Gå til innhold

Menneskeverd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På Bekkestua, som forresten offisiellt staves BekkestuA, ligger det en Amerikansk (?) skole eller noe sånnt, stemmer det. Ikke det at jeg faktisk bryr meg...

 

Jeg føler egentlig ikke at det er nødvendig å underbygge det at alle mennesker er verdt det samme, det er vel nokså grunnleggende, spør du meg. De kan ikke måles opp mot hverandre fordi definisjonen på verdi er 100% relativ, og derfor har vi ingen måleenhet. Ellers er det rett og slett galt å sette "prisslapp" (ikke nødvendigvis økonomisk) på et liv.

Lenke til kommentar

Jadda...!

Menneskeverd - etter min mening betyr dette at alle mennesker er like mye verdt. Alle har samme rettigheter osv. Men samtidig finnes det jo de som krenker menneskeverdet, og bryter med alt som er av normer og regler i samfunnet. Det er fristende å se på dem som mindreverdige av den grunnen, men jeg tror man bør se på årsaker til at enkelte handler som de gjør.

Det er forskjell på en som stjeler mat for å holde liv i kone og barn, og en som er helt på viddene og voldtar og dreper fordi han liker det. Her møter mange seg selv i døra - megselv medregnet.

 

Jeg mister totalt respekten for en voldtektsmann, eller en som dreper av grådighet eller sjalusi. Men om personen skjønner hva han har gjort, angrer og gjør alt han kan for å rette opp feilene sine - vil jeg sansynligvis tilgi.

Det handler mer om respekt for sine medmennesker.

 

Nå det gjelder JochimR sitt syn på menneskeverd synes jeg det er forkastelig. Utrolig trangsynt, og null åpenhet for nye tanker og ideer. Men jeg gidder ikke å diskutere dette med deg, jeg veit det ikke fører noe sted - i stedet velger jeg å synes synd på deg. Å se ned på noen fordi de bruker a-endinger og er fra landsbygda...? Som flittig bruker av a-endinger og fra landsbydga burde jeg kanskje føle meg fornermet? Men nei, jeg gjør ikke det. Hvorfor? Fritt sitert fra 'Good Will Hunting':

'You're just a scared shitless kid, who hasn't got the faintest idea what he's talking about'.

Dette er ikke noe personangrep på deg, selv om sitatet kanskje virker noe krasst. Jeg syntes bare det passet så bra inn i denne sammenhengen. Jeg håper for din egen skyld at du etterhvert vil åpne øynene og se hvordan ting faktisk henger sammen her i verden.

Lenke til kommentar

JEEEEZ Joakimm... Du har ved flere anledninger gitt uttrykk for at du "ser ned" på folk fra f.eks Oslos østkant.

 

LordTimmy: Helt enig, absolutt helt enig.

 

EDIT: Det er fristende å si at du sparker nedover Joakimm, men realiteten er vel det at du ikke er så fantastisk høyt oppe i det hele tatt.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
Vet du hva. Jeg ser ikke ned på de fra bygden og med a-endelsene dersom det bare er det. Men jeg  synes ikke a-endinger er noe pent, og hvis man i tillegg driver med en del "på kanten" ting, da ja....

Ja, la oss se ned på alt som ikke er pent, og hvis det da i tillegg driver med ting som er på kanten bør det slaktes. Jeg synes generelt sett gutter er svært lite pene, og jeg regner ikke med at du er noe unntak. Du driver utvilsomt med ting som er på kanten - faktisk er du kriminell. Har jeg da lov til å se ned på deg, og gjerne legge deg i bakken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...