VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Er det noen her som har sluttet helt med sukker, eller forsøkt dette? Hvordan gikk det? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Yess. Det går an. Man må bare tenkte at sukker ikke er en option uansett. Kan hjelpe å få noen med på å utfordre seg selv. Og skulle man være uheldig å¨få i seg sukker eller glemme seg, så er det ingen grunn til å ikke fortsette. Å kutte ut all sukker i form av frukt eller pastasaus er ikke så nødvendig. Det man vil kutte er type godteri og brus etc. 2 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Men er ikke sukker i frukt og pastasaus like usunt? Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Men er ikke sukker i frukt og pastasaus like usunt? Litt sukker er ikke usunt. Problemet er at i dagens kosthold er det et veldig overflod av sukker så man får i seg altfor mye. Foreksempel kaker, godteri og brus har et utrolig mye høyere sukkernivå enn det vi finner i naturlig uprosessert mat. Jeg tror det er vanskelig å gå absolutt helt uten sukker, da må man kutte veldig mye, og det vil jeg ikke anbefale. Men man kan fint kutte 90%. Endret 24. mars 2018 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg bruker sukker utelukkende i en kake jeg lager selv fra bunnen. Alt annet, som jeg lager selv, bruker jeg ikke sukker i. Det er den éneste måten du kan vite 100% mengden du får i deg. For omtrent alt av kvernet mat i butikken er det sukker i. Alt fra brød til pastasaus, ja. Det er galskap. Og ja, raffinért sukker er mye verre enn rørsukker. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Tenk på tilsatt sukker som et krydder. Ikke bruk mer av det enn du ville brukt salt og pepper. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Både frukt og pasta bør en unngå. Frukt fordi den inneholder alt for for mye sukker (banan er nesten som konfekt), og pasta fordi den er laget utelukkende av fint hvetemel som raskt spaltes til sukker. For en diabetiker er slike melprodukter reneste rottegifta, det kjenner en øyeblikkelig. Poteter og naturris er noe bedre. Mye er en vane: En må venne seg til at ting ikke skal smake så søtt. Bær for eksempel: Vi spiser bær rett fra busken eller åkeren med god appetitt, og det er ingen naturlov som sier at når en har bær på brødskiva, må de være halvblandet med sukker (syltetøy). Lite eller ingenting sukker gjør at en i stedet gjenoppdager bærsmaken. Til slutt: Sukker er sukker: hvitt, brunt, honning, sirup, kandis, melis... Det er bare uvitenhet og overtro uten vitenskapelig fundament å innbille seg at et produkt med 99% sukker er mer helsebringende enn 100%. 4 Lenke til kommentar
zeebra Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Er det noen her som har sluttet helt med sukker, eller forsøkt dette? Hvordan gikk det? Ja, jeg sluttet helt med sukker og alle sukkerprodukt, inkludert frukt og juice. Nå er jeg dog tilbake til et moderat sukkerforbruk. Å slutte helt er ikke noe vits i min formening, men gjør man det, så lærer man at sukker er helt unødvendig, og man lærer å få kontroll over sukkerforbruk, noe som kan brukes til å moderere sukkerforbruk i lengden. Lenke til kommentar
Pliscin Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 Har prøvd lavkarbo ja, kroppen og hodet hadde det bra, men omstillingen var krevende. Noen over her skriver at man ikke skal kutte pastasausen, men om man vil ha endringen i kostholdet så kan man ikke spise som før. Pasta i seg selv inneholder mye karbohydrater. Og om frukt er sunnere enn pastasaus? Ja. Kroppen reagerer annerledes på fruktsukker enn hvitt sukker. Dessuten inneholder frukt mye bra vitaminer etc. Men dog karbo er karbo, så om du vil kutte ut sukker så må frukt holdes til et minimum. I dagens samfunn er det krevende å kutte ut sukker helt, siden det finnes så mange bearbeidede produkter, så man må til stadighet lese næringsinnholdet for de enkelte varene. Dessuten er det mange matvarer som man ikke tenker inneholder karbo som gjør det. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 De fleste naturlige karbohydrater er helt greie slik de er pakketert av naturen. Det er oppkonsentreringen av dem sammen med tilsatte stoffer som er problemet. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Frukt er bra, men i moderasjon. Det er en grunn til hvorfor de rejusterte anbefalingene fra 5 frukt og grønt om dagen til å være spesifikke med at du helst burde få i deg en porsjon frukt og 4 porsjoner med grønnsaker. Er en del mennesker som tror at frukt er slankemat bare fordi det er sunt i moderate mengder.En banan kan være ett perfekt lite måltid når du er på farten, eller en unødvendig sukkerbombe. Alt handler om kontekst og moderasjon. Naturlige kilder til sukker er å foretrekke, men er ikke bedre når det gjelder påvirkning på kroppen din. Edit: forøvrig kan du lage en skikkelig god, saftig, liten kake med ett egg, en banan, og kakaopulver, og den er 10000 ganger bedre enn andre kaker. Kontekst er viktig. Edit2: fant linken! https://blog.kptncook.com/2015/11/05/3-ingredient-chocolate-cake/Jeg brukte bare gaffel og ovn, lagde form av folie. Ble overrasket over resultatet og hvor saftig den faktisk ble. Holdt seg saftig leeenge. Skriver om det fordi jeg har en tendens til å ha lyst på sjokoladekake.. er så fint å finne alternativer hvor du ikke trenger å tilsette sukker. Du kan få det du har lyst på med OK samvittighet, må bare justeres litt. Endret 24. mars 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Frukt er bra, men i moderasjon. Det er en grunn til hvorfor de rejusterte anbefalingene fra 5 frukt og grønt om dagen til å være spesifikke med at du helst burde få i deg en porsjon frukt og 4 porsjoner med grønnsaker. Er en del mennesker som tror at frukt er slankemat bare fordi det er sunt i moderate mengder. En banan kan være ett perfekt lite måltid når du er på farten, eller en unødvendig sukkerbombe. Alt handler om kontekst og moderasjon. Naturlige kilder til sukker er å foretrekke, men er ikke bedre når det gjelder påvirkning på kroppen din. Edit: forøvrig kan du lage en skikkelig god, saftig, liten kake med ett egg, en banan, og kakaopulver, og den er 10000 ganger bedre enn andre kaker. Kontekst er viktig. Edit2: fant linken! https://blog.kptncook.com/2015/11/05/3-ingredient-chocolate-cake/ Jeg brukte bare gaffel og ovn, lagde form av folie. Ble overrasket over resultatet og hvor saftig den faktisk ble. Holdt seg saftig leeenge. Skriver om det fordi jeg har en tendens til å ha lyst på sjokoladekake.. er så fint å finne alternativer hvor du ikke trenger å tilsette sukker. Du kan få det du har lyst på med OK samvittighet, må bare justeres litt. To porsjon frukt og tre porsjoner grønnsaker er det *minimale* anbefalte inntaket (ikke 1:4 ratio). Frukt kan fint inngå i et kost hvor hensikten er å gå ned i vekt, også > 2 porsjoner. Stort volum, relativt lite kalorier og bidrar med annet snacks. Inntaket av frukt nasjonalt, på lik linje med grønt, er altfor lavt og de positive helseffektene av et større inntak har den nødvendige dokumentasjonen. Endret 24. mars 2018 av Dukien 3 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Jeg bruker sukker utelukkende i en kake jeg lager selv fra bunnen. Alt annet, som jeg lager selv, bruker jeg ikke sukker i. Det er den éneste måten du kan vite 100% mengden du får i deg. For omtrent alt av kvernet mat i butikken er det sukker i. Alt fra brød til pastasaus, ja. Det er galskap. Og ja, raffinért sukker er mye verre enn rørsukker. Lager du alt fra bunnen? Hvilke oppskrifter følger du? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Både frukt og pasta bør en unngå. Frukt fordi den inneholder alt for for mye sukker (banan er nesten som konfekt), og pasta fordi den er laget utelukkende av fint hvetemel som raskt spaltes til sukker. For en diabetiker er slike melprodukter reneste rottegifta, det kjenner en øyeblikkelig. Poteter og naturris er noe bedre. Mye er en vane: En må venne seg til at ting ikke skal smake så søtt. Bær for eksempel: Vi spiser bær rett fra busken eller åkeren med god appetitt, og det er ingen naturlov som sier at når en har bær på brødskiva, må de være halvblandet med sukker (syltetøy). Lite eller ingenting sukker gjør at en i stedet gjenoppdager bærsmaken. Til slutt: Sukker er sukker: hvitt, brunt, honning, sirup, kandis, melis... Det er bare uvitenhet og overtro uten vitenskapelig fundament å innbille seg at et produkt med 99% sukker er mer helsebringende enn 100%. Er det mer sukker i frukt enn bær? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Er det noen her som har sluttet helt med sukker, eller forsøkt dette? Hvordan gikk det? Ja, jeg sluttet helt med sukker og alle sukkerprodukt, inkludert frukt og juice. Nå er jeg dog tilbake til et moderat sukkerforbruk. Å slutte helt er ikke noe vits i min formening, men gjør man det, så lærer man at sukker er helt unødvendig, og man lærer å få kontroll over sukkerforbruk, noe som kan brukes til å moderere sukkerforbruk i lengden. Hva spiste du da? Kun sukkerfrie grønnsaker og ubehandlet kjøtt? Forresten så har vel selv gulrøtter en del sukker. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mars 2018 Frukt er bra, men i moderasjon. Det er en grunn til hvorfor de rejusterte anbefalingene fra 5 frukt og grønt om dagen til å være spesifikke med at du helst burde få i deg en porsjon frukt og 4 porsjoner med grønnsaker. Er en del mennesker som tror at frukt er slankemat bare fordi det er sunt i moderate mengder. En banan kan være ett perfekt lite måltid når du er på farten, eller en unødvendig sukkerbombe. Alt handler om kontekst og moderasjon. Naturlige kilder til sukker er å foretrekke, men er ikke bedre når det gjelder påvirkning på kroppen din. Edit: forøvrig kan du lage en skikkelig god, saftig, liten kake med ett egg, en banan, og kakaopulver, og den er 10000 ganger bedre enn andre kaker. Kontekst er viktig. Edit2: fant linken! https://blog.kptncook.com/2015/11/05/3-ingredient-chocolate-cake/ Jeg brukte bare gaffel og ovn, lagde form av folie. Ble overrasket over resultatet og hvor saftig den faktisk ble. Holdt seg saftig leeenge. Skriver om det fordi jeg har en tendens til å ha lyst på sjokoladekake.. er så fint å finne alternativer hvor du ikke trenger å tilsette sukker. Du kan få det du har lyst på med OK samvittighet, må bare justeres litt. To porsjon frukt og tre porsjoner grønnsaker er det *minimale* anbefalte inntaket (ikke 1:4 ratio). Frukt kan fint inngå i et kost hvor hensikten er å gå ned i vekt, også > 2 porsjoner. Stort volum, relativt lite kalorier og bidrar med annet snacks. Inntaket av frukt nasjonalt, på lik linje med grønt, er altfor lavt og de positive helseffektene av et større inntak har den nødvendige dokumentasjonen. Anbefalt av hvem? Åja, de samme folkene som anbefaler brød og sier at egg er farlig. 2 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Anbefalt av hvem? Åja, de samme folkene som anbefaler brød og sier at egg er farlig. Nå er grovbrød helsemessig gunstig med solid dokumentasjon bak seg. Samtidig sier ingen at egg er farlig. Tvert imot så anbefales egg som et av flere gode matvarer å innta. Man er litt forsiktig på individ-basis (det er mangel på mengdeanbefalinger) pga hyperrespondere av kolesterol i befolkningen (hyperlipidemi/hyslipidemi). Endret 24. mars 2018 av Dukien Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Vi har en sukkerkultur i norge som er ute av styr, det ideele hadde vært 1 porsjon frukt og 4 porsjoner grønnsaker. Sukker er en større skurk enn det den norske stat annerkjenner. Altså: grønnsaker er mye viktigere å få i deg enn frukt. Bare se på hva begge deler består av, og nordmenn liker veldig ofte ikke grønnsakene sine. Endret 24. mars 2018 av BuffyAnneSummers 1 Lenke til kommentar
Dukien Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Det er en mening som ikke reflekteres av kunnskappsgrunnlaget: Det idelle hadde ikke vært 1:4, men minium 2:3 og også utover dette. Ha i bakhodet at frukt, som grønnsaker (og fullkorn) har dokumenterte helseeffekter. Samtidig er det fortsatt uvisst hvilke stoffer det er eller hvilke mekanismer. Jeg synes at at det blir godt anerkjent de negative helseffektene av et høyt sukkerinntak (<10E% av tilsatt sukker) og sukkerreduksjon har vært en sentral del av den norske ernæringspolitikken siden 60-tallet. Ta gjerne titt på mynighetenes egne hjemmesider : https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/fem-om-dagen Endret 24. mars 2018 av Dukien Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 24. mars 2018 Del Skrevet 24. mars 2018 (endret) Myndighetene kan tørke seg i ræva med sine uttalelser, vi får beskjedene om at melk er å så flott og alle burde drikke melk hver eneste dag, noe som er total bullshit. Hva staten ønsker å selge meg de neste 5 årene før de endrer litt på det for å forfalske følelsen av at de faktisk følger vitenskapen er jeg ikke interessert i.Frukt er og blir noe man må moderere seg over. Grønnsaker derimot... vanskelig å spise seg feit på. Endret 24. mars 2018 av BuffyAnneSummers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå