Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Nilan Compact P Nordic ventilasjonsanlegg - spm. a.d. temperatur på varmtvann, EL vs kompressor

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig flyttet inn i et nyere hus (bygget 2013) hvor det er et ventilasjonsanlegg fra Nilan (Compact P Nordic). Jeg har lest brukerveiledningen, men det er fremdeles flere ting jeg ikke helt skjønner med dette systemet. Er det noen her på forumet som har god teknisk innsikt i systemet som kan svare på noen spørsmål?

Varmtvannstanken
Etter hva jeg har forstått, varmes vannet opp både passivt ved at varm luft fra huset (22-23 grader..?) varmer opp det kalde vannet på varmtvannstanken (som kommer fra vannledningsnettet inn til huset). Dernest varmes vannet (som nå kanskje er på ca. 20 grader?) opp ved hjelp av elektrisitet til fastsatt temperatur, f.eks. 60 grader. 

1. Stemmer min tankegang vedr. måten vannet varmes opp? Altså først passivt ved hjelp av varm (22-23 grader) luft fra husets ventilasjonsanlegg, dernest aktivt via elektrisitet?

2. Vi har problemer med at vanntanken (180L ca.) fort tømmes til tross for at vi kun er to personer i huset. Varmtvannstanken er ca. 180L. Vi kan dusje i ca 10-12 minutter på normal varme før vannet ila. 3-4 minutter blir iskaldt. Vi må ila. disse 3-4 minuttene gradvis øke temperaturen på blandebatteriet til det står på maks varme. Etter totalt 15-20 minutter er det kun iskaldt vann igjen. Jeg har lest i brukermanualen (se fig. 1 under og lenke til brukermanualen) at det anbefales å sette "EL SUP" (elektrisk suppleringstemperatur, T11) til 35-40 grader (grenser: 5-85 grader), samt 5-10 grader lavere enn "den primære oppvarmingstemperatur fra kompressoren T12. "KOMP" (kompressor, T12) anbefales å sette til 45-55 grader (grenser: 5-60 grader).

Hvordan bør jeg innstille for billigst/mest økonomisk få mer varmt vann (i dusjen..)? Måten jeg nå har gjort det på er å øke kompressoren ("KOMP", T12) til maks setting = 60 grader, samt øke "EL SUPP" til 70 grader. 

3. Hva er "vanlig" temperatur på varmtvannet hos folk flest? 50, 60, 70, 80 grader??

På forhånd takk for hjelp =)

Lenke til brukermanualen: http://reader.livedition.dk/nilan/172/html5/

post-34471-0-02068300-1521890645_thumb.png

Fig. 1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...