VRK18 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Noen her som har tatt en god test? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Her er Mensa sin egen. Vil jo gjette på at dette er en av de "bedre". http://test.mensa.no Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 (endret) Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester? Endret 24. mars 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester? De fleste "IQ-tester" på nett, er bare humbug. Når de begynner å snakke om hovedstader eller slikt, kan du bare hoppe over dem. Det har ingenting med IQ å gjøre. Den på Mensa sin hjemmeside er en som ligner på den du får dersom du tar testen hos Mensa. Den gir vanligvis et godt bilde av ca hvor du ligger. Men merk at den ikke er presis nok til å si med sikkerhet, så dersom du fikk akkurat for lite kan det være at du ved en IQ-test i regi av Mensa får akkurat nok. Bare en måte å finne ut det på. Bonusinfo: Når du leser at noen har så og så mye i IQ, så skal man være forsiktig med å si hva det betyr. Det finnes nemlig flere skalaer å måle på, slik som temperatur måles med C, F eller K. Man snakker gjerne om standardavvik og hvilken prosentil man er i. For å få tilbud om å bli medlem i Mensa, må man være i den øverste 2% av befolkningen. - Hilsen Mensa-medlem. 1 Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 (endret) De fleste "IQ-tester" på nett, er bare humbug. Når de begynner å snakke om hovedstader eller slikt, kan du bare hoppe over dem. I know. Det er derfor jeg ser etter gode tester. De gode testene har vel hverken hovedsteder eller språkoppgaver, men utelukkende figurer. Når man snakker om den øverste 2% av befolkningen, er det den norske befolkningen eller verdens befolkning? Endret 26. mars 2018 av VRK18 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester? Jeg har alltid fått langt over på denne, men fikk rett under på den "ekte" testen til mensa. Oppgavene er tilsvarende, men en har langt mindre tid. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester? Jeg har alltid fått langt over på denne, men fikk rett under på den "ekte" testen til mensa. Oppgavene er tilsvarende, men en har langt mindre tid. Da vil jeg nok få langt under siden jeg fikk 130 med god tid. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester?Jeg har alltid fått langt over på denne, men fikk rett under på den "ekte" testen til mensa. Oppgavene er tilsvarende, men en har langt mindre tid. Da vil jeg nok få langt under siden jeg fikk 130 med god tid. Jeg fikk ikke gjennomført alle, husker ikke hvor mange jeg hadde igjen. Har bare prøvd en gang da en kollega inviterte meg med. Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 26. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2018 Ja, den burde jo være det. Jeg fikk akkurat ikke nok til å bli medlem. Hva får dere andre? Og vet dere om noen andre tester?Jeg har alltid fått langt over på denne, men fikk rett under på den "ekte" testen til mensa. Oppgavene er tilsvarende, men en har langt mindre tid. Da vil jeg nok få langt under siden jeg fikk 130 med god tid. Jeg fikk ikke gjennomført alle, husker ikke hvor mange jeg hadde igjen. Har bare prøvd en gang da en kollega inviterte meg med. Men er ikke IQ-scoren ganske meningsløst hvis man kan trene seg opp med øvingsoppgaver på nettet? Poenget er vel at den skal måle generell intelligens. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Artig test, men pleier det å være så mange "like" oppgaver? Var jo stort sett bare "figur-rotasjon" o.l.? (Men når jeg da fikk en IQ på 138 / innenfor 99,4-percentilen var vel uansett ikke det så galt?) Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Men er ikke IQ-scoren ganske meningsløst hvis man kan trene seg opp med øvingsoppgaver på nettet? Poenget er vel at den skal måle generell intelligens. Man greier i beste fall å øve seg til 4-5 poeng i realiteten (det er forsket på det). Og dette omhandler gjerne mer å øve seg til å greie å prestere sitt beste, enn å "øke" sin IQ. "Dagsform" har bittelitt å si, som ved enhver test. Lenke til kommentar
Antibabbel Skrevet 26. mars 2018 Del Skrevet 26. mars 2018 Artig test, men pleier det å være så mange "like" oppgaver? Var jo stort sett bare "figur-rotasjon" o.l.? (Men når jeg da fikk en IQ på 138 / innenfor 99,4-percentilen var vel uansett ikke det så galt?) En "vanlig" IQ-test hos Mensa vil i beste fall greie å måle 135 på SD15, som da er innenfor 99-percentilen. Det finnes muligheter for å teste over det også, men det er både dyrt, og vanskelig å få til presist. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå