Gå til innhold

Vanskelig IQ-oppgave

VRK18

Anbefalte innlegg

Har alltid tenkt det finnes mange former for IQ som musikalsk IQ, kunstnerisk IQ, sosial IQ og så videre og at akkurat det å kunne kjenne igjen mønster er svært overvurdert og at IQ-tester derfor på ingen måte gir et fornuftig anslag på dine evner.

Men jeg kan godt tenke meg at høy IQ gjør deg godt egnet som ingeniør i et teknisk fag.

IQ er en av mange intelligenser, så ja, det finnes andre typer "IQ", men de kalles noe annet.

IQ er jo akkurat om å løse problemer, se systemer og lignende, men har ingenting med kunst, sosialt eller musikk å gjøre.

F.eks er kunst og musikk CQ.

http://jobs.ucdc.co.in/getpagedata.php?pageid=NDM%3D

IQ er en grei måte å måle det IQ er, men man jo jo vite hva det er :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IQ-tester dreier seg om å gjenkjenne mønster, det er en øvelsesak. Øver du på IQ-tester vil du bli god på å løse de, men jeg tviler på det oversetter til å hjelpe deg noe som helst i det virkelige liv.

Man kan kanskje øve seg til 4-5 poeng, men forskning viser at man greier ikke mer enn det. Å løse IQ-tester i seg selv hjelper deg ikke med noe i det virkelige liv. Men å ha høy IQ er helt klart en fordel. Man lærer raskere, analyserer raskere, ser sammenhenger som andre kanskje ikke ser. Alle nyttige egenskaper å ha i det virkelig liv.

Interessant, det var jeg ikke klar over :-)

Har alltid tenkt det finnes mange former for IQ som musikalsk IQ, kunstnerisk IQ, sosial IQ og så videre og at akkurat det å kunne kjenne igjen mønster er svært overvurdert og at IQ-tester derfor på ingen måte gir et fornuftig anslag på dine evner.

Men jeg kan godt tenke meg at høy IQ gjør deg godt egnet som ingeniør i et teknisk fag.

Det vil egentlig gi deg en fordel i alle kunnskapsbaserte yrker. Altså alle hvor du er mer avhengig å jobbe basert på kunnskap, enn å ha en fysisk ferdighet. Selv i de yrkene vil det likevel kunne gi deg en fordel. Eksempelvis bør man "ha det i fingrene" om man er snekker. En snekker med høy IQ vil derimot sannsynligvis kunne finne smartere løsninger.

Mensa Norge har en skjult facebookgruppe og der var det en høyst uformell undersøkelse blant de som er i gruppen nylig, om hvilket yrke de har. De tre vanligste var Ingeniør, It-konsulent og lærer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har blitt mistenkt for å ha Asperger, måtte bare spørre. IQen min aner jeg ikke noe om, bortsett fra at jeg har en master og liker å lese telefonkataloger, og finnsenderen.no. (Seriøst)

Lenke til kommentar

Jeg har blitt mistenkt for å ha Asperger, måtte bare spørre. IQen min aner jeg ikke noe om, bortsett fra at jeg har en master og liker å lese telefonkataloger, og finnsenderen.no. (Seriøst)

Ech, jeg liker å gå rundt i skogen og kaste frisbee (ev. spille diskgolf som det heter) så vi har alle våre interesser. Man ser gjerne en sammenheng mellom grad av utdanning og IQ, selv om det ikke er noen garanti. Om du er nysgjerrig på egen IQ så bruker hjemmetesten på mensa.no å være en god pekepinn. Viser deg gjerne ca. område du ligger i i alle fall.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Har INGEN interesse av å teste IQ, nå har jeg klart meg godt i 57 år. Det mest sannsynlige resultatet av en IQ-test er at jeg avslutter på femte spørsmål, fordi jeg ikke gidder mer.

Lenke til kommentar

Har INGEN interesse av å teste IQ, nå har jeg klart meg godt i 57 år. Det mest sannsynlige resultatet av en IQ-test er at jeg avslutter på femte spørsmål, fordi jeg ikke gidder mer.

Nei det må jo få være opp til den enkelte. Men du hadde nå nok interesse til å komme inn på denne tråden da. Men det holdt med den ene oppgaven da skjønner jeg?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Jeg har prøvd noen ganger, men sant å si blir jeg usikker på hva jeg går i gang med når det eneste jeg blir testet på (tror jeg) er å gjette hva som skal inn i nederst til høyre. Jeg har en krevende jobb som rådgiver i et stort konsulentselskap og jeg løser oppgaver daglig, men jeg ser ikke relevansen mellom å takle jobben/livet mitt og være god på mønstergjenkjenning. Men så var det dette med Asperger og .OCD, da.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd noen ganger, men sant å si blir jeg usikker på hva jeg går i gang med når det eneste jeg blir testet på (tror jeg) er å gjette hva som skal inn i nederst til høyre. Jeg har en krevende jobb som rådgiver i et stort konsulentselskap og jeg løser oppgaver daglig, men jeg ser ikke relevansen mellom å takle jobben/livet mitt og være god på mønstergjenkjenning. Men så var det dette med Asperger og .OCD, da.

Tja, man tester jo egentlig en ferdighet. Som når man løper 60m for å se hvor fort man løper, eller kaster en ball for å se hvor langt man kaster. Det er en egenskap man har, en ferdighet. Hvor interessant det er for den enkelte å vite om denne varierer vel. Jeg vil nok tro at enkelte også er litt redd for hva en slik test vil si dem. Jeg tenker at man skal ikke ta testen med mindre man både er nysgjerrig på den egenskapen, og tåler å bli skuffet om testen ikke går helt som man håper. Og så kan det jo være at det går rettlig så bra også for alt man vet.

Jeg ble intervjuet av VG samtidig med 5 andre mensamedlemmer, hvor de ville bare skrive litt om hvordan det er å ha høy IQ. Dessverre ble artikkelen til et makkverk under tittelen "Slik lever de supersmarte", og fokuset ble veldig rart i mine øyne. Men jeg fikk heldigvis med et sitat om at det å ha høy IQ gjør deg jo ikke nødvendigvis til et bedre menneske enn andre. Bare forskjellig. Det er en egenskap blant mange. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Da satser jeg på å være «supersmart» uten å vite det. Eller for å sitere venninna til tanta mi: «jeg har ikke legeattest på at jeg er normal». :D

Lenke til kommentar

Hvis IQ skal måles i å ta slike tester, så lurer jeg på hva folk som har nyttige jobber i samfunnet har i IQ. De må ha tusenvis.

Tja, det kan man jo påstå. For det er jo helt avhengig av hvilket standardavvik man bruker. Det mest vanlige er jo SD15 hvor grensen for Mensamedlem er 131. Men klart, bruker man SD900 så er jo alle mensamedlemmer en plass over 2000. Så ja, det er nok en god del der ute med IQ i tusenvis, om man bruker riktig skala. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er mensamedlem, Antibabbel?

Om så, hvorfor? Hva er meningen med ett slikt medlemskap?

Ikke negativt ment på noen som helst måte, jeg lurer faktisk :)

Jupp. Det er jeg.

Vil tro det varierer fra person til person, men for min del så er det et interessant fellesskap. Hovedsaklig på facebook, men også med sosiale aktiviteter fra felles kinoturer, til pubkvelder. Masse hyggelig folk, der som ellers. :)

Og bare hyggelig at folk lurer altså. Finnes dessverre mange myter om Mensa og dets medlemmer. Bidrar gjerne til å knuse et par av de mytene. ;)

Lenke til kommentar

Det var det jeg egentlig trodde. Jeg vet jo ikke, men tror kanskje jeg kunne ha kommet inn om jeg forsøkte, men vanskelig å si uten å faktisk ha prøvd :)

Men da ser jeg ikke poenget med å prøve heller, noe jeg egentlig aldri har gjort heller, ser ikke at det skal gi meg noe. Kino og pub hadde jeg neppe blitt med på uansett..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...