Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Rett på sykepenger når man får betalt per time?

lesles

Anbefalte innlegg

Hei,

Følgende er min situasjon:

Jeg er midlertidig ansatt til sommer. Jeg har jobbet i selskapet fra og med Januar.

Det står på kontrakten at jeg er ansatt i 80 % stilling, men i realiteten jobber jeg 100 %. 

Jeg får betalt per time. 

Jeg ble sykemeldt for 2 dager i løpet av en uke. Arbeidsgiver mener at jeg ikke har rett på sykepenger, ettersom jeg får betalt per time og at jeg allerede har jobbet over 80 %. 

Det er helt korrekt at det står 80 % på kontrakten, men vi kan vel si at det er forventet at jeg dukker opp på jobb i 100 % stilling (daglig), ettersom dette er avtalt muntlig. Så med andre ord: Vaktene på de gjenstående 20 % er allerede satt opp.

Mitt spørsmål er som følger: Har jeg rett på sykepenger? 

Jeg fant ingen konkret formel kilde (nav, osv.) som kan bekrefte det.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal ihvertfall ha sykepenger for de 80% som står i kontrakten.
Videre er det krav at arbeidsplan skal drøftes minst 14 dager i forveien, og denne er styrende. Dvs. at hvis vaktene allerede er satt opp , har du også krav på de siste 20% som du jobber. Vaktlisten vil være gjeldende som arbeidsplan.

Lenke til kommentar

Du har krav på sykepenger.

Arbeidsgiver har også egentlig plikt etter Folketrygdloven å gjennomsnittsberegne sykepengene, noe veldig få gjør. 
Dette vil jeg tro vil slå bedre ut på deg siden du sier du jobber 100% men har 80% på papiret.

Etter folketrygdloven har arbeidstakere krav på sykepenger basert på en gjennomsnittsberegning av lønn over en bestemt periode. Denne beregningen skal ligge til grunn for alle dager med sykefravær, helt ned til enkeltstående dager med egenmelding for egen eller barns sykdom.

https://www.infotjenester.no/artikler/nesten-alle-beregner-sykepenger-feil/

Lenke til kommentar

Hei takk for svar! 

Jeg jobber i et veldig lite selskap, med to ansatte og en leder, så at det er mangel på kunnskap her kan jeg faktisk forstå. 

Men at 5 personer på forumet påpeker at jeg har rett på sykepenger, peker på i retning at det kan være riktig.

Jeg kan uansett ikke henvise min arbeidsgiver til en diskusjon forum for dette. 

Kan dere hjelpe meg med å finne en formel kilde (NAV, eller noe tilsvarende) som bekrefter at en ansatt har krav på sykepenger når:

• Han/Hun er timebetalt
  • Når vaktene er allerede satt opp 

Takk.

Lenke til kommentar

Kan dere hjelpe meg med å finne en formel kilde (NAV, eller noe tilsvarende) som bekrefter at en ansatt har krav på sykepenger når:

• Han/Hun er timebetalt
  • Når vaktene er allerede satt opp 

Det er tap av pensjongivende inntekt som gir rett til sykepenger.

§ 8-3.Tap av pensjonsgivende inntekt og minsteinntekt

Et medlem har rett til sykepenger etter bestemmelsene i dette kapitlet når han eller hun taper pensjonsgivende inntekt (§ 3-15) på grunn av arbeidsuførhet som nevnt i § 8-4.

https://lovdata.no/NL/lov/1997-02-28-19/§8-3

Timelønn er pensjonsgivende inntekt.

Lønnsinntekt regnes med når man beregner sykepengegrunlaget. Ref. folketrygdloven pgf 8-29.

Vaktlister fremover er ikke relevant for beregning av sykepengegrunnlaget, det er inntekten du har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør som er relevant. Ref. folketrygdloven pgf 8-28.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...