Gouldfan Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Bare gjentar det jeg skrev i mitt innlegg over - ts sin Yamaha leverer over 150W per kanal, jeg har til og med en link som viser en test av dette. Ved samme lave forvrenging lever den langt over 200W per kanal i 4 ohm. Dette i stereo. Bare et lite tips til deg Gouldfan når du skal anbefale oppgraderinger effektmessig. Jeg anbefaler uansett stereoeffekt til avr. Grunnen finner du om du skrur opp Yamaha og titter... Ikke gode arbeidsforhold i stereo mener jeg.. Om en Edge er for lite så kan man biampe 2, eller kjøpe en større Emotiva... Min Yamaha rxv1900 skal vel levere 100 i 8ohm Stereo.. Men for dårlig, dette har med hvordan en Avr er satt sammen.. Som jeg sa de er bygget med fokus på film. Jeg biampet Yamaha med zone2 hjalp ingenting.. Alt løsnet når jeg kjøpte Xtz 100watt. Lyden ble sykt mye bedre, og det har ikke bare med watt å gjøre.. Endret 11. mai 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Bare gjentar det jeg skrev i mitt innlegg over - ts sin Yamaha leverer over 150W per kanal, jeg har til og med en link som viser en test av dette. Ved samme lave forvrenging lever den langt over 200W per kanal i 4 ohm. Dette i stereo. Bare et lite tips til deg Gouldfan når du skal anbefale oppgraderinger effektmessig. Jeg anbefaler uansett stereoeffekt til avr. Grunnen finner du om du skrur opp Yamaha og titter... Ikke gode arbeidsforhold i stereo mener jeg.. Om en Edge er for lite så kan man biampe 2, eller kjøpe en større Emotiva... Min Yamaha rxv1900 skal vel levere 100 i 8ohm Stereo.. Men for dårlig, dette har med hvordan en Avr er satt sammen.. Som jeg sa de er bygget med fokus på film. Jeg biampet Yamaha med zone2 hjalp ingenting.. Alt løsnet når jeg kjøpte Xtz 100watt. Lyden ble sykt mye bedre, og det har ikke bare med watt å gjøre.. Tviler ikke på at du opplevde en forbedring, men det trenger ikke å ha noe med effekt å gjøre. Som du ser av mitt tidligere innlegg, så opplevde jeg ingen forbedring i det hele tatt, selv med en effektforsterker til 20k. Prøvde også et flere rimelige saker NAD og Rotel, men ingen forbedring. Derfor tror jeg det handler om matching, når man kopler sammen forskjellige produkter så endres lyden. Noen kan like visse endringer bedre enn andre. Derfor er det ingen selvfølge at man vil få bedre lyd ved å huke på en effektforsterker. Advantage serien til Yamaha er meget godt konstruerte og vellydende saker, særlig toppmodellen som ts har. Den har separat strømforsyning til analog og digital del. Strømforsyningen er dimensjonert for hele 9 kanaler og blir da veldig strømsterk når man kun bruker 2 - i stereo. Noe effekttesten jeg linker til viser. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Bare gjentar det jeg skrev i mitt innlegg over - ts sin Yamaha leverer over 150W per kanal, jeg har til og med en link som viser en test av dette. Ved samme lave forvrenging lever den langt over 200W per kanal i 4 ohm. Dette i stereo. Bare et lite tips til deg Gouldfan når du skal anbefale oppgraderinger effektmessig. Jeg anbefaler uansett stereoeffekt til avr. Grunnen finner du om du skrur opp Yamaha og titter... Ikke gode arbeidsforhold i stereo mener jeg.. Om en Edge er for lite så kan man biampe 2, eller kjøpe en større Emotiva... Min Yamaha rxv1900 skal vel levere 100 i 8ohm Stereo.. Men for dårlig, dette har med hvordan en Avr er satt sammen.. Som jeg sa de er bygget med fokus på film. Jeg biampet Yamaha med zone2 hjalp ingenting.. Alt løsnet når jeg kjøpte Xtz 100watt. Lyden ble sykt mye bedre, og det har ikke bare med watt å gjøre.. Tviler ikke på at du opplevde en forbedring, men det trenger ikke å ha noe med effekt å gjøre. Som du ser av mitt tidligere innlegg, så opplevde jeg ingen forbedring i det hele tatt, selv med en effektforsterker til 20k. Prøvde også et flere rimelige saker NAD og Rotel, men ingen forbedring. Derfor tror jeg det handler om matching, når man kopler sammen forskjellige produkter så endres lyden. Noen kan like visse endringer bedre enn andre. Derfor er det ingen selvfølge at man vil få bedre lyd ved å huke på en effektforsterker. Advantage serien til Yamaha er meget godt konstruerte og vellydende saker, særlig toppmodellen som ts har. Den har separat strømforsyning til analog og digital del. Strømforsyningen er dimensjonert for hele 9 kanaler og blir da veldig strømsterk når man kun bruker 2 - i stereo. Noe effekttesten jeg linker til viser. Dere har en klasse hakket over meg, men det jeg snakker om har nok ikke med matching å gjøre, kanskje noe. Jeg tror jeg snakker om musikalitet.. Vil man ha stereo effekten uten å kjøpe stereoforsterker så avlaster man hjemmekino receiver med Stereo sluttsteg. Jeg har ikke hørt noe halleluja rop fra hifi testere på hjemmekino receivers med musikk ennå, og jeg mener at jeg følger med.. Mantraer er vel at det funker med musikk ikke noe mer. Avr er fokusert på kino og konserter, Sacd også. Men det er noe helt annet med et stereosluttsteg.. Synd du ikke hørte diff med Vincent, hører de skal duge. Det jeg synes med Nad, og de Yamaha avr jeg har hatt var alt lyden søg i stereo. Klassisk søg mindre, men musikk det skjer mye i som rock osv fikk sykt mye mer krutt og hang sammen med effekt steg. Mulig vi snakker forbi hverandre og at Aventage er helt rå alene i stereo men at jeg ikke vet det. Hva synes trådstarter om stereo evner til sin Aventage? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Vurderer selv Denon 4400, hva tror Spock? Er det noe poeng når jeg ikke skal ha Atmos, og har en ekstra 4k HDMI utgang på blurayspiller?? Altså kan sende lyd separat i HDMI 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 11. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2018 Har ikke så mye å sammenligne med... Men ja det spiller rimelig bra og jeg har ikke hørt noe bedre noe annet sted. Men vil jo selvfølgelig få maks ut av høyttalerne mine. Grunnen til at jeg gikk for regelverk istedet for en stereoforsterker er fordi jeg skulle ha surround. Men nå i ettertid så er det jo musikk jeg bruker mest. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Synes ts gjerne skal prøve noen effektforsterkere, kanskje det finnes en match som gir mer spilleglede? Gjerne forslagene til Gouldfan. Kanskje jeg har hjulpet til for å senke forventningene, så blir heller gleden ved en eventuell bedring større? Nå er det også stor eierglede i å ha en dings til, selv om ikke forbedringen er så stor. Ellers er det vel Denon som har tatt over tronen etter Yamaha på receiver fronten nå om dagen. Denon 4400 leser jeg skal være fabelaktig. Det skjer jo en del med dac og elektronikken i receivere med årene. De har mye større kapasitet prossessormessig og kan gjerne utføre mer avansert romkorreksjon uten å nedskalere oppløsning osv. Endret 11. mai 2018 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Har ikke så mye å sammenligne med... Men ja det spiller rimelig bra og jeg har ikke hørt noe bedre noe annet sted. Men vil jo selvfølgelig få maks ut av høyttalerne mine. Grunnen til at jeg gikk for regelverk istedet for en stereoforsterker er fordi jeg skulle ha surround. Men nå i ettertid så er det jo musikk jeg bruker mest.Dersom Spock har rett at det sitter 150 særs musikalske watt kontinuerlig i 8ohm i din Yamaha, så bør du nok se etter noe som har mere watt om du skal ha effekt forsterker... Feks en større Emotiva, om du vil gjøre et godt kjøp, eventuelt biampe to Xtz. Vit at du har solid angre-rett både med Surround.no og Xtz og Emotiva. Men jeg er litt skeptisk til Spocks erfaringer, ikke minst fordi de er stikk i strid med mine erfaringer. Yamaha rxv1900 er jo ingen pusling det heller, selvom rxv 3900 var endel bedre. Så hørte jeg aldri noe halleluja rop på Stereo der heller.. Delte analoge og digitale deler har alle seriøse hjemmekino forsterkerne hatt lenge. Min gamle 1900 også. Men jeg stusser på Spocks Vincent effekt erfaring, lurer på høytalerne han brukte. Det som er med de hjemmekino forsterkerne jeg har hatt alle sammen... Uansett hva slags høytalere jeg prøvde, så synes jeg Stereo sugde, og det var ting som var lettdrevne også.. men jeg synes ikke avr er "musikalske" i Stereo. Jeg ble rett og slett aldri fornøyd før jeg koblet til effekt. Men jeg tror både jeg og Spock er enige i at Yamaha er veldig god som pre/forforsterker. Så det vil si at du må ha en temmelig påkostet integrert Stereo eller stereo pre for at du skal få noe minimal bedre lyd i stereo.. Så da er det å enten bare bruke Yamaha som nå, eller koble på effekt.. Endret 11. mai 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Det finnes ikke noen holdbare argumenter for at en separat effektforsterker med samme effekt skal låte bedre. Det blir bare synsing og prat farget av entusiast bias. Bare for at det er mer Hifi liksom. Akkurat som om du skulle kjøpe deg en stereo forsterker til 20k og da i ettertid huke på en effektforsterker til 5k med samme effekt og forvente stor forbedring i lyden. Det finnes heller ingen naturlov som sier at å ha flere kanaler en 2 i en boks - automatisk fører til dårligere lyd. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Det finnes ikke noen holdbare argumenter for at en separat effektforsterker med samme effekt skal låte bedre. Det blir bare synsing og prat farget av entusiast bias. Bare for at det er mer Hifi liksom. Akkurat som om du skulle kjøpe deg en stereo forsterker til 20k og da i ettertid huke på en effektforsterker til 5k med samme effekt og forvente stor forbedring i lyden. Det finnes heller ingen naturlov som sier at å ha flere kanaler en 2 i en boks - automatisk fører til dårligere lyd. I mine tilfeller så er det nettopp det. Men dere har toppreceivere. Det kan hende det er annerledes da, jeg kommer til å fortsette med stereo pre. Jeg mener de 100watt jeg har i Yamaha (endel mer ifølge specs) ikke er kapabel for god lyd i stereo. Bruker også en CD spiller for stereo. Jeg synes ikke Blu-ray spillere er gode på Stereo.... Der igjen kan det hende det er annerledes for dere, fordi dere har Oppo elns.. Endret 12. mai 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Det er ikke det samme som at jeg hadde kjøpt en stereo til 20k nei... Yamaha rxv 1900 kjøpte jeg av Solberg hifi på salg for 6500kr tror jeg, tror den kostet 8000 på Elkjøp. La oss si en Avr til 8000, av alle disse kronene dvs det Yamaha bruker, så prioriteres HDMI, surround, Dacs, forsterker deler, osv osv.. Ser vi på det som brukes til stereodelen så kan vi ikke regne med at denne delen av kaka er like stor... Jeg jobber ikke i Yamaha, men vill gjetting er at det lagt 500-1000 kr på Stereo del. Man må være klar over at man kjøper full pakke med masse funksjoner... HDMI lisens er meget dyrt, det er bla grunnen til at så få Stereo har dette. Så vi kan gjette at jeg betalte 500-1000kr for stereo, og kjøpte effekt for 6000? Og huket på.... Da blir det mer riktig. Endret 12. mai 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Du har helt klart et godt poeng, når det gjelder alt ekstra man putter inn i en surround receiver, da blir det mindre penger til overs til andre ting. Særlig gjelder dette når man kjøper receiver til "fullpris". Men venter man litt, rett før de årlige slippene av nye receivere, som jo skjer hvert år, så får man en receiver til halv pris. Jeg ga kr 5000,- for min RX-A1030 for noen år siden, kostet vel 12k når den kom. Skulle likt å se den gang hvilken stereoforsterker - uansett tilbud eller ei - som fullstendig parker den på stereoytelse til samme pris. Jeg fikk også et inntrykk, tidligere, av at surroundreceivere solgte i mye større antall enn rene stereoforsterkere. Større antall, billigere å produsere. I tillegg en beinhard priskonkurranse som gir rimeligere produkter. Mens rene stereoforsterkere da var mer nisjeprodukter. Dessverre synes dette faste halvpris (ofte mindre enn det også) opplegget å ha forsvunnet. Samtidig som jeg ser mange gode stereoforsterkere faktisk kommer med store prisavslag stadig vekk. Er det vinyl og andre ting som har bidratt til at stereo har blitt en del mer populært i senere år? Synes jeg ser mange store produsenter, som Yamaha osv, har ganske mange stereo modeller nå for tiden - i forhold til tidligere. Da snus selvsagt fordelen over til rene stereoforsterkere. Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Per i dag har jeg Yamaha surround prossessor med Rotel effektforsterkere. Har ikke brukt disc avspilling på flere år. Alt er lagt inn på pc, som er koplet til prossessoren via hdmi. Ripper alt, cd, sacd, dvd audio osv. Største kvalitetsøkning på musikklytting de siste årene har vært å lese meg opp på The Loudness War og kompresjon innen musikk. Videre sjekke http://dr.loudness-war.info/ , selv skanne mine egne album for disse tallene og velge de beste utgavene. Dette har ført til at jeg stort sett har kvittet meg med alle remasters og kjøpe alle de gamle utgavene igjen - for de kvittet jeg meg med når de "fantastiske" remasters kom. Tidal og Spotify brukes nesten ikke, stort sett bare elendige remasters av eldre album de tilbyr. Greit for å lytte til ny musikk. Vil vel si at det siste jeg nevner betyr mer for lyden enn oppgraderingen fra Yamaha RX-A1030 (kr 5000,-) til Yamaha prossessor med Rotel effektforsterkere (rundt 50.000,-). Selv om det blir en litt merkelig sammenligning. Endret 12. mai 2018 av Mr_Spock 1 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg har også blitt var på gode innspillinger, er nok fortsatt noe som er bra på Spotify, men ikke fra de gamle traverne. Yamaha prosessor og Rotel kraft ja Spock, regner med du er fornøyd, at du legger stor sak på innspillingen er ikke rart. Synes det er mer rart att du Ripper alt, men det er praktisk... Selvom jeg i mitt oppsett heller bruker spillere og minnekort på high Rez. Tror nok dere har bedre data enn meg. Hvordan Ripper du SACD? I flerkanals ełler? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg bruker stort sett Spotify over WiFi og opplever det du beskriver. Mye musikk i elendig kvalitet. Har prøvd å rippe sanger i flac format til en minnepenn,men virker ikke som Yamaha en klarer å lese dem. Muligens at jeg har feil format på minnepenn, har ikke sjekket så nøye. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Jeg bruker stort sett Spotify over WiFi og opplever det du beskriver. Mye musikk i elendig kvalitet. Har prøvd å rippe sanger i flac format til en minnepenn,men virker ikke som Yamaha en klarer å lese dem. Muligens at jeg har feil format på minnepenn, har ikke sjekket så nøye. Skaff deg en spiller. Jeg har en Sony UHP-H1 som gjør alt sånt. Anbefaler den, men vet ikke om den fortsatt er tilgjengelig, kun oppskalering til 4k.. Fikk ny fordi den forrige fikk issues etter en oppdatering. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Har allerede en samsung m9500 som jeg bruker til 4k film. Er denne dugenes som cd spiller også? Lenke til kommentar
Mr_Spock Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Så lenge du bruker hdmi betyr det vel ikke så mye hva du bruker som avspiller. Oppo spillerne har vel funksjoner hvor man kan koble til harddisk/minnekort og spille via app på telefon, tror jeg. Mulig Sony har dette på noen av sine spillere også? Kanskje ikke for multikanal og via app slik som Oppo. Jeg har en gammel Pioneer som jeg ripper iso fra sacd, med både hi rez stereo og multikanal. Så bruker jeg Foobar og lager flac filer av sangene. Kjører ReplayGain på alle album slik at jeg slipper å røre volumknappen. Ripper alle konsert dvd/blu rays til mkv med beste lydspor valgt. Pcen er bare en enkel lydløs egenbygget stasjonær sak uten dedikert grafikkort. Er jo litt rart da, handler musikkdisker, ripper de, skanner grafikken og legger de i esker som havner i kjellerboden Endret 12. mai 2018 av Mr_Spock Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 (endret) Har allerede en samsung m9500 som jeg bruker til 4k film. Er denne dugenes som cd spiller også?Som Spock sier med hdmi og dersom Dac i Yamaha er god tja. Jeg bruker en rimelig CD spiller istedenfor Blu-ray. Unntak er ting som rock og enkelte skiver som lyder kult mikset i 7.1 på Yamaha fra Sony UHP-H1. Men til kritisk CD lytting i oppløste gode opptak bruker jeg en NAD CD spiller I ren stereo, muligens med subwoofer i tillegg. Samsung er ikke jeg noe fan av, men det er bare en greie jeg har etter diverse rimelige skuffende Samsung produkter. Dersom Yamaha dacen er ypperlig så er det bare å prøve pure direct fra Samsung til Yamaha og gjøre en selvurdering. Det er de som sier at drevet altså mekanikken ikke har noe å si, jeg er ikke en av de... (Det sagt så kan en ypperlig Dac feks i Yamaha veie opp for dette) Det betyr ikke at en blurayspiller ikke kan klare god Stereo, men det begynner å bli brist nå som Oppo gir seg og Denon kommer ikke med noe 4k som det ser ut. Min Sony er ikke perfekt i Stereo, men er av de bedre rimelige mulighetene. Jeg tror en Panasonic spiller også er det. Ser ut som Denon ikke kommer med 4k spiller. Mitt råd om du kjører Stereovogna og vil spille av fysisk er å beholde Samsung 4k til film og bluraykonserter og kjøpe en rimelig god CD spiller og bruke på Cd. Jeg er kjempefornøyd med min Nad, Denon og Marantz er gode også av de rimelige. Man får high end spillere som jeg vil kalle det rimelig på brukten, feks hifisentralens bruktmarked, er for den del gode nye spillere også. Feks Rega Apollo?tror jeg er mulig å skaffe for 5k. Endret 12. mai 2018 av Gouldfan 1 Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 12. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2018 Så lenge du bruker hdmi betyr det vel ikke så mye hva du bruker som avspiller. Oppo spillerne har vel funksjoner hvor man kan koble til harddisk/minnekort og spille via app på telefon, tror jeg. Mulig Sony har dette på noen av sine spillere også? Kanskje ikke for multikanal og via app slik som Oppo. Jeg har en gammel Pioneer som jeg ripper iso fra sacd, med både hi rez stereo og multikanal. Så bruker jeg Foobar og lager flac filer av sangene. Kjører ReplayGain på alle album slik at jeg slipper å røre volumknappen. Ripper alle konsert dvd/blu rays til mkv med beste lydspor valgt. Pcen er bare en enkel lydløs egenbygget stasjonær sak uten dedikert grafikkort. Er jo litt rart da, handler musikkdisker, ripper de, skanner grafikken og legger de i esker som havner i kjellerboden Men CDer du kjøper er vel ikke lossless? Eller mener du at bitraten er såpass høy at det ikke spiller noen rolle uansett? Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 12. mai 2018 Del Skrevet 12. mai 2018 Nja Rega koster vist litt mer. https://m.prisjakt.no/product/1062441 Men har sett den nede i 5k, kjøper du nytt og vil ha noe bedre så får den mye skryt på forumene. Vet flere som har en sånn. Jeg klarer meg fint med Nad, og er trygg på byggekvalitet til Nad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå