Gouldfan Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Kan en HDMI-kabel bygget tilbake i v1.1-tiden, støtte 4k i beste kvalitet, så lenge den er hel og bygget i normal kvalitet i lengder under 10 meter? Eller er det fysiske endringer i standarden som gjør at det er aspekter som ikke støttes? (Tenker på lyd og bilde, ethernet vet jeg er nytt) Den KAN funke, om den var high speed og ikke er lang... Det er lengde og signalmengde den støtter det går på. Det er både og, dyre gamle kabler kan funke eller ei, men feks 4K kabelen jeg fikk gratis av Canal Digital funker den også... Jeg ville nok kjøpt meg en HDMI av en kjent produsent om jeg skulle hatt noe nytt selv.. Men det er mange kjendiskabler som ikke er så dyre... På netthandel også. En veldig dyr 4k kabel idag synes jeg ikke er så smart, om 4-5 år kan det hende det er en helt ny kabel, eller metode for å sende signal. Sånn jeg ser det så har pris med lengde å gjøre, dersom man har projektor og trenger 10 meter så ville jeg valgt en dyrere kabel.. Men hva som er dyrt er i høyeste grad relativt.. 1000-1200 for en kabel er dyrt og smertegrense for meg, (og kona ) for andre kan det være 3-4000.. Endret 21. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Du svarer ikke helt på spørsmålet. Har kvaliteten og spesifikasjonene på kablene endret de siste 10-15 årene med tanke på bilde/lyd? En normalt godt bygget (snakker ikke om luriumkabler til 5000+) kabel fra 2006 vil gjøre samme jobben som en godt bygget kabel fra 2018? Edit: Er også usikker når du skriver din smertegrense er en ting, og andres smertegrense er noe annet. Ville ment dette var en objektiv fasit på hva som fungerer? Ikke at dyrere kabler fungerer for rike, mens for "fattige" så er billige kabler fungerende... Endret 21. september 2018 av KoKo_ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Du svarer ikke helt på spørsmålet. Har kvaliteten og spesifikasjonene på kablene endret de siste 10-15 årene med tanke på bilde/lyd? En normalt godt bygget (snakker ikke om luriumkabler til 5000+) kabel fra 2006 vil gjøre samme jobben som en godt bygget kabel fra 2018? Det har med specs å gjøre, om ikke kabelen har specs så er det ikke så lett å vite. Du kan lese av hvor mye info båndbredde 4K HDR10 eller DV trenger Enkelt.. På et lett søk finner jeg alt fra 179-1200 kr, og vil du så kan du kjøpe dyrere lurium med bling osv... Du vet vel at mengde informasjon vi sender i kablene har øket betraktelig siden man begynte med HDMI i DVD og Blurayspillere? Og snart er vi over på en ny HDMI standar.... Noe som gir folk som kjøper ny hjemmekino og tv nerver.... En seriøs kabel som er specet til å klare båndbredden til 4K HDR10 eller Dolby Vision osv kan klare det.. Men poenget mitt er å ikke kjøpe dyre High end Kabler av HDMI, rett og slett fordi sjangsen til at den trenger en ny type HDMI eller hva som helst forandrer seg på kun 5 år. Du kan sikkert også om du vil finne en billig Clas kabel som klarer det... Endret 21. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Du svarer ikke helt på spørsmålet. Har kvaliteten og spesifikasjonene på kablene endret de siste 10-15 årene med tanke på bilde/lyd? En normalt godt bygget (snakker ikke om luriumkabler til 5000+) kabel fra 2006 vil gjøre samme jobben som en godt bygget kabel fra 2018? Edit: Er også usikker når du skriver din smertegrense er en ting, og andres smertegrense er noe annet. Ville ment dette var en objektiv fasit på hva som fungerer? Ikke at dyrere kabler fungerer for rike, mens for "fattige" så er billige kabler fungerende... Kort og godt ja det har endret seg.. fra DVD til 720 til 1080 og hdlydd, og nå 4K. Beste er å teste selv om det funker, men jeg ville kjøpt en spekket 4k hdmi... Det betyr ikke at det må være dyrt, men på lengdestrekk er det mer vrient, og da tror jeg at jeg heller ville kjøpt noe med kvalitet. Jeg liker ikke å fly fram og tilbake i butikken, eller sende ting i retur.. er en målbar verdi det også... Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Ok, takk for svar, men du skriver rundt det jeg egentlig lurer på. Båndbredde og bit/s er jeg klar over. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg nå har bestilt en 4k-TV, og jeg har et stort utvalg av HDMI-kabler som fungerer fint. Må jeg nå regne med å kassere mange kabler, eller kan jeg regne med å kunne bruke de kablene jeg har? Kan selvfølgelig teste og se, men jeg kan ikke standarden godt nok til at jeg vet om det nedsamples hvis det er nesten godt nok. Kunne sikkert kjøpt meg 3-4 kabler til noen ekstra hundrelapper for å være 150% sikker, men jeg synes det er godt nok å være 100% sikker. Skjønner at du bruker noen ekstra hundrelapper for å være helt sikker, og kjøper kabler som har specs som klarer mer enn standarden, da er du litt utenfor det jeg er ute etter svar på. Endret 21. september 2018 av KoKo_ Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 Det er ikke noe nedsampling eller lignende "forminskning" av kvaliteten på bildet. Du får fint bilde, bilde med tydelige feil eller ikke bilde. Over korte strekninger vil jeg tro at det skal gå fint, men det kan for all del hende noen ikke vil strekke til. Det er umulig å vite før du prøver. Ingen kabler er skapt like. Men siden du allerede har noen kabler liggende hjemme ville jeg absolutt ikke gått ut å kjøot noen nye før jeg hadde testet de gamle. Svaret er så enkelt at ja, kravene har forandret seg, men over korte strekk vil mange gamle kabler fortsatt kunne fungere fint. Og svaret er så kjipt at du må prøve selv, fordi vi vet ikke noe om kablene dine. Noen er over spec, andre er under. Har brukt gamle kabler til både 4K og 3440x1440 100hz om jeg ikke husker feil. Er ikke før jeg skulle til 4K HDR over 8m jeg måtte legge ut mer for en kabel som ga skikkelig overføring. 2 Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Ok, takk for svar, men du skriver rundt det jeg egentlig lurer på. Båndbredde og bit/s er jeg klar over. Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg nå har bestilt en 4k-TV, og jeg har et stort utvalg av HDMI-kabler som fungerer fint. Må jeg nå regne med å kassere mange kabler, eller kan jeg regne med å kunne bruke de kablene jeg har? Kan selvfølgelig teste og se, men jeg kan ikke standarden godt nok til at jeg vet om det nedsamples hvis det er nesten godt nok. Kunne sikkert kjøpt meg 3-4 kabler til noen ekstra hundrelapper for å være 150% sikker, men jeg synes det er godt nok å være 100% sikker. Skjønner at du bruker noen ekstra hundrelapper for å være helt sikker, og kjøper kabler som har specs som klarer mer enn standarden, da er du litt utenfor det jeg er ute etter svar på. Det er ingenting som nedsamples. Det er vel heller motsatt at feks bluray streaming ełler dvd OPPSKALERES til 4k. Du tester bare HDMI kabel med 4k til skjermen.. funker det? fint for deg. Om bildet hakker eller blir borte må du kjøpe ny kabel. Er det så vanskelig? Du har jo fått svar, med all respekt. ? Endret 21. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Ja, takker for svar. Var ute etter om det var fornuftig å tro at det fungerte. Du (Gouldfan), om jeg tolker det rett, tvilte på at det fungerte og anbefalte meg å investere i kabler som er spekket for 4k, gjerne kjente merker (ikke luriumpris, men ikke de billigste). Grunnen til at jeg ikke var helt fornøyd med de svarene, var at jeg syntes tilbakemelding på spec var litt ullen, og at du pekte på at man burde kjøpe kabler med "stempel" 4k. Lakus mente at det var sannsynlig at de fungerte, og at det ikke var noe poeng i å kjøpe kabler før eventuelt noe tilsa at de ikke fungerte. Og at det ikke var noe fysisk annet enn over- eller underspesifiserte kabler. Så der fikk jeg konkret svar på det jeg lurte på. Jeg har aldri hatt problemer med en eneste HDMI-kabel, derfor var jeg usikker på konsekvensen med dårlige kabler. Men om det er åpenbart når det fungerer/ikke fungerer, så er det jo enkelt å teste. Men ønsket ikke å sitte der hele helga uten å kunne kjøre 4k, hvis det var usannsynlig at gamle kabler fikset biffen. Så da takker jeg tråden, med respekt, for at jeg har fått svar. Og at det er litt forskjellige meninger og vaner ute og går. Og jeg prøver mine gamle kabler før jeg bruker mye penger på nye kabler. Endret 21. september 2018 av KoKo_ Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 21. september 2018 Del Skrevet 21. september 2018 (endret) Det er så enkelt som å prøve, går det ikke så kjøper du specet kabel hvor du måtte ønske. Jeg gjetter det er tv, og at du derfor ikke trenger lang 10 meter.. siden få folk har 4k prosjektor. Jeg bruker klubben eller nettbutikk. Men Clas ełler lignende butikker funker sikkert også. Endret 22. september 2018 av Gouldfan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå