Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Mensa Norge har en skjult facebookgruppe og der var det en høyst uformell undersøkelse blant de som er i gruppen nylig, om hvilket yrke de har. De tre vanligste var Ingeniør, It-konsulent og lærer. Og de stemmer ikke MDG, for å si det sånn. Ikke vanskelig å gjenkjenne mønsteret mellom sosialisme og fattigdom. Tja, de stemmer vel strengt tatt litt over hele listen. Kan ikke se at de særdeles uoffisielle pollene dere skiller seg merkverdig fra meningsmålinger ellers egentlig. Venstre virker å være litt større og kanskje SP litt mindre, men ellers minimalt med forskjeller. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Siden det allerede er starten en tråd. Er det noen som har en god forklaring eller tanker om denne ? Har slitt med den en god stund nå og klarer ikke helt å se mønsteret Logikkoppgave.jpg Samme oppgaven ligger ute i gruppen Mensa gåter og nøtter. Ingen som har løst den så langt... Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Mensa Norge har en skjult facebookgruppe og der var det en høyst uformell undersøkelse blant de som er i gruppen nylig, om hvilket yrke de har. De tre vanligste var Ingeniør, It-konsulent og lærer. Og de stemmer ikke MDG, for å si det sånn. Ikke vanskelig å gjenkjenne mønsteret mellom sosialisme og fattigdom. Tja, de stemmer vel strengt tatt litt over hele listen. Kan ikke se at de særdeles uoffisielle pollene dere skiller seg merkverdig fra meningsmålinger ellers egentlig. Venstre virker å være litt større og kanskje SP litt mindre, men ellers minimalt med forskjeller. Hm, kanskje jeg overvurderer viktigheten av IQ. Eller kanskje de ikke har tenkt så nøye gjennom sitt politiske syn. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Siden det allerede er starten en tråd. Er det noen som har en god forklaring eller tanker om denne ? Har slitt med den en god stund nå og klarer ikke helt å se mønsteret Logikkoppgave.jpg Samme oppgaven ligger ute i gruppen Mensa gåter og nøtter. Ingen som har løst den så langt... Er den nylig publisert eller har den ikke blitt løst på en lengre periode ? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Siden det allerede er starten en tråd. Er det noen som har en god forklaring eller tanker om denne ? Har slitt med den en god stund nå og klarer ikke helt å se mønsteret Logikkoppgave.jpg Samme oppgaven ligger ute i gruppen Mensa gåter og nøtter. Ingen som har løst den så langt... Oi, da er den vanskelig! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Har noen sett løsningen og konkludert med at den ER en gyldig løsning, og at den er den ENESTE løsningen? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Kanskje det er en lureoppgave og at det ikke finnes noen fasit. Post gjerne en typisk mensa-oppgave her som dere vet svaret på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hvis du gir en person er kasse lego og ber vedkommende om å sortere brikkene, vil de fleste sortere etter farge og størrelse. Noen avanserte vil sortere etter tykkelse og form (rund, firkantet). En person som sorterer etter ruhet på langsidene viser tegn pålen begynnende personlighetsforstyrrelse. Og enkelte IQ-tester har løsninger av den typen. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hm, kanskje jeg overvurderer viktigheten av IQ. Eller kanskje de ikke har tenkt så nøye gjennom sitt politiske syn. Eeeeller kanskje IQ ikke er avgjørende for politisk ståsted? En venninne av meg forsket vel på sammenhengen mellom stemmegivning og IQ da hun skrev masteren sin. Eneste plassen hun fant noe signifikant sammenheng var at de som stemte Frp i snitt hadde noe lavere IQ. Men det var særdeles liten forskjell (og snitt, ikke tenk enkeltindivider). Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Er den nylig publisert eller har den ikke blitt løst på en lengre periode ? Ble publisert for bare 6-7 timer siden. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Hvis du gir en person er kasse lego og ber vedkommende om å sortere brikkene, vil de fleste sortere etter farge og størrelse. Noen avanserte vil sortere etter tykkelse og form (rund, firkantet). En person som sorterer etter ruhet på langsidene viser tegn pålen begynnende personlighetsforstyrrelse. Og enkelte IQ-tester har løsninger av den typen. Man skal alltid velge de mest åpenbare mønstrene. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Hm, kanskje jeg overvurderer viktigheten av IQ. Eller kanskje de ikke har tenkt så nøye gjennom sitt politiske syn. Eeeeller kanskje IQ ikke er avgjørende for politisk ståsted? En venninne av meg forsket vel på sammenhengen mellom stemmegivning og IQ da hun skrev masteren sin. Eneste plassen hun fant noe signifikant sammenheng var at de som stemte Frp i snitt hadde noe lavere IQ. Men det var særdeles liten forskjell (og snitt, ikke tenk enkeltindivider). Jeg ville ventet at logiske mennesker hadde større evne til å komme frem til logiske løsninger, også på politiske spørsmål. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Ikke bruk politikk og logikk i samme setning. Egoisme og naivitet, narsissisme og overdrevet selvbilde, ja, men ikke logikk. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Hvis du gir en person er kasse lego og ber vedkommende om å sortere brikkene, vil de fleste sortere etter farge og størrelse. Noen avanserte vil sortere etter tykkelse og form (rund, firkantet). En person som sorterer etter ruhet på langsidene viser tegn pålen begynnende personlighetsforstyrrelse. Og enkelte IQ-tester har løsninger av den typen. Det fremstår som at du har et litt feilaktig bilde av hva IQ egentlig er. Det kan også være at du har sett mange ting blitt kalt "IQ-tester" som egentlig ikke har noe med IQ å gjøre. Dette er et godt eksempel på en såkalt IQ-test, som slettes ikke tester IQ: http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=1662 Dette er mer en quiz, der noen av oppgavene er såvidt relevant for å teste IQ. Men ikke på noe ordentlig nivå. Legosammenligningen vil heller ikke være representativ for test av IQ. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Ikke bruk politikk og logikk i samme setning. Egoisme og naivitet, narsissisme og overdrevet selvbilde, ja, men ikke logikk. Det finnes løsninger også på samfunnsmessige spørsmål. Jeg vil vente at folk med høy IQ har bedre forutsetninger for å finne slike løsninger, akkurat som at de har bedre forutsetninger for å finne løsninger på matematiske spørsmål. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Jeg ville ventet at logiske mennesker hadde større evne til å komme frem til logiske løsninger, også på politiske spørsmål. Jeg vil anta at du forutsetter at de med høy IQ da anser den politikken du anser som mest riktig, som mest logisk. Det er jo ikke nødvendigvis slik. Politisk tilhørighet viser seg å ha langt mer med valget individualist/kollektivist å gjøre. Tenderer man mot "Sterkestes rett" er det naturlig å velge politikk på høyresiden som belønner individualisten. Tenderer man mot "Sterkest sammen" er det mer naturlig å velge politikk på venstresiden. Men så kommer jo selvfølgelig tusen andre ting inn i bildet, samt at det ligger mye følelser i å velge mellom løsninger som kanskje begge er logiske og mulige argumentere saklig for. Men litt spøkende kan jeg jo også si det slik: Dersom du ikke har mensa-nivå IQ, ville det ikke da være naturlig at du stemmer mindre smart enn de som har IQ på det nivået? Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 Jeg ville ventet at logiske mennesker hadde større evne til å komme frem til logiske løsninger, også på politiske spørsmål. Jeg vil anta at du forutsetter at de med høy IQ da anser den politikken du anser som mest riktig, som mest logisk. Det er jo ikke nødvendigvis slik. Jeg ser jo det nå. Men hvis IQ ikke har noe å si for politikk så må det enten bety at det ikke finnes noen logiske svar eller så må det bety at folk med høy IQ ikke har tenkt så nøye gjennom politikk. Du sier jo selv at mensa-medlemmer ikke stemmer stort annerledes enn resten av befolkningen. Ja, Venstre får litt høyere oppslutning, men Mensa-medlemmer flest stemmer ikke Venstre. Jeg tror nok bare ikke de har tenkt seg godt nok om. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Jeg ser jo det nå. Men hvis IQ ikke har noe å si for politikk så må det enten bety at det ikke finnes noen logiske svar eller så må det bety at folk med høy IQ ikke har tenkt så nøye gjennom politikk. Du sier jo selv at mensa-medlemmer ikke stemmer stort annerledes enn resten av befolkningen. Ja, Venstre får litt høyere oppslutning, men Mensa-medlemmer flest stemmer ikke Venstre. Jeg tror nok bare ikke de har tenkt seg godt nok om. Vi har en egen gruppe som heter Mensa Politikk, der diskuteres det heftig hver dag. Tror nok du bommer der. Det handler nok som sagt rett og slett om at politikk er ikke bare logikk. Det inneholder både personlige preferanser, følelser og andre ting som konkurerer med logikk. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 31. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2018 (endret) Ja, Mensa-medlemmer har også følelser. Vanskelig å tenke logisk når det er følelser involvert. Men jeg mener likevel at de bør ha et fortrinn. Vi føler jo alle at den nederste er lengst, men bruker vi logikk så klarer vi å finne ut av det. Bilde Endret 31. mars 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 31. mars 2018 Del Skrevet 31. mars 2018 Ja, Mensa-medlemmer har også følelser. Vanskelig å tenke logisk når det er følelser involvert. Tja, det er jo en måte å se det på. Men la meg gi et lite eksempel på hva jeg mener. Jeg er nettopp blitt pappa for andre gang. Etter hvert skal jeg ut i pappaperm. Noen av ukene i foreldrepermisjon er avsatt til far. Det er fullt mulig å argumentere for å øke, eller å redusere disse: Øke: Erfaring viser at jo lengre andelen reservert for far er, jo mer permisjon tar fedre. Forskning viser at det er positivt for barn å få tid med far så tidlig i livet. Holdninger i arbeidslivet tilsier at fedreuker må brukes for å sikre at fedre faktisk får tatt ut lengre permisjon. Redusere: Enhver slik bestemmelse om hvem som skal ha tiden, er en begrensning i frihetene til de enkelte familiene. Noen familier ønsker kanskje verken mor eller far at far skal ha permisjon. Da må man enten presses inn i en permisjon man ikke ønsker, eller droppe disse ukene. Det er da ganske enkelt å se at preferansen avhenger mer av om man tenker individ eller gruppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå