Gå til innhold

Kystruten Bergen - Kirkenes splittes på to rederier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har vært ombord i flere av hurtigruteskiene etter at de ble ominnredet.
Resultatet av dette er tragisk. De ser alle ut som shoppingsentre, og spisesalene og innredningene sammenligner jeg med restaurantene på IKEA. Alt det maritime, inklusive fantastisk flott maritime kunstverker og bilder er fjernet.
Bord er laget av plast og ser ut som imitert respateks.
For meg blir det aldri aktuelt å reise med disse skipene, og jeg håper virkelig at Havila innreder sine skip slik at vi får tilbake det maritime miljøet som hurtigruteskipene tidligere var kjent for. Da vil jeg bestille tur retur hele kyststrekningen, noe jeg har planlagt lenge.
Jeg har snakket med flere ansatte ombord i flere av skipene, og de forsvarer elendigheten med nebb og klør. En av dem fortalte meg at 99% av folket synes båtene er flotte, noe som er blank løgn. Kritikken, blant annet fra Hurtigrutens venner har vært formidabel. Da jeg konfronterte ham med dette, ble han svar skyldig.
Jeg har også kontaktet Hurtigruten og fått et nonsenssvar tilbake.
Tidligere var vært skip unikt. Nå er de ominnredede skipene helt like. Akkurat like triste.

Av alle dem jeg har snakket med, er det ingen som har vært positive til ominnredningene.

At Hurtigruten nå får konkurranse ser jeg svært positivt på. Noe jeg har vært svært skeptisk til tidligere.

Endret av Xantippe
Lenke til kommentar

 

"MS Spitsbergen, som er det minste Hurtigruteskipet, forbrenner 200 liter diesel i timen for å lage strøm til hotelldriften."

 

Er ikke dette vel stort  energiforbruk for et  (lite?)  hotell?

 

Hva ville de brukt om alle hadde kjørt diesel biler til kirkenes :hmm:

200 liter i timen tilsvarer ca 900 kw diesel motor. Har de 450 personer ombord er det 2 kw pr pers. Omtrent det samme som mitt hus

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"MS Spitsbergen, som er det minste Hurtigruteskipet, forbrenner 200 liter diesel i timen for å lage strøm til hotelldriften."

 

Er ikke dette vel stort  energiforbruk for et  (lite?)  hotell?

Hva ville de brukt om alle hadde kjørt diesel biler til kirkenes :hmm:

200 liter i timen tilsvarer ca 900 kw diesel motor. Har de 450 personer ombord er det 2 kw pr pers. Omtrent det samme som mitt hus

 

Ja, da er det altså ikke gale. (?)

Altså 2 kW pr. person   Dvs.  48 kWh i døgnet hvis man er 1 person i ditt hus.

Så er det  ikke så umulig å kutte strømkablene og leve off grid med en dieselmotor. (?)

Lenke til kommentar

 

"MS Spitsbergen, som er det minste Hurtigruteskipet, forbrenner 200 liter diesel i timen for å lage strøm til hotelldriften."

 

Er ikke dette vel stort  energiforbruk for et  (lite?)  hotell?

Hva ville de brukt om alle hadde kjørt diesel biler til kirkenes :hmm:

 

Tja, dette var jo kun for hotell-fasiliteter.  Driften til Kirkenes kommer nok i tillegg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For persontransport er nok hurtigruten ingen vinner. Mye lavere energiforbruk å frakte folk med busser. Det er udiskutabelt.

 

Det handler om turisme og opplevelser. Om turister ville betalt like mye for en 11 dagers tur med faseliteter som finnes i en buss hadde det vert fint.

 

Dessuten er godstrafikk med hurtigruten mere miljøvenlig enn alternativene. Fjerner man tungtrafikk fra veiene har dette positiv effekt på trafikksikkerheten. Skip er ekstremt effektive å frakte vekt. Effektforbruk er ofte mindre enn 10% av en lastebil.

 

Å bruke en kombinasjon av gassmotorer med varmegjennvinning og batteri blir fremdrift svært miljøvenlig og energi effektivt.

 

Selvfølgelig hadde ren batteridrift vert enda bedre med det er ikke mulig med den batteritekniologien vi har i dag. Det er godt mulig at batteriene som blir innstallert i dag kan byttes ut med dobbelt så effektive batterier om 10 år. Da vil skipene være tilpasset dette og motorene kan brukes mindre. Dette vil tiden vise.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet er at folk tror at det som virker fint på en bil virker like bra på lastebiler busser og skip. Har sagt det mangen ganger

En bilmotor på 120kw yter bare 12 til 15 kw i gjennomsnitt. Da er virkningsgrad elendig. En traktor som jobber med 80% av full effekt en hel arbeidsdag bruker gjerne 800kwh. Batteriet hadde veid 6,4 tonn. En 120 kw motor veier kun 300kg og dieselen 150 kg. Når man ver hvor viktig lav vekt er for slike maskiner er samt at prisen på en 800kwh batteripakke er langt over 2 millioner er det klart at dette må subsidieres noe kollosalt for at bønder skal kjøpe dette. Men når traktoren brukes til å drive en vedkløyver og motoren går på tomgang hadde batteri vert en god sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De ser alle ut som shoppingsentre, og spisesalene og innredningene sammenligner jeg med restaurantene på IKEA. Alt det maritime, inklusive fantastisk flott maritime kunstverker og bilder er fjernet.

Bord er laget av plast og ser ut som imitert respateks.

 

Det har vel blitt forbudt å bruke brennbart materiale i innredningen av passasjerskip. Ofret på hms alteret. Og erstatninger som ser ut som tre er så dyre at de kun brukes i luksus yachter, og så sårbare at om du dulter borti det med kofferten må det skiftes ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De ser alle ut som shoppingsentre, og spisesalene og innredningene sammenligner jeg med restaurantene på IKEA. Alt det maritime, inklusive fantastisk flott maritime kunstverker og bilder er fjernet.

Bord er laget av plast og ser ut som imitert respateks.

Det har vel blitt forbudt å bruke brennbart materiale i innredningen av passasjerskip. Ofret på hms alteret. Og erstatninger som ser ut som tre er så dyre at de kun brukes i luksus yachter, og så sårbare at om du dulter borti det med kofferten må det skiftes ut.

 

Jeg mener absolutt bordene var laget av plast. Jeg kakket med fingrene på bordplaten og rundt omkring, og det så ut og hørtes ut  som plast. Mulig det var en dyr imitasjon av plast. Det så i alle fall ikke ut.

Selv om brennbart materiale er forbudt, går det an å ikke kopiere IKEA-restaurantene. Møblene var i samme stil som på IKEA.

FY, sier jeg. Jeg kommer aldri til å bestille reise med disse båtene..

Jeg reiste før oppussingen (?) med nordlys og da var det lamper ved spisebordene som så ut som lanterner. Disse er fjernet. Skipsrattet foran i salongen er fjernet. De maritime maleriene er fjernet. Kan det bli verre?

Jeg kan ikke fatte det. Designerne har tydeligvis aldri sett et skip og vokst opp på lokale kjøpesentre.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk tror at det som virker fint på en bil virker like bra på lastebiler busser og skip. Har sagt det mangen ganger

En bilmotor på 120kw yter bare 12 til 15 kw i gjennomsnitt. Da er virkningsgrad elendig. En traktor som jobber med 80% av full effekt en hel arbeidsdag bruker gjerne 800kwh. Batteriet hadde veid 6,4 tonn. En 120 kw motor veier kun 300kg og dieselen 150 kg. Når man ver hvor viktig lav vekt er for slike maskiner er samt at prisen på en 800kwh batteripakke er langt over 2 millioner er det klart at dette må subsidieres noe kollosalt for at bønder skal kjøpe dette. Men når traktoren brukes til å drive en vedkløyver og motoren går på tomgang hadde batteri vert en god sak.

 

Om bønder etterhvert kan produsere  egen energi og gjødsel ( og energi av gjødselen før den brukes som gjødsel, f. eks. biokull), er vi et stykke på vei. 

Elektrisk transport/energi kommer nok for landbruket også. Men da må det nok bli en kombinasjon av batteri og Hydrogen.    Og kanskje plasten rundt for-ballene også kan produseres av fornybar cellulose for å øke fornybart-delen og for lettere nedbryting? ( Skjønt det meste av plasten hefra går nok til effektiv gjennvinning.)

Lenke til kommentar

 

 

De ser alle ut som shoppingsentre, og spisesalene og innredningene sammenligner jeg med restaurantene på IKEA. Alt det maritime, inklusive fantastisk flott maritime kunstverker og bilder er fjernet.

Bord er laget av plast og ser ut som imitert respateks.

Det har vel blitt forbudt å bruke brennbart materiale i innredningen av passasjerskip. Ofret på hms alteret. Og erstatninger som ser ut som tre er så dyre at de kun brukes i luksus yachter, og så sårbare at om du dulter borti det med kofferten må det skiftes ut.

 

Jeg mener absolutt bordene var laget av plast. Jeg kakket med fingrene på bordplaten og rundt omkring, og det så ut og hørtes ut  som plast. Mulig det var en dyr imitasjon av plast. Det så i alle fall ikke ut.

Selv om brennbart materiale er forbudt, går det an å ikke kopiere IKEA-restaurantene. Møblene var i samme stil som på IKEA.

FY, sier jeg. Jeg kommer aldri til å bestille reise med disse båtene..

Jeg reiste før oppussingen (?) med nordlys og da var det lamper ved spisebordene som så ut som lanterner. Disse er fjernet. Skipsrattet foran i salongen er fjernet. De maritime maleriene er fjernet. Kan det bli verre?

Jeg kan ikke fatte det. Designerne har tydeligvis aldri sett et skip og vokst opp på lokale kjøpesentre.

 

"Mulig det var en dyr imitasjon av plast. Det så i alle fall ikke ut."

 

Nå er jo plast et fantastisk materiale også, til mange bruksområder.  Helst når det får sitt eget inntrykk, og ikke skal være en etterlikning av noe annet.

Lenke til kommentar

Hvorfor er skipene til Havila Kystruten så stygge, har de tatt utgangspunkt i gamle trålere fra Skipsdesign Ålesund ? De har fine trålere, men det er ikke cruiseskip.

Det hadde vært bedre med utgangspunkt i et fint cruiseskip.

Må det spares penger på skipsdesign om skipet på gass og batteri ?

Teknisk ukeblad har det siste året vist så mange vakre skip, så det skulle ikke være mangel på skipsdesignere i Norge. Havila Kystruten bør søke hjelp snarest!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor er skipene til Havila Kystruten så stygge, har de tatt utgangspunkt i gamle trålere fra Skipsdesign Ålesund ? De har fine trålere, men det er ikke cruiseskip.

Det hadde vært bedre med utgangspunkt i et fint cruiseskip.

Må det spares penger på skipsdesign om skipet på gass og batteri ?

Teknisk ukeblad har det siste året vist så mange vakre skip, så det skulle ikke være mangel på skipsdesignere i Norge. Havila Kystruten bør søke hjelp snarest!

De fleste cruiseskip har et stort problem sånn rent designmessig. De har svært stort vindfang og lavt dypgående i forhold til høyde/vindfang. Det er ikke ideelt på norskekysten sånn ca mellom sept og mars. En sak er hva misforholdet betyr under seilasen, en annen ting er å komme seg til og fra kai. Det er noen begrensninger på hvor mye de kan bruke thrusterne osv.

Lenke til kommentar

Off topic, men kvifor er det ikkje Stavanger-Kirkenes-Stavanger? Er ikkje markedet der, eller er det nokon sterke bergenske lobbykrefter gjennom åra som har gjort det slik?

Da trengs det flere skip ettersom det må legges til en del ekstra tid for sjøreisen. Dagens rute går vel fint opp på 14 dager. Stavanger Haugesund Stavanger er nok godt bestykket allerede når det gjelder kommunikasjon. Vet ikke hvordan havne og kai forholdene er i Skudeneshavn for Hurtigruter, men rent turistmessig ville nok det vært en højdare. Bergen er nok lite interessert i å miste endestasjonen fordi det genererer mye omsetning og trafikk fra pengesterke turister. Selv om "gamle Stavanger" er flott er nok Bergen et mer spennende sted for turistene mht å ta et par dager i for/etterkant av et cruise.

 

Tror nok det skal en del til før Stavanger (og Egersund/Kristiansand/Arendal++++) blir en del av Hurtigruta. Når det er sagt ville jo en forlengelse kunne vært interessant sommerstid med et separat men korresponderende nett. Går ut fra at det har blitt analysert en rekke ganger mht evt lønnsomhet mm allerede, men hey - tidene forandrer seg, og det gjør turiststrømmene også.

 

Vinterstid tror jeg nok forlengelsen vil bli lite lønnsom og beskjeftigelsen for skipene KAN bli en utfordring. Det må i såfall ses i sammenheng med alternative ruter/cruise vinterstid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...