Gå til innhold

Sønnen brukte 10000 kr på et mobilspill, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei! Sønnen min som er 9 år brukte 10000 kr på å kjøpe points i ett mobilspill kalt Arena Of valor. Kjøpt gjennom Google store. Han visste ikke at det kostet penger å kjøpe ting i spillet, da han ikke forstår engelsk. Bankkortet mitt var tilknyttet Google store

Jeg har sendt en email til spillfirmaet i ett forsøk på å få pengene tilbake. Vet dere om det er noe mer jeg kan gjøre? Kan banken hjelpe? Det er vel en form for missbruk av googlekontoen min?

post-479233-147442_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siterer Google Play sine hjelp sider:

Hvis det er mindre enn 48 timer siden du kjøpte en app eller kjøpte noe i en app, kan du be om refusjon via Google Play. Hvis du har kjøpt musikk, filmer, bøker eller annet innhold, kan det hende du kan be om refusjon etter at det har gått 48 timer. (Se retningslinjene nedenfor).

Dette er den raskeste måten å finne ut om Google kan gi deg refusjon på. Du får vanligvis en avgjørelse i løpet av 15 minutter.

Åpne en nettleser (for eksempel Chrome eller Safari) på en datamaskin, en telefon eller et nettbrett.

Kopiér nettadressen https://play.google.com/store/account, og lim den inn i adressefeltet i nettleseren.

Husk at du må gjøre dette i en nettleser – ikke i Google Play Butikk-appen. Du kan ikke be om refusjon i Google Play Butikk-appen.

Rull ned til «Bestillingslogg» og finn bestillingen du vil returnere. Velg Mer Mer-menyen til høyre for bestillingen.

Velg Rapportér et problem.

Velg alternativet som beskriver situasjonen din. Fyll deretter ut skjemaet, og skriv at du vil ha refusjon.

Du ser meldingen «Takk for at du gir oss beskjed om dette». Senere mottar du en e-post om refusjonen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Og fra nå av aktiverer du bekreftelse før kjøp, så må du inn med koden din evt fingeravtrykk for hvert kjøp, da slipper du dette i fremtiden

Jeg har det på pga jentungen bruker telefonen innimellom

Jeg har det på min egen telefon og alle burde ha det så det ikke blir impulskjøp

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Dessverre ser det ut til som det har gått mer enn 48 timer siden kjøpene ble gjennomført. Å bruke så mye penger i et spill burde være vanskeligere. Har du fått noen løsning på dette?

Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk akkurat igjen 7000 kr av Google play, så tusen takk. Jeg har tatt å slettet kortet mitt fra Google play bare for sikkerhetsskyld. Det skulle vært sånn at man skrive passord ved hvert kjøp som standard, og hvert beløpsgrenser på enkelte varer. Det er altfor enkelt sånn det er nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg fikk akkurat igjen 7000 kr av Google play, så tusen takk. Jeg har tatt å slettet kortet mitt fra Google play bare for sikkerhetsskyld. Det skulle vært sånn at man skrive passord ved hvert kjøp som standard, og hvert beløpsgrenser på enkelte varer. Det er altfor enkelt sånn det er nå.

Kjøp gavekort neste gang ungen skal betale for en app.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Suverent at du fikk igjen cash! Det må tilhøre sjeldenhetene.

Neh, har fått igjen penger fra på Google og Apple ved flere "pay to win" kjøp jeg...  Kjøp lot seg gjennomføre, spillet hadde feil og mangler som gjorde at kjøpet var litt bortkastet, klaget til selger.. De ba de ta det opp med apple/google.. Fikk refundert hele beløpet.. 

Men det tar litt tid da.. og man må dokumentere litt..

Man må bare formulere seg korrekt og klage til riktig instans.. Klage først til de som har spillet, så dokumentere det.. Så klage til de som faktisk tok pengene, og legge ved dokumentasjonen på klagen til spillselskapet og deres svar..  Om det er noen 10kroninger så gidder folk flest ikke dette.. Så tipper de tjener mange milliarder på slike små kjøp som er gjort via mikrotjenester uten at de har rett på de...

Ett eksempel er jo Candy Crush, der kan man kjøpe seg liv... Dette har jeg forklart jentungen som spiller det, at man kan stille klokken for å få flere liv.. (Noe som er almen kjent)

Hun kjøpte seg liv 10ganger etter at hun fikk lov til å kjøpe ett spill.. (automatisk godkjent i 15minutter) dette er endret nå.. nå får jeg forespørsel hver gang hun gjør et kjøp på sin konto.

Hun brukte opp alle livene og jeg klaget.. Fikk alle pengene tilbake, fordi jeg påpekte at jeg viste hvor enkelt da var å jukse og at jeg aldri ville ha brukt penger på liv..  Var snakk om bare 300,- kroner.. og jeg brukte nesten en time på å få gjennomslag med noen eposter og en telefonsamtale til apple...

Ellers har jeg fått penger igjen fra både Hay Day, Clash of Clans og Fallout Shelter, og ett par til jeg ikke kommer på i slengen...

Problemet er at folk klager i løse luften.. De vet ikke hvordan de skal klage eller henvende seg til for å få igjen penger..

Endret av Krozmar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det noen guide på dette?

https://www.techadvisor.co.uk/how-to/google-android/how-use-android-parental-controls-3461359/

Som sagt, sjekk ut parental controls i linken jeg postet her. Det finnes verktøy for å forhindre dette her, det er bare å bruke dem.

Endret av henrikwl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...