Gå til innhold

– Skummelt hvis man blir belastet uten å vite det


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har opplevd det samme ellers også når det "ikke" har vært noe feil.
Problemet med NSB appen er at det sendes en HTTP POST-request som gjennomfører 2,3,4,, kjøp hvis den samme meldingen resendes. Typisk hvis man prøver å gjøre en bestilling et sted hvor det er dårlig dekning.
Løsningen på dette er ganske enkel:
-Legg ved en kode som genereres i appen sammen med bestillingen, ser serveren samme koden to ganger vil den skjønne at det er samme bestillingen.

Dette kalles idempotente nøkler og er enkelt, men alt for lite brukt av utviklere.
Stripe har en god forklaring her:
https://stripe.com/blog/idempotency
Og hvor enkelt det kan løses her:
https://stripe.com/docs/api/python#idempotent_requests

Endret av morten7
  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Hun opplyser også at selv om de ansatte på betjente stasjoner går i NSB-uniformer, er de egentlig ikke NSB-ansatte – men ansatt hos Entur, som har tatt over både betalingsformidlingen i NSB-appen og bemanningen på stasjonene. NSB kan derfor ikke svare for hva disse ansatte har opplyst."

 

Lettvint at de kan "outsource" en del av sin kundeservice og så trenger de ikke lenger å være ansvarlig for informasjonen kundene får lenger,,,,,,

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Nå kan du bruke hentekode for billetter kjøpt annet sted enn i app til å laste ned billetter i appen" står det inne i appen...

 

Poenget mitt med å kjøpe billetter utenfor appen var å få papirbilletter. Hva skjer hvis jeg taster hentekoden i appen? Blir papirbillettene ugyldige da? Hva hvis det oppstår en feil i appen?

Lenke til kommentar

"Hun opplyser også at selv om de ansatte på betjente stasjoner går i NSB-uniformer, er de egentlig ikke NSB-ansatte – men ansatt hos Entur, som har tatt over både betalingsformidlingen i NSB-appen og bemanningen på stasjonene. NSB kan derfor ikke svare for hva disse ansatte har opplyst."

 

Lettvint at de kan "outsource" en del av sin kundeservice og så trenger de ikke lenger å være ansvarlig for informasjonen kundene får lenger,,,,,,

 

NSB har ikke outsourcet noenting. At billettsalget er overført til et eget selskap, er en del av forberdelsene til konkurranseutsettingen av persontrafikken.

Lenke til kommentar

Jeg husker klippekort jeg. En papp-plate som man kunne klippe hull i. Konduktøren hadde en tang, han visste når han hadde klippet hull, og vi kunne se at han gjorde det. Ingen mulighet for feil. Ingen mulighet for juks, vi kunne ikke tette igjen hullene. Vi visste hvor mange klipp som var igjen. Papp-platen trengte ikke strøm, og det var aldri tekniske feil. Det er jo populært med "re-invent" og "ombruk". Hva med å "finne opp" klippekort igjen? Veldig enkelt, veldig praktisk. Og man kan sikkert reklamere for "klimavennlig", "bærekraftig", "grønt" og "smart" også!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Hun opplyser også at selv om de ansatte på betjente stasjoner går i NSB-uniformer, er de egentlig ikke NSB-ansatte – men ansatt hos Entur, som har tatt over både betalingsformidlingen i NSB-appen og bemanningen på stasjonene. NSB kan derfor ikke svare for hva disse ansatte har opplyst."

 

Lettvint at de kan "outsource" en del av sin kundeservice og så trenger de ikke lenger å være ansvarlig for informasjonen kundene får lenger,,,,,,

 

NSB har ikke frivillig outsourcet billettjenestene, men ved politisk tvang, klageadresse jernbanereformen.

ENTUR har ansvaret for alle billettjenester som NSB bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...