Nautica Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 (endret) Trådstarter spør om hvilket speilreflekskamera han bør kjøpe. Hva er grunn til at han ønsker speilrefleks? Trenger han speil? Merkelig ingen setter spørsmålstegn allerede her? Han nevner å ta bilder av mennesker, natur og bygninger i tillegg til jobber han gjør. Jeg tenker da dokumentasjonsbilder. Må han ha et systemkamera for å gjøre den jobben? Du kan utmerket godt gjøre jobben med en "system" tlf. De nyere tlf med mange megapixler fixer jobben. Du kan også sette sammen flere bilder til panorama i gratisprogrammer. Videre er sikkert et kompaktkamera med ned til 16mm brennvidde på crop godt nok. Da slipper du å bytte objektiver. Har du lest alle innleggene ? og hvorfor skal man sette spørsmål ved alt ? TS kriver bla. annet "Har lyst til å ta opp foto igjen som hobby så derfor har jeg lyst på et systemkamera så jeg kan bruke et både i jobben og privat." Tja fordelen med systemkamera er at du kan skifte objektiver utifra situasjonen du ønsker og ta bilder av og da kan du bruke foreksempel ekstrem vidvinkel og lyssterke objektiver hvis situasjonen fordrer til dette. Og man får vel ikke kompaktkamera ned til 16mm ekvivalent, de beste begynner nok på 24mm ekvivalent som holder i de fleste situasjoner ? Synes TS har fått mange gode tips og råd her i tråden. Endret 11. mai 2018 av Nautica 1 Lenke til kommentar
larsen_1 Skrevet 11. mai 2018 Del Skrevet 11. mai 2018 Trådstarter spør om hvilket speilreflekskamera han bør kjøpe. Hva er grunn til at han ønsker speilrefleks? Trenger han speil? Merkelig ingen setter spørsmålstegn allerede her? Han nevner å ta bilder av mennesker, natur og bygninger i tillegg til jobber han gjør. Jeg tenker da dokumentasjonsbilder. Må han ha et systemkamera for å gjøre den jobben? Du kan utmerket godt gjøre jobben med en "system" tlf. De nyere tlf med mange megapixler fixer jobben. Du kan også sette sammen flere bilder til panorama i gratisprogrammer. Videre er sikkert et kompaktkamera med ned til 16mm brennvidde på crop godt nok. Da slipper du å bytte objektiver. Har du lest alle innleggene ? og hvorfor skal man sette spørsmål ved alt ? TS kriver bla. annet "Har lyst til å ta opp foto igjen som hobby så derfor har jeg lyst på et systemkamera så jeg kan bruke et både i jobben og privat." Tja fordelen med systemkamera er at du kan skifte objektiver utifra situasjonen du ønsker og ta bilder av og da kan du bruke foreksempel ekstrem vidvinkel og lyssterke objektiver hvis situasjonen fordrer til dette. Og man får vel ikke kompaktkamera ned til 16mm ekvivalent, de beste begynner nok på 24mm ekvivalent som holder i de fleste situasjoner ? Synes TS har fått mange gode tips og råd her i tråden. Det har han helt klart fått. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå