Gå til innhold

Gisselsituasjon i Frankrike

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trodde IS var mer eller mindre ferdige nå. I hvert fall i Midtøsten. Jaja, kan noen egentlig si at de er overrasket over at integreringen i Frankrike går dårlig? Nå blir det vel nye fakkeltog da? Og pray for ditt og datt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

De krever løslatt en terrorist som var før.

Ja, han i Paris. Tror dere de vil løslate han? Hvor mange mennesker blir holdt i fangenskap? Pågår aksjonen fortsatt, eller er alt over?

Jeg tror det er viktig i slike tilfeller at man ikke gir etter for gisseltakernes krav, for da vil det bare komme flere aksjoner. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig i slike tilfeller at man ikke gir etter for gisseltakernes krav, for da vil det bare komme flere aksjoner.

Frankrike har ikke for vane å gi etter for gisseltakernes krav, nettopp av de grunner du angir. Det er mange eksempler på at innsatsstyrker har gått til aksjon og at det har resultert i at gisler har mistet livet under trefningene. Men dette er akseptert blant det store flertall av franskmenn.

edit: Og nå er gisseltakeren skutt, melder BBC.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Folk nevnte Al Qaida lenge etter de sluttet å være relevante. Det er ikke IS som planlegger slik som dette. Det er folk som gjør ting, og så sier de de gjør det for IS, eller så er IS ute og påtar seg ansvar til tross for at de ikke har peiling på hvem fyren er engang.  

Litt som Anonymous. Bortsett fra de ikke akseptere at hvem som helt bruker navnet deres til ting da. Men det er bare en fane folk samler seg under.

For at det skal være terror så må du ha et politisk motiv. Og jeg vet ikke helt hva annet du skal ta gisler i et supermarked for enn terror egentlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke det? Hvis du tror disse karene er redde for å dø så har du misforstått noe grundig :)

Du har rett i at de ikke er redde for å dø. Å dø i jihad er jo eneste måte å være sikker på at man kommer til paradis ifølge fredens religion.

Det jeg tenkte på: Hvis terroristen fra terrorangrepet i Paris hadde blitt drept, ville det ikke vært noen gisselaksjon for å få han løslatt. Man kan ikke bruke daue folk som et pressmiddel.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke det? Hvis du tror disse karene er redde for å dø så har du misforstått noe grundig :)

Du har rett i at de ikke er redde for å dø. Å dø i jihad er jo eneste måte å være sikker på at man kommer til paradis ifølge fredens religion.

Det jeg tenkte på: Hvis terroristen fra terrorangrepet i Paris hadde blitt drept, ville det ikke vært noen gisselaksjon for å få han løslatt. Man kan ikke bruke daue folk som et pressmiddel.

Anbefaler at du tenker litt lenger.

Med mindre du har tenkt å kjøre en Judge Dredd-variant hvor arresterende politi har fullmakt til å drepe de de ønsker, så tar det lang tid fra noen blir pågrepet til de blir henrettet. Bøttevis av tid for de som ønsker å forsøke å få dem frikjent.

Lenke til kommentar

Trodde IS var mer eller mindre ferdige nå. I hvert fall i Midtøsten. Jaja, kan noen egentlig si at de er overrasket over at integreringen i Frankrike går dårlig? Nå blir det vel nye fakkeltog da? Og pray for ditt og datt. 

Er nok ikke lenge til vi får fakkeltog i Europa nei, om ting fortsetter som nå..

post-180111-0-31217700-1521828905_thumb.jpg

post-180111-0-40139600-1521828918_thumb.png

post-180111-0-66144300-1521829268_thumb.jpg

post-180111-0-28989300-1521829426_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det vært dødsstraff i Frankrike ville ikke denne gisselaksjonen funnet sted...

Dødsstraff hindrer fint lite av kriminalitet og i de fleste tilfeller blir terrorister tatt av dage i det myndighetene aksjonerer. Å tro at dødsstraff er løsningen for alt av terrorrelatert kriminalitet er naivt.

Herre min hatt! Det var vel null tvil om at han var skyldig? Samme med Breivik. Hva var vitsen med en så stor rettssak når skyldspørsmålet var så åpenlyst?

Fordi vi, og Frankrike som sådan, har noe som heter en rettsstat og lovfestede rettigheter? En liten, men viktig del av en fungerende liberal demokratisk nasjonalstat. Ser vi forbi prinsippene er det en enkel grunn til å ha grundige rettsprosesser. Da unngår man unødvendige tidskrevende prosesser som f.eks Treholt har forsøkt seg på i årevis. Hvordan tror du ettermælet til Breivik saken hadde vært om det hadde vært slepphendt venstrehåndsarbeid fra justisvesenet som la grunnlag for dommen? Et ankehelvete av uante dimensjoner vil jeg tippe.

Lenke til kommentar

Herre min hatt! Det var vel null tvil om at han var skyldig? Samme med Breivik. Hva var vitsen med en så stor rettssak når skyldspørsmålet var så åpenlyst?

For min del så anser jeg at forskjellen mellom "oss og dem" for en stor del består i at "vi" følger rettsprinispper som det er brukt århundrer, om ikke årtusener, på å komme frem til fremfor å bli styrt av primitive "knee-jerk reactions".

Tanken er altså at "vi" ikke er barbarer som velger hvem som fortjener å dø basert på diverse egenkonstruerte meninger og forkvaklet tankegang.

Når terrorister, og andre som begår handlinger som regnes som totalt uakseptable, er villige til å drepe andre for å bevise sine poenger, så bør det i seg selv være en god grunn til at et oppegående samfunn ikke er det. 

Det sære er at det fungerer bra fra et hevn-perspektiv også selv om ikke det er hovedpoenget. Tror du Breivik er lykkeligere i dag når han ser at han totalt feilet, alle ser på ham som en taper og tulling og hans eneste håp er å bedrive uendelige feilede 'rettsaker mot staten' for å gjøre seg relevant, fremfor å bli drept 22. juli i den tro at han hadde startet en revolusjon?

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Hadde våpen vært forbudt i Frankrike ville ikke dette skjedd.

Problemet med våpen brukt i terroraksjoner i Europa er at de som oftest er våpen som kom på avveie under konfliktene på Balkan på 1990-tallet.  Dette er militære våpen som aldri har vært i sivilt omløp. Derfor vil det ikke ha effekt å forby sivilt våpenhold. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er vel det eneste valide poenget til den horible våpenlobbyen i USA, at et forbud vil stort sett ramme sivile og ikke skurkene som skaffer seg illegale våpen fra andre steder. (De kunne gjerne droppet salg av angrepsrifler til enhver nepe da...as a start).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke uenig, men forskjellene i våpenhold, lovverk og rettigheter mellom USA og Europa er såpass forskjellige at det fort blir en epler og pærer diskusjon.

Mye av våpenkriminaliteten i Europa, spesielt terrorisme, kommer våpnene fra tidligere militære lagre og dette er våpen som ikke ville vært på markedet hverken i Europa eller USA. Derfor er det feil å sammenligne fullautomatiske våpen med semiautomatiske selvladere. Derfor vil et forbud mot sivilt eie av en type våpen ikke kunne rasjonaliseres ut i fra det kriminelle perspektiv. Det finnes dog sikkert andre rasjonale for å forby våpen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...