-kga- Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har hørt at på ny året en gang skal polakker fritt kunne komme til Norge med arbeidstilatelse til det meste. Er dette fakta? Hvis det er det vil jo det kunne ødlegge ganske mye for oss andre som bor i Norge fra før av. Polakken vil jo da over et lengere løp kunne senke lønsnivået, for vi norrman må jo muligens følge lønna deres ettervert om vi vil ha noen jobb. Dette vil jo igjen føre til at Norge blir et fattigere land. Det vil bli store forskjeller mellom rike og fatige da. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har fått mye kjeft når jeg sier at negerne som kommer til Norge har ført med seg en ny korrupsjonsetikk. Jeg synes det er interresant at Ewa Joly går ut og forteller at når det åpnes for øst-europeiere i Norge, at vi da må være forbredt åp mer korrupsjon. Det er ganske interresant. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har fått mye kjeft når jeg sier at negerne som kommer til Norge har ført med seg en ny korrupsjonsetikk. Jeg synes det er interresant at Ewa Joly går ut og forteller at når det åpnes for øst-europeiere i Norge, at vi da må være forbredt åp mer korrupsjon. Det er ganske interresant. Er du klar over at 'neger' er er meget nedsettende og utdatert begrep basert på gamle rasefordommer? Regner med at du bruker det bevisst for å provosere? Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 jeg sa nå ikke NIGGER, men NEGER. dette står i mine ordbøker. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Neisiden i Sverige sa at landet kom til å bli rent ned av "spaniaker" og portugisere etter uder EU-kampen i '94. Dette var ikke tilfellet. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg tror det kan være farlig og gjøre det for enkelt, men i utgangspunktet stiller jeg meg postiv til dette. Vi trenger jordbærplukkere"! Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg tror det kan være farlig og gjøre det for enkelt, men i utgangspunktet stiller jeg meg postiv til dette. Vi trenger jordbærplukkere"! Er nokk ikke bare jordbær plokker jobber de vil få. Mange vil nok få jobber innenfor håntverksyrker, så de som jobber med slikt kan kanskje merke det på en negativ måte. Lenke til kommentar
Nimzo Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Industriarbeidere liker ikke dette noe særlig nei. Dette kan medføre at timelønn osv blir presset ned, da noen av disse vil kun være her i sesonger og dermed nøye seg med mye mindre penger da de drar tilbake til landet sitt og ikke lever med de høye levekostnadene vi har. For bedrifter er dette kjempe bra, men ikke for den arbeidende mann. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Hvis noen skal bo her og arbeide må de ha lønn som kan betale bolig og livsopphold. Fast arbeid er noe annet enn sesongarbeid. Det som heller kan være bekymringsfult er kontraktsarbeide - feks innen bygg og anlegg hvor EU reglene er slik at feks polske entreprenørbedrifter ikke kan stenges ute fra anbudsrunder. Hvis de tillattes å bruke polske lønnsatser i konkurranse med norske bedrifer er det liten tvil om hvem som vinner kontraktene. NHO og LO samarbeider for tiden om å utarebeide regelverk for dette, hvor blandt annet minimumslønn er et av temaene. Per i dag er det ikke noen minimumslønn i Norge. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Polakkene arbeider jo allerede svart her i Norge. Jeg vet for fakta at det er polakker som arbeider svart som sveisere, tar seg betalt mye mindre også selvsagt. Kan bli at norsk industri sparer penger på polakkene, men det kan vel gå en del nordmenns jobber ut av vinduet samtidig... Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Polakkene arbeider jo allerede svart her i Norge.Jeg vet for fakta at det er polakker som arbeider svart som sveisere, tar seg betalt mye mindre også selvsagt. Kan bli at norsk industri sparer penger på polakkene, men det kan vel gå en del nordmenns jobber ut av vinduet samtidig... Til alle tider har det forekommet svart arbeide, kjære Sexion. Det vil alltid skje. Det er meget vanlig. Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Til alle tider har det forekommet svart arbeide, kjære Sexion. Det vil alltid skje. Det er meget vanlig. Jaja. Bare sa det for å si at polakkene er allerede her. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg har truffet mange polakker som jobber i Norge, særlig håndverkere. De kan være harde på flasken, men jobber så støvet fyker og svetten står. De fleste av dem har erfaring fra tysk byggebransje, så kompetansen er på topp. Sessongbetont arbeidsmigrasjon har vi alltid hatt. Svenske, finske og danske håndverkere har alltid søkt jobb i Norge. Under nedgangen her hjemme ca 1990 dro flere av kompisene mine over til Jämtland for å jobbe i trevareindustrien der. Problemet med mangel på regelverk gjør at polske bakmenn som formidler jobber i Norge tjener grovt. Et regelverk ville ha sikret de som faktisk jobber her mer av sin egen lønn. Lenke til kommentar
Elyas Machera Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg har hørt at på ny året en gang skal polakker fritt kunne komme til Norge med arbeidstilatelse til det meste. Er dette fakta? Hvis det er det vil jo det kunne ødlegge ganske mye for oss andre som bor i Norge fra før av. Polakken vil jo da over et lengere løp kunne senke lønsnivået, for vi norrman må jo muligens følge lønna deres ettervert om vi vil ha noen jobb. Dette vil jo igjen føre til at Norge blir et fattigere land. Det vil bli store forskjeller mellom rike og fatige da. Det kommer ann på om Norge har Høyreregjering eller ikke. Hvis ikke så synes jeg at levestandarden i vesten er altfor høy, (snakker også om meg selv) vi bruker sinnsykt mye mer ressurser enn resten av verden, og hvis vi fortsetter med å bruke like mye naturressurser blir jorda snart "ødelagt". Levestandarden i Norge MÅ ned! Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Levestandarden i Norge MÅ ned! Det er det dummeste jeg har hørt på denne siden av Hokksund. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 16. desember 2003 Del Skrevet 16. desember 2003 Jeg har hørt at på ny året en gang skal polakker fritt kunne komme til Norge med arbeidstilatelse til det meste. Er dette fakta? Hvis det er det vil jo det kunne ødlegge ganske mye for oss andre som bor i Norge fra før av. Polakken vil jo da over et lengere løp kunne senke lønsnivået, for vi norrman må jo muligens følge lønna deres ettervert om vi vil ha noen jobb. Dette vil jo igjen føre til at Norge blir et fattigere land. Det vil bli store forskjeller mellom rike og fatige da. Det kommer ann på om Norge har Høyreregjering eller ikke. Hvis ikke så synes jeg at levestandarden i vesten er altfor høy, (snakker også om meg selv) vi bruker sinnsykt mye mer ressurser enn resten av verden, og hvis vi fortsetter med å bruke like mye naturressurser blir jorda snart "ødelagt". Levestandarden i Norge MÅ ned! Hvorfor ikke bare få levestandaren opp i resten i verden? Gi de landene som sliter skoler og utdanne lærere som kan igjen utdanne personene i landet de er fra. Jeg er stor fan av hjelp til selvhjelp. Lenke til kommentar
The_evil_blue_toad Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hvorfor ikke bare få levestandaren opp i resten i verden? Gi de landene som sliter skoler og utdanne lærere som kan igjen utdanne personene i landet de er fra. Jeg er stor fan av hjelp til selvhjelp. Men det er jo også et spørsmål om verden kan takle det. Husker ikke nøyaktig, men jeg syns å ha hørt en plass om at vi skulle ha 6 milliarder nordmenn vandrende omkring, ville vi trengt 6 (eller var det 10) jordkloder. Noen som har sett noe lignende? Nå ble jeg nysjerrig. Lenke til kommentar
baldviking Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Vi må skille mellom forbruk og levestandard. Skulle alle i verden ha samme forbruk som oss i Norge tror jeg det ville gå riktig ille. Poenget blir å beholde høy levestandard, som helse, utdanning, offentlig forvaltning, renovasjon, samferdsel og personlig frihet, og samtidig redusere forbruket. Dels handler det om teknologi, d.v.s finne nye og mer ressurs- og energieffektive løsninger å produsere varer og tjenester på, dels endre innsiden av hodene på folk og få dem til å innse at forbruket ikke kan stige uendelig. Folk selv må motiveres til å ta ansvar. Ellers funker det ikke i et demokrati. Lenke til kommentar
FiskePinna Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Vi må skille mellom forbruk og levestandard. Skulle alle i verden ha samme forbruk som oss i Norge tror jeg det ville gå riktig ille.Norge har kapasitet til å doble befolkningen og være selvforsynt med dagens forbruk hvis vi gå inn for det. Vi har masse dyrkbart land som ikke er dyrket opp. Jeg tror ikke det er noe problem om resten av verden hadde samme levestandard og forbruk som oss. Rent umiddelbart ville det selvfølgelig oppstå problemer.Vi ville måtte omstille oss, og spise mer sjømat og bare vårt kosthold på giganstiske oppdretsannlegg. Oljeprisen ville gå i taket, og oljelagrene ville tømmes så fort at vi ville måtte legge mye mer ressurser i alternativ energi. For ikke å stresse jordens ressurser ville vi også måtte i større grad ta i bruk atomkraft som energikilde. Ellers kan jeg ikke se hvorfor ikke jorden skulle kunne tåle minst 10-15 milliarder mennesker med norsk forbruk. Det er snakk om tilpasning. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 17. desember 2003 Del Skrevet 17. desember 2003 Hvorfor ikke bare få levestandaren opp i resten i verden? Gi de landene som sliter skoler og utdanne lærere som kan igjen utdanne personene i landet de er fra. Jeg er stor fan av hjelp til selvhjelp. Men det er jo også et spørsmål om verden kan takle det. Husker ikke nøyaktig, men jeg syns å ha hørt en plass om at vi skulle ha 6 milliarder nordmenn vandrende omkring, ville vi trengt 6 (eller var det 10) jordkloder. Noen som har sett noe lignende? Nå ble jeg nysjerrig. men jeg sier ikke at vi skal ha 6 milliarder nordmenn vandrene. jeg mener at det er ikke en umulighet å få opp levestandaren i resten av verden uten at det skal gå utover vår levestandar. Levestandar er ikke en konstant i verden som blir fordelt urettferdig. man kan ikke si at levestandaren er tallet 10 og den er konstant og likningen til levestandaren i verden er 8(vestlig land)+2(resten av verden)=10 si ifra hvis jeg tar feil så skal jeg kanskje skifte mening. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg