Gå til innhold

Vanskelig IQ-oppgave

VRK18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siste...

Edit:

Ta første rekke, flipp vertikalt. XOR med andre rekke. Eneste svaret med perforert midtlinje er F.

Smart!

Hva er din IQ?

Jeg har faktisk tatt "ekte" tester (WISC/WAIS), men de har et litt snevert område til at jeg kan vite helt sikkert ... de "normale" er mest for å finne ut om man er i normalområdet.

~135

Lenke til kommentar

Noen som løser denne?

Mønsteret går vertikalt. Det er altså kolonner som henger sammen, ikke rader.

Øverste mønster blir snudd opp ned.

Midterste mønster legges oppå øverste mønster.

Strekene som overlapper hverandre viskes ut.

At linjen er stiplet betyr at litt av streken viskes ut, du får altså en ny stiplet linje i svaret.

Så riktig svar blir ruten helt nede til høyre.

IQ-tester dreier seg om å gjenkjenne mønster, det er en øvelsesak. Øver du på IQ-tester vil du bli god på å løse de, men jeg tviler på det oversetter til å hjelpe deg noe som helst i det virkelige liv.

Endret av IntelAmdAti
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Noen av løsningene er så innviklede at du må ha en langt fremskreden personlighetsforstyrrelse for å finne dem.

Lenke til kommentar

IQ-tester dreier seg om å gjenkjenne mønster, det er en øvelsesak. Øver du på IQ-tester vil du bli god på å løse de, men jeg tviler på det oversetter til å hjelpe deg noe som helst i det virkelige liv.

Man kan kanskje øve seg til 4-5 poeng, men forskning viser at man greier ikke mer enn det. Å løse IQ-tester i seg selv hjelper deg ikke med noe i det virkelige liv. Men å ha høy IQ er helt klart en fordel. Man lærer raskere, analyserer raskere, ser sammenhenger som andre kanskje ikke ser. Alle nyttige egenskaper å ha i det virkelig liv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan kanskje øve seg til 4-5 poeng, men forskning viser at man greier ikke mer enn det. Å løse IQ-tester i seg selv hjelper deg ikke med noe i det virkelige liv. Men å ha høy IQ er helt klart en fordel. Man lærer raskere, analyserer raskere, ser sammenhenger som andre kanskje ikke ser. Alle nyttige egenskaper å ha i det virkelig liv.

Interessant, det var jeg ikke klar over :-)

Har alltid tenkt det finnes mange former for IQ som musikalsk IQ, kunstnerisk IQ, sosial IQ og så videre og at akkurat det å kunne kjenne igjen mønster er svært overvurdert og at IQ-tester derfor på ingen måte gir et fornuftig anslag på dine evner.

Men jeg kan godt tenke meg at høy IQ gjør deg godt egnet som ingeniør i et teknisk fag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...