. De som synes at menneskeverdighet reduseres ved utførelsen av enkelte handlinger bør huske at det er det samme som de drivkrafter vi kollektivt fordømmer når vi hører om æresdrap eller andre avskyelige handlinger som utføres på bakgrunn av en følelse av tap av verdighet(=ære). Det å sette en verdi på mennesker (prislapp) gjøres daglig i kost/nyttefunksjonsberegninger innenfor samfunnsplanlegging. Menneskelig økonomisk verdi er en vanskelig problemstilling fordi det ikke automatisk er slik at f.eks. et drap er økonomisk negativt samfunnsmessig sett. Den drepte kan ha vært en byrde for samfunnet økonomisk sett, og rent bortsett fra dette kan det i nedgangstider være slik at den omsetning som genereres av en drapshandling gir et samfunnsmessig overskudd gjennom makroøkonomiske multiplikatoreffekter. Det ovenstående er i et ikke-religiøst perspektiv. I et religiøst perspektiv vil det stille seg annerledes og være nedfelt i respektive religions skrifter og praksis. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Jeg synes at mennesker som fysisk eller psykisk er mindre enn sin motpart, bør la være å pro-aktivit gå inn i en krangel med motparten. F.eks. vil jeg ikke anbefale en på 145 og slåss med en på 190, eller komme med stygge utsagn angående den på 190. Han på 190 tar den på 145 lett, spesielt når han er tykk, Dersom noen gjør overlagt drap, jeg har respekt for drap av gamle eller syke som selv ønsker det, mener jeg at den som drepte har forspilt sin rett til og leve, og at mennesket ikke er verdt noen ting. Dette er svært radikal tenkning, men jeg står innefor den. Ha en ellers fin jul, og forhåpentlivis velsignet, julefeiring. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 (endret) Jeg synes at mennesker som fysisk eller psykisk er mindre enn sin motpart, bør la være å pro-aktivit gå inn i en krangel med motparten. F.eks. vil jeg ikke anbefale en på 145 og slåss med en på 190, eller komme med stygge utsagn angående den på 190. Han på 190 tar den på 145 lett, spesielt når han er tykk Å være proaktiv betyr å gjøre noe aktivt i forhold til et problem man VET med noenlunde sikkerhet kommer. Hvis en skal la være å være pro-aktiv (nesten det samme som pre-emptive) i forhold til noen som er fysisk sterkere, og heller bare vente på at smellen kommer og forsvare seg best mulig da, mister man effekten av at "angrep er det beste forsvar", mister muligheten til å velge arena og kampmetode, og overaskelsesmomentet. Man kan jo velge å ligge i bakhold da. Eller starte diplomatiske forhandlinger. Endret 19. desember 2003 av sofokles Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Pappa bruker "proaktiv" om å starte noe frivillig, mens aktiv er hvis du joiner noe noen allerde har startet. Han vi snakker om starter slik en krangel PROAKTIVT. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Feil . Han starter den aktivt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Da så, jeg tar det til etteretning. Jeg har imidlertid lært overstående... Pappa setter pris på at hans "undersåtter" er proaktive. Det sies at man må være proaktiv for å bli prosjektleder. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Å være proaktiv innebærer at man ikke lar ting skure og gå - at man aktivt oppsøker og bearbeider potensielle problemkilder. En som er proaktiv driver sjelden brannslukning. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Nei vel, man aktivt oppsøker ja. Det er bare det at han vi snakker om, vi kaller ham for ordens skyld Per, oppsøker andre kun for å plage og mobbe og hva vi skal si. Han oppsøker med andre ord aktivt potensielle problemkilder, eller mennesker han kan sørge for at BLIR nettopp problemkilder for "Per" Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Nettopp. Proaktivitet er noe positivt - noe som gjør at problemene blir mindre enn de ellers ville ha blitt. Det er det motsatte av det du beskriver som er å oppsøke og starte bråk. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 da kan vi kalle det preaktivt da! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Virker som et godt ord! Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2003 Eller sier det noe om Menneskeverd? Eller har noen allerede tatt patent på preaktiv? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 19. desember 2003 Del Skrevet 19. desember 2003 Preaktiv står ikke i Bokmålsordboken - du bruker jo riksmål - du får sjekke selv. Dette sier lite om menneskeverd. Avveininger om menneskeverd er så vanskelige at det utfra bitre erfaringer gjennom krig, forfølgelse, blodhevn gjennom generasjoner, æresdrap osv, er dannet konsensus blandt moderne intellektuelle, akademikere, teologer, filosofer og lovmakere om at dette er noe det ikke går an å definere uten at man risikerer ett misbruk av definisjonen som bærer galt avsted. Menneskeverd er derfor definisjonsmessig noe meget luftig. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 (endret) Ved første øyekast på denne tråden var jeg nesten litt enig med Joachim R. Etter hvert skjønte jeg selvfølgelig at noen i denne tråden har et fovridd sykt syn på ting - men det er en annen sak. Jeg må uansett understreke at jeg er i mot all bruk av vold og i hvertfall dødsdom. Man kan mene hva man vil om folk, men ingen mennesker er i stand til å bedømme om et annet menneske skal dø eller ikke som følge av det den personen har gjort. Å bruke vold for å løse et problem er helt idiotisk. Forresten så synes jeg det var veldig smart av Joachim R å ringe til barnevernet - særlig siden han faktisk regnes som et barn selv. De som har jult opp "Per" er mindre verdt enn andre mennsker i mine øyne. Tilgivelse er selvfølgelig mulig å få dersom man angrer, men hvem skal tilgi? Gud? Mennesker som tror de er Gud? Kanskje samfunnet kan tilgi.. ikke vet jeg. Men JEG mener at alle må få mene hva de vil så lenge det ikke påvirker andre på en negativ måte. At andre er rastister, nazister, kommunister - fint for dem. I det de skader andre mennesker er de i mine øyne mindre verdt - ikke før. Endret 17. februar 2004 av darkness| Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 De personene som mener at mennesker ikke er verd det samme bør sette seg selv nederst på den skalaen. Fordi de selv rakker ned på andre mennesker. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 De personene som mener at mennesker ikke er verd det samme bør sette seg selv nederst på den skalaen. Fordi de selv rakker ned på andre mennesker. Hva mener du egentlig om folk som mener andre er mindre verdt da? Fortell med dine ord hva du tenker og føler om dem Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 De er verd akkurat det samme som alle andre, men de respekterer ikke andre mennesker og deres verdi. Personlig så bryr jeg meg mindre om de personene, men de er verd akkurat det samme som meg alikevel. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 17. februar 2004 Del Skrevet 17. februar 2004 Alle mennesker er like mye verdt. Poenget er at en drittsekk er en drittsekk uansett hudfarge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå