darkness| Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er jo det jeg sier. Det handler om hvordan mennesker tolker bibelen. Misjonskirken tolker den som at noe fra GT er riktig. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Det er jo det jeg sier. Det handler om hvordan mennesker tolker bibelen. Misjonskirken tolker den som at noe fra GT er riktig. Det er ikke tolking, det er småplukk. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Samme det. Mennesker er onde, teite, selvsentrerte og fæle. I mitt neste liv skal jeg bli en trofast og snill hund. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Ang. GT så sa aldri Jesus at man skulle glemme det. Gamle testamentet finnes, og er Guds ord. Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Ang. GT så sa aldri Jesus at man skulle glemme det. Gamle testamentet finnes, og er Guds ord.Når en mann treffer en ung pike i byen, en som er jomfru og forlovet med en annen mann, og han har samleie med henne, skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, piken fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg. Jesus sa aldri at man skulle glemme det. Men det er likevel NT som er det riktige. Gud tilgir, og det er et viktig moment. GT er full av groteske historier som oppstod før Jesus tid. Før han kom kan det virke som om menneskene ikke visste hva tilgivelse var. Jesus ord og NT er det som riktig for oss i dag. GT er historie. Hvis du er kristern, vel og merke. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 19. februar 2004 Del Skrevet 19. februar 2004 Jeg er kristen... men tar selvfølgelig bibelen med en klype salt. Bibelen er full av motstridende historier på grunn av den's opphav. Boken ble nemlig skrevet av mange forskjellige forfattere. Selvfølgelig kommer mange med personlige meninger og tolkninger og blander det inn. Mitt personlige syn er at Big Bang godt kan ha skjedd som en del av skapelsesprosessen.. men at det er Gud som har satt alt i gang... en gang eksisterte ingen ting, så ble antipartikler og partikler dannet. Jeg deler også menneskelige grunnsyn om medmenneskelighet og den gyldne regelen... og nettop den gylde regelen kan være et godt argument for at man skal være FOR abort. Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Rent egoistisk mattematisk setter man forskjellige verdier på mennesker etter deres nytteverdi for oss.Men,det finnes heldigvis andre måter å se på andre mennesker på som oppleves som mere meningsfylt.. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 er jo en liten forskjell på samfunnsverdien av et menneske, og den faktiske verdien av et enkelt individ. Lenke til kommentar
Sunni Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 er jo en liten forskjell på samfunnsverdien av et menneske, og den faktiske verdien av et enkelt individ. Det er stor forskjell på den verdien jeg setter på meg selv og det samfunnet til en hver tid setter på meg.Jeg eksisterer ikke i forhold til et samfunn,jeg har min egen eksistens.Og den kan jeg føle er større enn det samfunnet til enhver tid skulle finne for godt å sette på meg eller en selger eller et annet mennneske.Eller enhver instutisjon. Lenke til kommentar
Archangel Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Samme det. Mennesker er onde, teite, selvsentrerte og fæle. I mitt neste liv skal jeg bli en trofast og snill hund. En hund som er trofast mot et menneske som er " onde , selvsentrerte og faele " , sorry maatte bare Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg er kristen... men tar selvfølgelig bibelen med en klype salt. Hvordan kan man egentlig gjøre det? Enten så er du ikke kristen, eller så havner du i ******, og vet det. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 Jeg også er kristen på den måten at jeg har kristne verdier. Det har vi alle i dette landet. Men jeg tror ikke på en Gud, ei heller at bibelen er hans ord. Hvordan defineres kristen? Kristen for meg er at du tror det finnes en Gud. At han sendte sin sønn til Jorden, Jesus Kristus. Og at bibelen er hans lære. Det er flott at du tar bibelen med en klype salt. Men vil det si at du ikke er en sann kristen? Jeg vil si ja til det. Du er ikke en sann kristen. Lenke til kommentar
OeO Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 En kristen i ordets betydning en som tror på gud og jesus, og at jesus døde på korset for våre synder. Derfor det finnes forskjellige grener innenfor kristendommen vettu. At han tolket bibelen på en litt annen måte en andre betyr ikke at han ikke er kristen, men kan bety at han ikke er lutheraner osv. Lenke til kommentar
VeXx Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 (endret) Jeg også er kristen på den måten at jeg har kristne verdier. Det har vi alle i dette landet. Men jeg tror ikke på en Gud, ei heller at bibelen er hans ord. Hvordan defineres kristen? Kristen for meg er at du tror det finnes en Gud. At han sendte sin sønn til Jorden, Jesus Kristus. Og at bibelen er hans lære. Det er flott at du tar bibelen med en klype salt. Men vil det si at du ikke er en sann kristen? Jeg vil si ja til det. Du er ikke en sann kristen. Hvordan i granskogen kan du si noe så forbanna dumt? At vi alle har kristne verdier i dette landet? Du mener vi er alle imot homofile, vi er alle imot at en liten gutt skal reddes pga den kristne standard osv? For det første : Jeg vokste opp med kristne mennesker her i Norge (min familie er ikke kristne), og jeg er selv utenlandsk. Du aner ikke blikkene og tingene jeg har hørt fra alle de kjernefamiliene som går i kirken hver søndag. Ting barna deres sa til meg på skolen og måten de kristne lærerene behandlet meg som ape selv om jeg hadde høyest snitt i klassen på alle prøver og lignende, spurte de ting som : Har du sett en gaffel før? Vet du hvordan man vasker seg? Bruker dere såpe? Måten de så på meg når jeg kom inn i huset deres, måten de så på meg når jeg var på butikken og handlet for mi mor, selv om jeg var 8 år. Og siden vi er inne på menneskeverdi så aner jeg ikke hvordan kristne setter seg selv iforhold til andre. I mine øyne setter de seg høyere enn andre, f.eks enn andre generasjon innvandrere osv. Det morsomme er å vende tilbake til der jeg vokste opp som 7-12åring og se på de folkene nå. Er selv litt stil-glad tøymessig, og når jeg kommer der i svart skinnjakke fra Boss til 4000kr, sko til 2000kr osv så ser de meg og tenker "Er ikke det han der...". Også smiler de fint og hilser. Hilser av høfflighet tilbake, men tenker inni meg "up yours". For det andre så står jeg imot alt som heter religion. Min definisjon på religion er at det er et lys som de svake ser i mørket og vender seg til. Akkuratt som en gjeng i en slum, eller en MC klubb osv.. Jeg skammer meg over det du sa og føler meg forferdelig fornærmet. EDIT : halleluja Endret 20. mars 2004 av VeXx Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 20. mars 2004 Del Skrevet 20. mars 2004 For det andre så står jeg imot alt som heter religion. Min definisjon på religion er at det er et lys som de svake ser i mørket og vender seg til. Akkuratt som en gjeng i en slum, eller en MC klubb osv.. Dette må jeg si meg helt enig i. Jeg tror at relgion er noe man kan vende seg til når man har det vondt, får å få en slags trøst. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå