Gå til innhold

Forbikjøring i høyre felt, hvem har rett her?

Anbefalte innlegg

Hvem mener dere har rett her, Jan Ivar eller politi?

https://www.f-b.no/nyheter/trafikk/politi/e6-jan-ivar-fikk-bot-etter-a-ha-kjort-forbi-politibil-pa-hoyre-side-det-blir-ikke-aktuelt-a-betale/s/5-59-1055655#am-commentArea

EDIT: Glemte at artikkelen krevde abonnement, her er teksten:

Jan Ivar Vernfelt (74) mener han ikke gjorde noe som helst galt da han ble stoppet av politiet på E6.

Det var 30. august i fjor at Jan Ivar Vernfelt fra Røyken kjørte i sin varebil på E6 i Sørum. Dette er hans forklaring på det som skjedde før han ble stoppet av en sivil politibil:

Jeg kjørte i høyre fil og fulgte bare trafikken. I høyre fil gikk det raskere enn i den venstre. Foran meg så jeg bremselys i den høyre filen jeg kjørte i. Jeg la meg da over i den venstre filen, med god klaring til bilen bak meg i den venstre filen, forteller 74-åringen til Romerikes Blad. 
Sekunder senere ser Vernfelt blålys i speilet.
Jeg legger meg over i høyre fil igjen og inn på veiskulderen. En politibetjent river opp døra og spør meg «Vet du hva du gjorde? Du kjørte forbi fra høyre fil.» Jeg ble perpleks og skjønte ikke at jeg hadde gjort noe galt. Politimannen ga meg en bot på 5.200 kroner. Den nektet jeg å betale! Jeg synes dette går altfor langt, sier 74-åringen fra Røyken. Ord mot ord. I april må han møte i Nedre Romerike tingrett etter å ha nektet å vedta forelegget.
Vernfelt er tiltalt for overtredelse av Vegtrafikkloven §31, første ledd, jf. §4, jf. Trafikkreglene §12 nr. 1 – for å ha kjørt forbi annet kjøretøy, uten at dette skjedde på venstre side. I tiltalen heter det:

«På E6 i Sørum kjørte han varebil, og kjørte forbi til høyre for sivil politibil, og la seg rett inn foran den sivile politibilen som kjørte i venstre felt».

Det stemmer jo ikke! Jeg kjørte ikke forbi. Trafikken gikk bare fortere i høyre fil enn venstre! Dette er maktmisbruk fra politiets side. Jeg har kjørt uten anmerkninger i 54 år og gjorde ikke noe feil i denne saken. Jeg kommer ikke til å gi meg, sier Vernfelt.

TRAFIKKREGLENE
DETTE SIER TRAFIKKREGLENE:
§ 12.Forbikjøring
Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbereder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.
Forbikjøring av forankjørende eller stillestående sporvogn kan foregå til høyre.
Er trafikken så tett at kjøretøyene opptar alle kjørefelt i kjøreretningen og kjøres med en fart som er bestemt av kjøretøyet foran, kan kjøretøy i ett felt kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Kjørende i kjørefelt som er forbeholdt bestemte trafikanter, kan kjøre forbi til høyre for kjøretøy i annet felt.
Kilde: Lovdata.no

Ifølge Vernfelt var ikke den sivile politibilen utstyrt med kamera. Dermed blir det ord mot ord i Nedre Romerike tingrett i april.

Noen ganger er det lov. Politiinspektør Olav Markussen hos Utrykningspolitiet kan ikke kommentere denne konkrete saken, men sier at den generelle regelen er klar:

Det er forbudt å kjøre forbi i høyre felt. Og det er ikke lov å veksle mellom høyre og venstre felt for å komme raskest mulig frem, sier han.

Men når det er sagt; Det er rom for unntak og skjønn:
Når trafikken er tett kan høyre felt flyte raskere enn venstre. Da er det lov å ligge i høyre felt og passere biler i venstre. Generelt er nok politiet tilbakeholdne med å gi forbikjøringsbøter i slike tilfeller, mener han.
Endret av Hallgeir Jensen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...det er ikke lov å veksle mellom høyre og venstre felt for å komme raskest mulig frem, sier han.

I hvilken lov er denne påstanden dokumentert?

Forøvrig har dette vært en standard prosedyre for el-biler i rushtrafikken der kollektivfelt er tilgjengelig.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg lærte engang at når man følger trafikken i sitt felt så er det lov å passere i høyre felt.  Dette vil gjelde når trafikken flyter saktere i venstre OG så lenge det er snakk om hastigheter under fartsgrensen på stedet.

Så lenge farten er under fartsgrensen ved passeringen så er det ikke noen feil i det.

I det øyeblikk man skifter felt så vil det kunne bli karakterisert som forbikjøring, og da er det straks skarpere vurdering, spesielt dersom passeringen var over fartsgrensen.

Skifter man fram og tilbake mellom felt ofte så vil det nok heller komme inn paragraf 3.  (Dvs ved sitt kjøringsmønster demonstrerer man lite hensyn til andre, evt bryter vikeplikt ved feltskifte  (vikeplikt = man skal ikke forstyrre den som har forkjørsrett sin kjøring -> må en som har forkjørsrett bremse opp så er det teknisk sett brudd på vikeplikten (ja, klar over at det er utrolig mye av dette der biler fra sideveier velter seg ut rett foran biler på forkjørsveien)).

Endret av Rune_says
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor ikke både bodycams og dashcams er 100% standard allerede.

Politiet og mange etater i flere land er utrustet med bodycams, men når vi opplever at de bevisst deaktiverer utstyret i enkelte "tilfeller" blir tilliten til etatene redusert.....

Lenke til kommentar

Ser ikke at dette er ulovlig. Han hevder han så bremselys foran, altså la han seg til venstre for å forberede en forbikjøring i venstre felt forbi bilen(e) foran som bremser opp.

At han blir avbrutt midt i den pågående forbikjøringen må politiet ta på sin kappe.

Ja ut i fra de opplysninger vi har, tenker jeg også slik.

At han har sklidd forbi i høyrefeltet er irrellevant, så lenge trafikken går jevnt, og han ikke kjører over fartsgrensen. At han så legger seg ut til venstre for å kjøre forbi de som ligger i høyrefeltet er jo ikke ulovlig. Dvs at han "ble avbrutt i en forbikjøring", og ikke at han allerede hadde foretatt en forbikjøring ved å ligge til høyre.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Hvordan blir det da hvis man kjører forbi i høyre felt, så lenge man ikke overstiger fartsgrensen?

Jeg har opplevd noen ganger å kjøre forbi kjøretøy som ligger i venstre felt, fordi de kjører under fartsgrensen. Hvorfor de absolutt må ligge i venstre felt når det er lite trafikk og de kjører saktere enn alle andre, aner jeg ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Syns det er tullete av politiet.

Hvis det i tillegg stemmer at politimannen rev opp døra blir jeg egentlig bare trist.

Det blir alltid overdrevet når folk føler seg dårlig behandlet av en eller annen. Antakeligvis åpnet han døren på en rolig måte.

Men hvis resten av forklaringen stemmer, så er jeg enig i at det er tullete av Politiet å reagere på noe slikt... er det ikke viktigere å se etter de som skaper farlige situasjoner i trafikken?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan blir det da hvis man kjører forbi i høyre felt, så lenge man ikke overstiger fartsgrensen?

Jeg har opplevd noen ganger å kjøre forbi kjøretøy som ligger i venstre felt, fordi de kjører under fartsgrensen. Hvorfor de absolutt må ligge i venstre felt når det er lite trafikk og de kjører saktere enn alle andre, aner jeg ikke.

Skaff deg dashcam så kan du bevise hvordan du har kjørt

Politiet kan se deg kjøre forbi til høyre, og kan anta at du har ligget i venstre, derfor burde alle ha dashcam, inkludert politiet 

• Liker 1
Lenke til kommentar

...det er ikke lov å veksle mellom høyre og venstre felt for å komme raskest mulig frem, sier han.

I hvilken lov er denne påstanden dokumentert?

Forøvrig har dette vært en standard prosedyre for el-biler i rushtrafikken der kollektivfelt er tilgjengelig.

Den er hjemlet i trafikkreglenes § 12, den står over..

Det er forøvrig lov med forbikjøring til høyre hvis du kjører i kollektivfelt.

Endret av Nicolae
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forøvrig lov med forbikjøring til høyre hvis du kjører i kollektivfelt.

Er det nå egentlig det? Hvor finner du hjemmelen for dette?

Å kjøre forbi er ikke nødvendigvis det samme som forbikjøring.

Det er lov å kjøre forbi når man er i felt forbeholdt bestemte trafikantgrupper, men det er ikke lov med forbikjøring via dette feltet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Forbikjøring skal skje til venstre" Det burde utelukke "slalåmkjøring", så lenge trafikken ikke er så tettgående at du har lov til kjøre forbi til høyre. Det var nok dette politimannen mente. 

Du må jo selvfølgelig ha lov til å kjøre i kollektivfeltet hvis du skal bruke det..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...