oglabar Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Hvordan er det med innsyn i journal om man har gått til psykolog via fastlegen? Jeg har flere i familien i bransjen, så er redd de kan gå inn og se på personlige ting. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er ulovlig å snoke i journaler. Hvis du har mistanke om snoking, kan du be om å få utlevert en liste over hvem som har åpnet journalen din, hos hhv. psykologen og fastlegen. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 25. mars 2018 Del Skrevet 25. mars 2018 Emancipate har fullstendig rett. I tillegg betyr det ikke at bare fordi man er "i bransjen", at man uhemmet har tilgang til journaler over hele landet. Helsepersonell gis bare tilgang til den journal de har behov for å lese/skrive. Jobber du på psykosepost A, kan du ikke lese hva som skrives på Post B. Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 25. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2018 Takk. Men er det mulig å holde den stengt for innsyn utenfra f eks psykologen man besøker? Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Hvorfor ønsker du å ikke innvilge psykologen innsyn? Er det noe du ønsker å skjule? eller noe du er redd de skal fokusere på for mye? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Psykologen får ikke innsyn uten at du blir spurt om samtykke. Lenke til kommentar
Svein_Jarle Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) Det høres ut som om trådstarter vil sperre andre fra å lese evt journaldokumenter psykologen skriver. Og nei, det får du ikke gjort, men det er ikke "bare-bare" for helsepersonell å gå inn i vilkårlige journaler og lese, som andre her skriver. Endret 26. mars 2018 av Svein_Jarle Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Og nei, det får du ikke gjort, .. Jo, man får gjort det. Som pasient har man rett til å motsette seg utlevering av journal jf: https://lovdata.no/NL/lov/1999-07-02-64/§45 ..så fremt ikke helsepersonell har opplysningsplikt jf. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/KAPITTEL_6#KAPITTEL_6 Lenke til kommentar
oglabar Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, det stemmer. Jeg lurer på hvordan det er hvis jeg jeg går til psykolog i forhold til annet helsepersonell. Jeg har nære familiemedlemmer som er ansatt i helsevesenet i samme kommune som det da er aktuelt for meg å besøke psykolog i. Jeg vil bare vite at de ikke kan lese min journal. De jobber ikke på samme sted som min eventuelle psykolog vil være, bare så det er sagt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå