*F* Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Spiser mellom ca 20-40g sukker til dagen i snitt, av og til oppe i 60-70 en gang i blandt, og noen dager nede i 10, eller mindre. Har et fokus på å spise bra, men ikke noe spesielt fokus på sukker, spiser en del frukt da. Spiser godt under det MyFitnessPal mener er for mye ihvertfall. Endret 24. mars 2018 av Evelen! Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Du har full rett til å ha denne meningen, men å kalle rådene for bullshit er ikke et valid argument. Kostrådene er nå i mye større grad matvarebaserte, og stort sett alle verdens etater uavhengig av hverandre har kommet til lignende råd. Det lar seg fint gjøre å ha et sunt kosthold helt uten melkeprodukter. Samtidig om det ikke finnes noen grunner (allergi, etikk etc) til å ekskludere, så risikerer man å gå glipp av gode kilder til næringstoffer som kalsium, vitamin D, fin proteinkilde etc. Med andre ord må matvaregruppen erstattes med andre gode kilder til de samme næringstoffene. Det er dokumentasjon for at både grønt *og* frukt som epler, pærer, kiwi og så videre forebygger overvekt og gir økt metthetsfølelse. Alt kostrådene gjør er å reflektere hva summen av den nåværende forskningen tilsier. Se gjerne disse to:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10408398.2015.1012290?journalCode=bfsn20https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7498104 Endret 24. mars 2018 av Dukien Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Banan er ikke en frukt Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Man kan trappe ned på ting, kutte ut ting har en lei tendens å holde kort tid.På det meste for nesten 2 år siden drakk jeg 3 x 0,5 l energidrikke, noe som er både i usunt som faen og i grenselandet til farlig.Når jeg kuttet ut det og gikk over på vannvogna dro jeg av 2 kg 2 uker på rad, så man blir ikke akkurat sprekere av de. Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Botanisk sett tihørerer det gruppen bær (banan er ikke alene om å bli beskrevet annerledes), men i Norden blir bananen beskrevet og brukt som en frukt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Ernæringsrådene til staten bygger på mye god forskning og er generelle kompromisser. Dvs at de ikke vil passe alltid for alle. Tar du alle folk i Norge under ett hadde nok de fleste hatt godt av å følge rådene. Siden det sannsynligvis skaper mer balanse enn ugang for de fleste. Personlig minimerer jeg melk, hvitt hvetemel, sukker og rødt kjøtt. 2 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er en viktig nyanse som Vidor kommer med. Kostrådene er ment for den generelle friske befolkningen for å forebygge overvekt og sykdommer, men er veldig pragmatiske. Det vil si at en kan ta utgangspunkt i disse og skreddersy etter behov (flere undergrupper vil nok dra nytte av å eksludere enkelte matvarer som blir nevnt). Muligens vi kan gi råd på individbasis basert på nye metabolske verktøy, men det er nok fortsatt maaaange år unna. Lenke til kommentar
Dobbeltabbe Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Det kan fint la seg gjøre å leve så godt som sukkerfritt uten å føle at du må ofre noe. Det krever litt mer tid siden du i større grad må lage maten selv, men du kan spise godt likevel! Jeg baker eget brød, baker kaker eller kjeks, lager sukkerfri kakao om jeg blir sugen på sjokolade, spiser frukt med god samvittighet (ikke hør på surpompen, frukt gir så mye annet bra at litt fruktsukker er helt ok), lager sauser, supper osv fra bunnen av og føler ikke at jeg mangler noe som helst egentlig. Jeg bruker riktignok litt sukker i gjærbakst for å få deigen til å heve bedre, men det er ca en teskje på en deig som gir 4-5 brett med rundstykker. Jeg sliter mer med å bli kvitt uvanen med sukkerfri brus enn jeg slet med å gi opp sukker Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Høyt sukkerforbruk er en vanesak. Klarer man å legge den av seg og står ut løpet med noen dagers ubehag og omstilling så forsvinner gjerne også søtsuget og man normaliserer smakssansen så man ikke trenger hyperstimulering. 2 Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Økt sukkerinnhold i matvarer fører også til at mange opplever en blodsukkerstigning og påfallende dropp, som gir sultfølelse, som igjen gjør at man spiser mer, gjerne mer raske karbohydrater. Og jo mer man forvikler seg inn i den onde sirkelen jo vanskeligere er det å bryte ut. Et "rent" kosthold vil som regel gi en mer stabil blodsukkerkurve, siden man sjelden finner sukker så tettpakket i naturlige matvarer, med unntak av noen frukter. Og dermed vil mange kunne få en sunnere livsstil. Lavt blodsukker er en folkesykdom som krever mer enn bare overvekt. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Det er ikke noe poeng i å demonisere sukker, da sukker er bokstavelig talt det som holder deg i live. Bananer dreier seg ikke om sukkerinnhold. Det dreier seg om hvilke andre næringsstoffer man får i seg, og hvor mange bananer man spiser. Alt dreier seg om balanse, så kast ut junkfood som setter sukkerinntaket ut av balanse, og spis bananer istedet. Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. mars 2018 Del Skrevet 30. mars 2018 (endret) Banan er ikke en frukt Det er den i alle høyeste grad, det er en misforståelse som går igjen, et bær er en type frukt. Den bananen vi kjøper på butikken er for øvrig veldig forskjellig fra sitt opphav. Raffinert sukker vs råsukker har lite å si, er i samme gaten som disse som tror at himalayasalt er så sunt. Endret 30. mars 2018 av ^fmj Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå