Gå til innhold

Forskjell mellom high-end HDMI kabler og ClasOhlson high-speed HDMI kabel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men om en skulle overført noe annet enn bilde eller lyd, f.eks. en datafil, ville da datafilen manglet viktige deler med en billigkabel? F.eks. mangler noen linjer i en tekstfil? Det er jo litt krise om en del av programmeringskoden til et program ikke kommer frem.

yepp, dersom det ikke ble foretatt noen form for sjekk av innhold, noe det gjør i de fleste protokoller.

Lenke til kommentar

Men om en skulle overført noe annet enn bilde eller lyd, f.eks. en datafil, ville da datafilen manglet viktige deler med en billigkabel? F.eks. mangler noen linjer i en tekstfil? Det er jo litt krise om en del av programmeringskoden til et program ikke kommer frem.

Den digitale signalet er sånn at enten funker det eller ikke.

Min erfaring på HDMI som ikke funker er at bildet hakker, eller at du får ingenting.

Du kan stole på at du merker om digital signalet ikke kommer fram.

Dersom Clas HDMI er specet, dvs at det står opplyst om hva den klarer så bare kjør på til inntil 5 meter.

Jeg ville kjøpt Monster av klubben til 10meter som jeg trengte, fordi jeg fikk den billig. 4-500 kr for en kabel synes ikke jeg er dyrt om man skal ha noe solid og noe som varer med specs man trenger.

Men igjen så er det sånn i Norge at man har angrerett, og da er det bare å prøve med high speed clas.

Om det ikke funker så prøv noen av de mer kjente i prisklasse 400-1000.

Men de dyrere specede opptil 1k er mest for soliditet, levetid og eieglede.

Det er bare tull å bruke 3-5k på en kabel mener jeg, men jeg er ikke rik, så er du rik så vil man kanskje ha gullfelger på bilen også.

Det er et fritt land, og bra er det.

Snart er det 17.mai også.

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nettopp. De spiller på folks uvitenhet angående analoge vs digitale signaler. På analoge videosignaler har kabelen ekstremt mye å si (opp til et visst nivå seff). Dårlig kabel og du får støy, fargeforvrengning, dobbelt bilde etc. Mange tror det er slikt med digitale signaler også.

Ikke for å gi noe ytterligere støtte til placebogjengen. Men jeg har faktisk opplevd dårlig opplevelse en gang jeg hadde Get kabel-TV (bodde et annet sted da). Feilkilden var en HDMI-switch, som jeg tror ble handlet inn i fra Clas Ohlsson eller i fra en av EL-kjedene. Er mange år siden nå.

Når jeg så koblet utenom HDMI-switch, så ble bildet mye bedre. Så HDMI-switchens kretser må ha fucket med signaleringen på en eller annen måte. Ville bare nevne det som et artig eksempel på når det kan gå galt. HDMI-switch må jo ha sine kretser, og jeg regner nesten med at det var noe feil eller svakt med kretsene i den.

Neste gang jeg kjøper TV, så skal TV-en har nok HDMI-innganger til at jeg slipper å måtte knote med HDMI-switching.

Endret av G
Lenke til kommentar

Clas er vel ikke kjent for å kunne kabler, det er vel noen kinesere som helst kan sine ting som lager de.

Kjøper du av en av de kjente merkene så lager de ofte alt selv eller dirigerer og har forsket på det endel år.. Det er jo ikke bare fanteri, de har god byggekvalitet. Men at bildet blir så og så mye bedre farger, kontrast eller sortnivå er markedsføring svada. Men det vet vel de fleste.. De skal jo prøve å selge ting de lager i I-Land også..

Ikke forde Kinesere kan nok HDMI også, bare det at jeg har mer tillit til svenske Supra eller Monster feks..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har kjøpt noe sånt på Clas, eller Elkjøp.. Jeg kjøper sånt på hifiklubben eller nett.

Profigold mener jeg de hadde på Clas, det har jeg kjøpt og det var good stuff, men tror de har sluttet å selge det.

Fått profigold coax på klubben også.. men tror også de har sluttet å selge de.

Når noe er veldig billig, og butikken samtidig har syk inntjening som feks Clas eller Elkjøp,betyr det enten slavearbeid eller dårligere byggkvalitet. Så jeg synes det er like greit å handle på klubben.

Men kaffetrakter støvsuger er jeg happy med Clas eller Elkjøp... Har kjøpt jordingsplugg av Clas, ørepropper osv..

Men jeg synes klubben er greie, ofte bytter folk varer der og da får man ofte en dyr kabel for halv pris, samt knallgod garanti..

Garanti på Elkjip glem det, leverte inn Xbox360 Red ring... Et halvt år etter fant de ut at noen på lageret hadde stjålet den.....

Klubben? Full tillit og ny vare tilbake med en gang.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

En kabel kan gjerne koste 400-1000 kroner mener jeg til mitt budgett..

Ikke minst skal de som jobber ha betalt, og ha det bra.

Min favorittkabel er Qed Reference Audio-1, det er en grei rca stereo kabel, den er laget 100% for hånd i England... Da vet jeg at de som gjør jobben har det bra, det blir bedre kvalitet, og de funker forever... Og ja det er bra lyd.. Men jeg tror ikke jeg klarer å høre forskjell på en grei Clas kabel som er satt sammen under pisken i Kina.... Men spør du meg om lakrislisser fra Hama eller det crappet som ofte følger med tv eller spiller..  Jo, da hører jeg forskjell.

Den Qed jeg har tror jeg jeg gav 400-500 for... Det er en innstegskabel, dvs rimeligere.

Den fungerer fortsatt mange år etter, og jeg skal ikke gjøre skjul på at det er eieglede.

Hat kabler er Hamas, hater de sykt, og de lissene som følger med.

Det som er med Hamas som fortsatt er dyre 150-300 er at de er produsert under pisken og at de koster ca 30kr eller noe og Elkjøp tar resten.. Clas og elkjøp tar sykt mye avanse iforhåld til feks klubben... kablene til Elkjøp koster ca 30kr å produsere, mens Qed osv ofte er dyrere i USA, dersom jeg gjetter tar klubben en femtilapp eller noe på samme eksempel.

Og at de alltid ryker!! jeg har spilt nok Nintendo, nok CD spillere mer lisser, nok Pioneer med lisser, nok Sanyo med lisser, nok discman og walkman med jacklisser.... Til å vite at det alltid ryker.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at Amazon Prime Video med HDR (10bit 4:2:2@UHD 60Hz) er kilden som er mest følsom for hakking/ujevne bevegelser. Her var det veldig stor forskjell mellom kablene på bevegelse (panoreringer). Veldig ujevne panoreringer på ClasOhlson-kabelen; helt jevnt på den andre kabelen. Også samme effekt på Netflix UHD-dolby vision. Har akkurat nå ingen UHD blu-ray spiller; den dukker opp snart - så kan jeg se om man kan se det samme på UHD blu-ray fra dedikert blu-ray spiller. Får også på plass Vero 4K mediaspiller som støtter 10bit (og 12bit) HDR i UHD. Om jeg klarer rippe en UHD-plate så kan jeg også teste der; hovedmålet for Vero 4K er blu-ray-plater lagret på NAS. Enda ikke sjekket ut om jeg klarer få over UHD-blu-ray platene til NAS (det blir sikkert et helgeprosjekt over en 6-pack øl :) - det begynner å bli en god samling UHD blu-ray plater allerede)

Edit:

Jeg trodde lenge hakkingen med Amazon Prime HDR var knyttet til Amazon Prime (og ikke HDMI-kabelen); alt kjørt fra Apple TV 4K mot LG OLED 65B7V.

Og ja, jeg vet jeg kan kjøre kildefrekvens på utgangen til Apple TV 4K, som vil være mer optimalt - men nå prøver jeg å pushe strikken mot grensen av 18Gbps-kablene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg har merket meg at Amazon Prime Video med HDR (10bit 4:2:2@UHD 60Hz) er kilden som er mest følsom for hakking/ujevne bevegelser. Her var det veldig stor forskjell mellom kablene på bevegelse (panoreringer). Veldig ujevne panoreringer på ClasOhlson-kabelen; helt jevnt på den andre kabelen. Også samme effekt på Netflix UHD-dolby vision. Har akkurat nå ingen UHD blu-ray spiller; den dukker opp snart - så kan jeg se om man kan se det samme på UHD blu-ray fra dedikert blu-ray spiller. Får også på plass Vero 4K mediaspiller som støtter 10bit (og 12bit) HDR i UHD. Om jeg klarer rippe en UHD-plate så kan jeg også teste der; hovedmålet for Vero 4K er blu-ray-plater lagret på NAS. Enda ikke sjekket ut om jeg klarer få over UHD-blu-ray platene til NAS (det blir sikkert et helgeprosjekt over en 6-pack øl :) - det begynner å bli en god samling UHD blu-ray plater allerede)

Edit:

Jeg trodde lenge hakkingen med Amazon Prime HDR var knyttet til Amazon Prime (og ikke HDMI-kabelen); alt kjørt fra Apple TV 4K mot LG OLED 65B7V.

Og ja, jeg vet jeg kan kjøre kildefrekvens på utgangen til Apple TV 4K, som vil være mer optimalt - men nå prøver jeg å pushe strikken mot grensen av 18Gbps-kablene.

Alt har bare med krav til lengde og båndbredde å gjøre... Samt bling solid og at det ser bra ut..

Audioquest Forest feks produsert i USA ca 1100 eller Cinnamon som er litt dyrere og støtter 4k opp til 10m.

Eller Supra 4k fra sverige om man vil ha noe rimeligere med mindre bling ca700.

Monster er solide og bra men kanskje litt vel klumpete lang og massiv... Dvs lite fleksibel og vrien å få plass til.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt er Nordost HDMI'er f.o.m. 5 meter aktive; dvs de ikke har så massiv tykkelse til tross for at de fungerer optimalt og helt feilfritt på lange strekk. Retningen på dem er da selvsagt kritisk. ClasOhlson kabelen er supertykk i forhold (til tross for at den sliter med bildeflyt når man nærmer seg maks båndbredde). 

Så konklusjon: En HDMI-kabel er ikke enten får man bilde eller ikke. Livet er som vanlig langt mer komplisert enn som så.

Edit:

Og ja, man kan finne mange kabler som fungerer (også billige), men når man pusher grensen 18Gbps HDMI så er det veldig mange kabler som ikke leverer det de påstår. Her må man prøve gjennom kabler til man finner noe som fungerer, og det er ikke alltid like lett å se forskjellen på dem. Bildeflyt var noe jeg nylig begynte å studere detaljert. At man får gjennom UHD 4:4:4; eller UHD HDR 4:2:2 er ikke det samme som har kabelen fungerer. Man trenger heller ikke se bildefeil i farger; eller at signal dropper (dette tror jeg henger mye sammen med hvor bra HDMI sender og mottaker er implementert, komponenter prøver å gjøre det beste - om det er dropping av bilde eller andre ting varierer sannsynligvis. Jeg vil jo si at verden hadde vært enklere om den bare droppet bilde når den ikke klarte levere. 

Ser også at en del klager på bildeflyten på LG OLED 2017 modeller med HDR; jeg har her en sterkt mistanke om at denne observasjonen ikke henger sammen med TV, men heller bruk av kabler som gir ujevn bildeflyt grunnet at de ikke oppfyller 18Gbps kravet.

Med HDMI 2.1 så blir dette med kabel virkelig merkbart, siden det her kan bli krav om opp til 48Gbps.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Så langt jeg har skjønt er Nordost HDMI'er f.o.m. 5 meter aktive; dvs de ikke har så massiv tykkelse til tross for at de fungerer optimalt og helt feilfritt på lange strekk. Retningen på dem er da selvsagt kritisk. ClasOhlson kabelen er supertykk i forhold (til tross for at den sliter med bildeflyt når man nærmer seg maks båndbredde).

Så konklusjon: En HDMI-kabel er ikke enten får man bilde eller ikke. Livet er som vanlig langt mer komplisert enn som så.

Edit:

Og ja, man kan finne mange kabler som fungerer (også billige), men når man pusher grensen 18Gbps HDMI så er det veldig mange kabler som ikke leverer det de påstår. Her må man prøve gjennom kabler til man finner noe som fungerer, og det er ikke alltid like lett å se forskjellen på dem. Bildeflyt var noe jeg nylig begynte å studere detaljert. At man får gjennom UHD 4:4:4; eller UHD HDR 4:2:2 er ikke det samme som har kabelen fungerer. Man trenger heller ikke se bildefeil i farger; eller at signal dropper (dette tror jeg henger mye sammen med hvor bra HDMI sender og mottaker er implementert, komponenter prøver å gjøre det beste - om det er dropping av bilde eller andre ting varierer sannsynligvis. Jeg vil jo si at verden hadde vært enklere om den bare droppet bilde når den ikke klarte levere.

Ser også at en del klager på bildeflyten på LG OLED 2017 modeller med HDR; jeg har her en sterkt mistanke om at denne observasjonen ikke henger sammen med TV, men heller bruk av kabler som gir ujevn bildeflyt grunnet at de ikke oppfyller 18Gbps kravet.

Med HDMI 2.1 så blir dette med kabel virkelig merkbart, siden det her kan bli krav om opp til 48Gbps.

Nei det du sier det meste her er feil, det du kan se er hakkete bilde eller at bilde forsvinner.. Lyd er enten der eller ikke, Hd lyd er ikke komplisert, men 4K hd10 og DV er komplisert. Men faktum er at over 5 meter er det bare de kjente merkene som har bra specs, iallefall det jeg vet om.

De fleste som ikke bruker proj trenger ikke 5-10 meter... Og da er det mulig å kjøpe rimeligere.

Det eneste man skal se på er HDMI versjon og båndbredde, og lengde ytelse.

Men Nordost er for all del flotte kabler, hadde jeg vært rik kunne jeg godt kjøpt dyrere HDMI..

Men det er nok mer for folk som deg. ?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Edit:

Nei det du sier det meste her er feil, det du kan se er hakkete bilde eller at bilde forsvinner.. Lyd er enten der eller ikke, Hd lyd er ikke komplisert, men 4K hd10 og DV er komplisert. Men faktum er at over 5 meter er det bare de kjente merkene som har bra specs, iallefall det jeg vet om.

De fleste som ikke bruker proj trenger ikke 5-10 meter... Og da er det mulig å kjøpe rimeligere.

Men Nordost er for all del flotte kabler, hadde jeg vært rik kunne jeg godt kjøpt dyrere HDMI..

Men det er nok mer for folk som deg.

Det som irriterer meg er at verden hadde vært enklere om alle laget kabler etter spesifikasjonene med streng kontroll på at hvert enkelt eksemplar fulgte spesifikasjonene. Jeg synes det er helt latterlig at man må betale 1000-vis for en HDMI-kabel, men har innfunnet meg med at slik er verden om man skal ha noe som fungerer (eventuelt må man gjennom prøv og feil metoden; som kan være virkelig tidkrevende og kostbar).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Edit:

Men det er nok mer for folk som deg.

Det som irriterer meg er at verden hadde vært enklere om alle laget kabler etter spesifikasjonene med streng kontroll på at hvert enkelt eksemplar fulgte spesifikasjonene. Jeg synes det er helt latterlig at man må betale 1000-vis for en HDMI-kabel, men har innfunnet meg med at slik er verden om man skal ha noe som fungerer (eventuelt må man gjennom prøv og feil metoden; som kan være virkelig tidkrevende og kostbar).

Det er vel sånn at Nordost ikke driver kompromisser, ledere og alt skal være av beste kvalitet.... Dyrere grunnstoff jeg ikke husker hva heter rodorium og sølv osv.. også gjør de mye med kablene som kun er teori, spiller de inn tester de osv. Testing en viss tid, er jo ikke bare teori da og er jo fornuftig men dyrt. Samt at de ikke er satt sammen i kina, bygget i USA et I land, og det koster lønninger.

Men en digital kabel skal enten levere signalet eller haltende bilde, eller ikke i det hele tatt...

Sånn har det vært helt siden starten, det eneste som har forandret seg er mengde signal vi sender ut som har gått opp helt sykt både på lyd bilde hjemme anlegg og internett.

Så det er enten eller, mulig Nordost HDMI en din er mer framtidsikker....

Men jeg ville ikke turt lagt masse 1000 i en HDMI, fordi signalmengde endrer seg så mye.. Så umulig å vite hvor lang levetid HDMI har... Hørt det kommer en ny standar om ikke så lenge.. men husker ikke...

Sammenlignet var vel Coax digitalsignal det første?, den er vel som den er begrenset til en viss signalmulighet dvs blir ikke særlig forbedret, samt RCA phonokabler stereo, samme sak... Mens HDMI og nettstrømming er ny teknologi som bare forbedres...

Men alt det andre, digitale mengder signaler som øker hele tiden, samt for ikke å glemme netthastighet bare blir mer og mer, umulig å vite hvor det ender...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Fancy grunnstoffer er ikke løsningen her; de tester hver enkelt kabel for å sjekke at de ligger på spesifikasjon. Det er ikke mer komplisert enn det; dette er mulig å fullautomatisere også (for Kinesere som ønsker å gjøre det samme).

Coaxial digitalkabler er det også stort sprik på spesifikasjoner på. Ved feil motstand kan man få "ringing" i kabelen; bølger som kan ta livet av deler av signalet (det blir interferens). Mottaker har tolkning av signalet og prøver å tolke hva det skal være om de får ville verdier inn. Ikke minst som alltid med SPDIF; klokkeavvik er det også større sannsynlighet for med feil spesifikasjon på kabelen. Kan høres med at lyden "slører" seg litt til; og i verste tilfeller høres mer "digital" ut.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert på coax, men tror klokking har mer med kilde og mottaker å gjøre.

En kabel skal være veldig dårlig, for at den ikke kan suge som coax...

Men klart, det finnes dårlige kabler..

Om man bruker standard RCA-interconnect laget for analoge signaler; så har den feil motstand; det er = trøbbel :) En digital coaxial kabel skal ha 75ohms motstand; flertallet varierer med flere Ohm +/-. 

En dårlig kabel medfører i verste tilfelle at man får avbrudd på lyden (eller ingen lyd); en som ligger utenfor spesifikasjon medfører at lyden ikke får skikkelig fokus (samme problem som når man bruker feil briller; eller fokuserer bilde foran eller bak hovedmotivet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ekspert på coax, men tror klokking har mer med kilde og mottaker å gjøre.

En kabel skal være veldig dårlig, for at den ikke kan suge som coax...

Men klart, det finnes dårlige kabler..

Om man bruker standard RCA-interconnect laget for analoge signaler; så har den feil motstand; det er = trøbbel :) En digital coaxial kabel skal ha 75ohms motstand; flertallet varierer med flere Ohm +/-.

En dårlig kabel medfører i verste tilfelle at man får avbrudd på lyden (eller ingen lyd); en som ligger utenfor spesifikasjon medfører at lyden ikke får skikkelig fokus (samme problem som når man bruker feil briller; eller fokuserer bilde foran eller bak hovedmotivet).

Ikke ifølge klubben...

En coaxial kabel er i prinsippet det samme som en god RCA.

Bruker RCA til effekt og det er helt rå lyd

Hva som er en dårlig kabel er vel litt søkt, en god kabel får du fra 400 til 1000 kr.. Og da funker de bra som Coax dvs holder spesifikasjonen på Ohm.

Unntaket er sære dyre kabler som er bygget annerledes.. og ikke er fleksible til sånt bruk, men det er få av de.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Driver selv å leter etter en HDMI kabel som kan gi meg 4K@60hz med HDR over 10m. Den fra NetOnNet jeg kjøpte for rundt 500kr funket fint-ish med 4K@60, men så fort jeg prøver med noe annet kutter bildet til sort i rykk og napp. Så sannheten er vel som den alltid har vært; ved lengre avstander er ikke HDMI bare HDMI lengre.

Kabelen som går fra PCen til monitoren kostet vel 99kr. Men den er også bare 50 cm lang  :dremel:

Lenke til kommentar

Nei det vet du vel? En digital kabel funker eller så funker den ikke.

Det kritiske er kvalitet på lengde strekk og spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan en HDMI-kabel bygget tilbake i v1.1-tiden, støtte 4k i beste kvalitet, så lenge den er hel og bygget i normal kvalitet i lengder under 10 meter?  Eller er det fysiske endringer i standarden som gjør at det er aspekter som ikke støttes?  (Tenker på lyd og bilde, ethernet vet jeg er nytt)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...