PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Som alle andre poster skal også denne delvis handle om meg... Min klassestyrerer er kristen. Vi har en stakkarslig østkantgutt i klassen som ikke akkurat liker meg. Jeg har lagt han i bakken en gang. Læreren forteller så at alle menensker er like mye verdt, fopr slik har Gud skapt oss. Jeg mener imidlertid at alle mennesker er FØDT like mye verdt, men at en del mennesker tapes i verdi. For eksempel mener jeg at verdien til en drapsmann synker til null, samme med en voldtekstsmann. En tyv halverer omtrewnt menneskeveriden. Jeg mener derfor at jeg er mer verdt enn en drapsmann eller en som slår ned folk og raner dem. Dette mener en del folk er tvilsomt. Hva mener dere. Er dere, om dere er lovlydige da, mer verdt enn en drapsmann? Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Dette er en veldig farlig måte å se verdien på mennesker på. Du bør ha som utgangspunkt at alle mennesker er like mye verdt, uansett hva de har gjort. Med dette som utgangspunkt har det skjedd mange overgrep igjennom historien. F.eks. Nazi-tyskland som så på jødene som mindre verd pga rasen. Dette vil jeg si meg totalt uenig i. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Rasen spiller ikke noen rolle i min vurdering. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hvordan i alle dager kan et menneske "tape verdi"?? Du har rett.. stakkars østkantgutt som må gå i DIN klasse. Lærern din har rett Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 For å si det slik har jeg foreslått at han skal bytte skole eller klasse. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Og hvorfor vil du at han skal bytte klasse? Takler du ikke å ha østkantfolk i nærheten av deg? Jeg har ennå tilgode å høre om en klasse der alle liker hverandre. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 ' date='13/12/2003 : 12:54'] Hvordan i alle dager kan et menneske "tape verdi"?? Du har rett.. stakkars østkantgutt som må gå i DIN klasse. Lærern din har rett Joachims tanker er ikke noe nytt og revulosjonerende. Det er basis i kristendommen, som har bygget den bvestlige kultur. Er du slem kommer du til satan. Er du snill kommer du til Gud. Ergo er dine handlinger avgjørende for hva som skejr med deg etter døden. HVordan dette hegner sammen med bibelsens utsagn: "I Guds øyne er alle mennersker like mye verdt" vet jeg ikke, men det virker for meg klart at du graders etter dine handlinger. Jeg vil bytte ut begrepet verdt, da det ligger så nært verdi i markedsøkonomisk sammenheng. Jeg vil heller si menneske. Jeg er mer menneske enn en seriemorder. Jeg er mer menneskelig enn en terrorist. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Han trenger psykolog hjelp. Men det var ikke ham som skulle være temaet, mem menneskeverd generelt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Takk fiskepinne! Mer menneskelig! Men jeg har ingen direkte problemer med å uttale at jeg er mer verdt, om jeg skulle veksles inn i penge (!) enn en drapsmann eller en Sept. 11-terrorist. Lenke til kommentar
kag Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg ser på alle mennesker som like mye verdt, og at man ikke kan sette en pris eller en verdi på dette. Uansett hva den enkelte måtte har gjort i fortiden. Men tankegangen, mitt navn er mer verdt enn ditt, er jeg enig i. Selv om også det, i det store og det hele, blir irrelevant. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Menneskelig er ikke provoserende nok.. det skal jo bli en debatt ut av dette. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Personer som krenker andre personers eiendom (liv / eiendeler osv.) vil i hvertfall miste respekt fra andre mennesker. Sett at en person blir ungdomskriminell for deretter å leve et eksemplarisk liv fra den er 20-80 år.. Vil ikke da 80 åringen være like mye verdt som et hvilken som helst annet menneske? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Nei, har man gjort noe så dumt, tilgir ikke jeg ihvertfall. Kriminelle ting som skjer mer enn en gang, da har du tenkt grundig og bestemt deg selv. Da får du aldri respekt av meg. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Sett at en person blir ungdomskriminell for deretter å leve et eksemplarisk liv fra den er 20-80 år.. Vil ikke da 80 åringen være like mye verdt som et hvilken som helst annet menneske? Kan man miste "verdi", så kan man også øke i verdi. Tilgivelse er en fin ting. Hvis vi skal snakke om verdi så må det være summen av alle handlinger, både negative og gode. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg mener at drapsmenn og voldtetksmenn(kvinner for den saks skyld!) aldri vil kunne tilgis, og har best av å dø. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Kan man miste "verdi", så kan man også øke i verdi. Tilgivelse er en fin ting. Hvis vi skal snakke om verdi så må det være summen av alle handlinger, både negative og gode. Enig. JoachimR: Din respekt ovenfor et medmenneske er ikke det samme som det menneskets verdi. Mennesker kan forandre seg. Ville du ikke kunne tilgitt et familiemedlem om det hadde brutt loven på et vis? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Spørs som sagt på hvilket vis. Dersom det hadde gått utover et annet menneske direkte, ville jeg ikke tilgitt. Dersom det handlet om litt gale regnskapstall, ville jeg nok kunne tilgi. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 ' date='13/12/2003 : 13:26'] Kan man miste "verdi", så kan man også øke i verdi. Tilgivelse er en fin ting. Hvis vi skal snakke om verdi så må det være summen av alle handlinger, både negative og gode. Enig. JoachimR: Din respekt ovenfor et medmenneske er ikke det samme som det menneskets verdi. Mennesker kan forandre seg. Ville du ikke kunne tilgitt et familiemedlem om det hadde brutt loven på et vis? Godt eksempel. Sett at du finner ut at din far, når han var 18 år gammel vanket i tvilsomme miljø, og ved en anledning voldtok en jente.. vil du da skyte ham? Høres veldig primitivt ut. Lenke til kommentar
[bat] Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Gale regnskapstall er også kriminalitet. Om en fyr slår ned en annen på by'n, eller om en person snor seg unna noen tusen i skatt, så er de begge kriminelle. Økonomisk kriminalitet som f.eks skattefusk kan ha negative ringvirkninger på mange flere personer enn et stakkars voldsoffer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå