Gå til innhold

Hvilket speilreflekskamera bør jeg velge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå nevner du ikke noe om prisklasse her, men Canon EOS77D er vel noe som kan være utmerket...

Det tåler uvær og regn (så perfekt for en gartner selv i dårlig vær).. Jeg vil kalle det litt semiproffesjonelt kamerahus..  Det har ikke mulighet for video i 4K og det er litt lite instillinger for å ta opp video..

Kamerahuset ligger på litt under 9000,- kroner, så må du vel gjøre innkjøp på et godt kvalitetsobjektiv i tilleg.. :) Er vel trolig must med ett macroobjektiv i tillegg.. https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-100mm-f-2-8-macro-usm-2868 <-- Denne skal være meget god..

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt du trenger å ta bilde av som krever systemkamera (i.e. kamera med utskiftbar optikk)?

Et avansert kompaktkamera med stor sensor gjør en vel så god jobb som et rimeligere systemkamera med standard kitobjektiv, og går i lomma på en typisk arbeidsjakke uten problemer.

Lenke til kommentar

Speilløse kameraer gir deg en søker som viser bildet sånn det blir, er det for mørkt eller lyst eksponert så korrigerer du det der og da, uten å måtte danse opp og ned mellom skjermen og søkeren.

Vridbar skjerm er også en fordel i forhold til høyt, lavt og rare vinkler.

Lenke til kommentar

Nå nevner du ikke noe om prisklasse her, men Canon EOS77D er vel noe som kan være utmerket...

Det tåler uvær og regn (så perfekt for en gartner selv i dårlig vær).. Jeg vil kalle det litt semiproffesjonelt kamerahus..  Det har ikke mulighet for video i 4K og det er litt lite instillinger for å ta opp video..

Kamerahuset ligger på litt under 9000,- kroner, så må du vel gjøre innkjøp på et godt kvalitetsobjektiv i tilleg.. :) Er vel trolig must med ett macroobjektiv i tillegg.. https://prisguiden.no/produkt/canon-ef-100mm-f-2-8-macro-usm-2868 <-- Denne skal være meget god..

Tusen takk. Tenkte rundt 5000-6000 hvis det går an å få tak i noe som funker til den prisen.

Lenke til kommentar

Er det stort sett ute på dagtid du tar bilder og må du ha mulighet å ta bilde av større områder på begrenset plass "vidvinkel" samt kunne ta bilde av foreksempel kun en blomst på meget kort avstand ?

Ja det er stort sett på dagtid jeg kommer til å ta bilder, Vidvinkel er et must. Også en fordel hvis den er god på å ta bilder på meget kort avstand.

Lenke til kommentar

Har du fotografert før eller har et ønske om å lære om ISO, lukkertid og blender  ,eller er du den som gir blanke i fototeknikk, bruker automodus, og tror at et dyrt kamera gir bedre bilder på auto...?

Jeg hadde foto som valgfag på skolen for 13 år siden, men ikke praktisert siden det. Har lyst til å ta opp fotografering igjen og lære mer.

Lenke til kommentar

Er det noe spesielt du trenger å ta bilde av som krever systemkamera (i.e. kamera med utskiftbar optikk)?

Et avansert kompaktkamera med stor sensor gjør en vel så god jobb som et rimeligere systemkamera med standard kitobjektiv, og går i lomma på en typisk arbeidsjakke uten problemer.

Har lyst til å ta opp foto igjen som hobby så derfor har jeg lyst på et systemkamera så jeg kan bruke et både i jobben og privat.

Tenker å ta bilder av mennesker, natur og bygninger i tillegg til jobber jeg gjør.

Lenke til kommentar

Speilløse kameraer gir deg en søker som viser bildet sånn det blir, er det for mørkt eller lyst eksponert så korrigerer du det der og da, uten å måtte danse opp og ned mellom skjermen og søkeren.

Vridbar skjerm er også en fordel i forhold til høyt, lavt og rare vinkler.

Tusen takk for tipset.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hiver meg litt på argumentasjonen til Sutekh. Først ville jeg ha grublet litt om jeg trengte et systemkamera eller et digitalkamera med fast optikk. Mange digitalkamera har gode objektiver med meget god nærgrense.

Faren med et systemkamera, er at de blir litt store og tunge, og derfor gidder man ikke ta kamera med når man går ut. Mange som kjøper systemkamera kjøper aldri noe ekstra objektiv til dette, og derved kunne de fått et mindre og lettere kamera, som man ville bruke mer.

Så hvis du kjøper et digitalkamera (med fast objektiv), og du senere finner ut at du ønsker noe mer (systemkamera), så kan du spare til et slikt. Da kan du benytte det gamle digitalkamera til reise etc. mens systemkameraet benyttes når du trenger dets fleksibilitet. 

Gjør du det motsatte, kjøpe et systemkamera, så kan du risikere at det bare støver ned på hylla pga. at du ikke gidder å drasse på det.

Det finnes mange digitalkamera ute på markedet. Jeg vil anbefale å finne et med et lyssterkt objektiv og med en god zoom. Jeg ville ha grublet litt på hva som bør vektlegges når det gjelder zoomområde. Jeg vil personlig velge et objektiv med god vidvinkel konta tele. Dvs. prioritere den nedre del av zoomområdet kontra den øvre. Dette er en faktor du må gruble litt over selv. I tillegg må jo objektivet ha gode makroegenskaper.

Vil anbefale at kameraet har stabilisator. Dette gjør at du kan ta bilder med relativ lang lukkertid, uten at de blir uskarpe (så lenge motivet ikke er i bevegelse).

En annen viktig faktor er størrelsen på bildebrikken. En liten brikke gir et lite kamera, en stor brikke gir et større kamera (som regel dyrere). Ulempen med de små brikkene, er at de er ikke så gode når man har lite lys, som de store. Så dette er et kompromiss du må gruble litt på. Skal du fotografere mye under dårlige lysforhold, så bør du ikke velge et kamera med de aller minste brikkene.

Håper jeg har kommet med noen momenter som du kan tenke litt på, uten å ha forvirret deg for mye. Lykke til :-)

Endret av Egil Johnsen
Lenke til kommentar

Litt unødvendige bemerkninger for et kamera som skal brukes til fotografering av utført arbeid for og dokumenter dette, om dokumentasjon er for å lage en portefølje som kan fremvises kommende kunder eller for og huske utførelsen av et bestilt arbeid så har man ikke i utgangspunktet behov for et lett kamera som man enkelt kan putte i lomme og som man sikkert ikke gidder å drasse med for det er for tungt.

Det viktigste momentene kan jeg tenke meg er meget god vidvinkel og eksponeringverdier over et bred spekter og vedkommende har sikkert bil eller anleggsmaskiner i nærheten så et blytungt systemkamera burde en gartner klare og forflytte fra et kjøretøy til området som skal avfotograferes, klarer'n ikke og bære kameraet burde vedkommende bytte yrke :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Trådstarter spør om hvilket speilreflekskamera han bør kjøpe.

Hva er grunn til at han ønsker speilrefleks? Trenger han speil?

Merkelig ingen setter spørsmålstegn allerede her?

Han nevner å ta bilder av mennesker, natur og bygninger i tillegg til jobber han gjør.

Jeg tenker da dokumentasjonsbilder. Må han ha et systemkamera for å gjøre den jobben? 

Du kan utmerket godt gjøre jobben med en "system" tlf. De nyere tlf med mange megapixler fixer jobben. Du kan også sette sammen flere bilder til panorama i gratisprogrammer.

Videre er sikkert et kompaktkamera med ned til 16mm brennvidde på crop godt nok. Da slipper du å bytte objektiver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...