Gå til innhold

Menneskeverd


Anbefalte innlegg

Det får vi se på. Muligens flytter jeg til US.

JoachimR: Bare flytt til USA. Det høres ut som en god idé... Jeg ville gjort det hvis jeg var deg. Du bør begynne å tenke på å kjøpe billetter og slikt. Skaffe deg et sted å bo... Du har helt rett. Folk som har brutt loven er ikke verdt en dritt. Vel og greit ikke hvilke som helst lov, da... Da hadde jo ingen vært verdt en dritt. Men bare noen lover. Voldtektsloven og mordeloven, ikke sant Joachim? Sant vi skal drepe alle som dreper noen? Selv om det også ville vært mord og da måtte man drept dem som drepte den og gått inn i en loop til det ikke var flere igjen til å drepe den som drepte den siste. Sant, Joachim? Men bare de som dreper og voldtar bør drepes. Sant? Du er så smart Joachim og du tenker på alt... :)

 

Kan ikke du bli en slags Gud for oss mindreverdige her på jorden? Du har jo greie på alt og får alt til å høres så enkelt ut.

 

Men hva med de som dreper i selvforsvar, da? Eller de som er i psykisk ubalanse når de voldtar? Du har jo svaret på alle verdens problemer, så jeg er sikker på at du har svaret på dét også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drap i selvforsvar er Noe annet slik jeg ser det. Voldtaking kan aldri forsvares.

 

Du, vi har kjøpt hus i USA. Vi har i øyeblikket to stykker, ikke noe problem.

 

Den som trykker på knappen/setter sprøyten, skal selvsagt ikke død. Han bare fullbyrder en dom, hvilket er noe annet.

 

H<r jeg sagt at DU er mindreverdig? Men jeg er jo en slags Gud allerede jeg!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Man har verdi på alt annet, hvorfor ikke mennsker? ;)

 

Det finnes internett i USA jo! Nei, internett ble ikke oppfunnet i USA...

Hva er vitsen?

 

Man kan dele opp mennesker allerede. De som er i fengsel, og de som ikke er det. Der finner vi at åpenbart er de i fengsel ikke så kule som resten av oss. Moraler, etikk, sympati, etc, etc er ting man kan bruke for å beskrive folk. Verdi blir liksom for enkelt for noe så kompleks som mennesker.

Lenke til kommentar
Det finnes internett i USA jo! Nei, internett ble ikke oppfunnet i USA...

ARPANet ble bygget i USA. "Internett" slik termen lyder så fint, ble bygget i mange land - men hovedsaklig i Sveits - på CERN.

OffTopic:

Jeg har hørt rykter om at det var en svenske...? :wow: hehe...

Jeg trodde CERN drev med partikkelfysikk? Skjøt elektroner i vill fart rundt i den sirkelsaken de har laget?

Lenke til kommentar
Det finnes internett i USA jo! Nei, internett ble ikke oppfunnet i USA...

ARPANet ble bygget i USA. "Internett" slik termen lyder så fint, ble bygget i mange land - men hovedsaklig i Sveits - på CERN.

OffTopic:

Jeg har hørt rykter om at det var en svenske...? :wow: hehe...

Jeg trodde CERN drev med partikkelfysikk? Skjøt elektroner i vill fart rundt i den sirkelsaken de har laget?

Jepp, CERN driver med kjernefysikk. De opererer verdens største partikkelaksellerator utenfor Geneve. I et så stort system, trengs orden. Derfor fant man opp et system som kunne kople informasjon sammen (hyperlenker), som senerer ble veven, WWW. Prosjektet hadde et spesielt navn, som jeg ikke helt husker - OpenWithinEveryething eller noe i den duren...

Lenke til kommentar
,13/12/2003 : 12:54] Hvordan i alle dager kan et menneske "tape verdi"??

Du har rett.. stakkars østkantgutt som må gå i DIN klasse.

Lærern din har rett :thumbup:

Joachims tanker er ikke noe nytt og revulosjonerende. Det er basis i kristendommen, som har bygget den bvestlige kultur.

Er du slem kommer du til satan. Er du snill kommer du til Gud. Ergo er dine handlinger avgjørende for hva som skejr med deg etter døden. HVordan dette hegner sammen med bibelsens utsagn: "I Guds øyne er alle mennersker like mye verdt" vet jeg ikke, men det virker for meg klart at du graders etter dine handlinger.

Ja det men en av grunntankene i KRISTENdom (Jesus Kristus). Er Tilgivelse, dvs jesus døde for syndene våres. Ergo etter kristendommen kan man bli tilgitt (ja for de fleste ting). Men eg er ikke nødvendigvis enig i dette.

 

Eg mener rett og slett at menneskes verdi er laaaangt forbi det som kan defineres.

 

Min mening:

Mennesket's verdi kan IKKE defineres! Punktum!

Lenke til kommentar
Min mening:

Mennesket's verdi kan IKKE defineres! Punktum!

Hvorfor ikke?! Kanskje du skal utdype det litt mer? Tenke i mer en et sekund?

 

Selvfølgelig kan menneskets verdi defineres! Men først må vi definere hva som er "verdifult":

 

La oss si at vi tar to mennesker, en redder 6.000.000 mennesker og den andre dreper 6.000.000 mennesker.

Så dør begge to samme dag. Spørsmålet er da: hvem av disse menneskene hadde størst verdi?

 

Jeg vil si at det er uhyre naivt å si at disse personene er av like stor verdi, uansett om menneskeverdi er konstant eller om den den går i bølgedaler sammen med tiden eller om den bare synker for de dårlige handlingene man har gjort i livet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...