Jakke Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Hei! Vi har en ansatt som mest sannsynlig er ute med sykemelding imorra, og kanskje hele helga. Jeg har 80% stilling og jobber til kl 21:00 imorra kveld. Kan DL kreve at jeg jobber ut åpningstida når ingen andre kan? Jeg jobber hele min 80% stilling, og har bl.a planer og ei helvetesuke på jobb i påska, som gjør at jeg kanskje må jobbe 12 dager i strekk alene, alt er kveldsarbeid. Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/arbeidstid/overtid/ Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) En ting jeg reagert på der inne: Vektige sosiale grunnerEksempler på vektige sosiale grunner er hensynet til pass av mindre barn, deltakelse i større familiebegivenheter og lignende.Hva er vektige sosiale grunner? Er det faktum at man jobber 17-22 hver dag, og dermed kun har helgene til sosialt (for å si det slik, alle andre jobber 8-16, jeg begynner 17, dvs at det er 0 overlapp.) Ellers er det jo det faktum at jeg jobber mandag-lørdag, dvs 19. mars til 31. mars uten en dag fri i verste fall. Det er også et spørsmål, da jeg jobber dugnad for jobben for å arrangere et arrangement, der jobben såklart tjener penger på dette. At jeg ikke skriver timer kommer av at det er en bowlinghall, det er en klubb inne i bildet, og det er en turnering der jeg alene må jobbe dugnad på formiddagen, mens jeg også må jobbe vanlig 17-22. Endret 22. mars 2018 av Jakke Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Det skal sies at det er IKKE klubben som arrangerer turneringen, men den lokale kretsen som står for selve turneringa, mens hallen står for det tekniske, dvs maskiner, scoring, oljing av baner ol. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 En ting jeg reagert på der inne: Vektige sosiale grunnerEksempler på vektige sosiale grunner er hensynet til pass av mindre barn, deltakelse i større familiebegivenheter og lignende. Hva er vektige sosiale grunner? Er det faktum at man jobber 17-22 hver dag, og dermed kun har helgene til sosialt (for å si det slik, alle andre jobber 8-16, jeg begynner 17, dvs at det er 0 overlapp.) Ellers er det jo det faktum at jeg jobber mandag-lørdag, dvs 19. mars til 31. mars uten en dag fri i verste fall. Det er også et spørsmål, da jeg jobber dugnad for jobben for å arrangere et arrangement, der jobben såklart tjener penger på dette. At jeg ikke skriver timer kommer av at det er en bowlinghall, det er en klubb inne i bildet, og det er en turnering der jeg alene må jobbe dugnad på formiddagen, mens jeg også må jobbe vanlig 17-22. Du bør sjekke reglene for overtidsarbeid, spesifikt ukeshvil. 12 dager i strekk høres i utgangspunktet lite lovlig ut. Hvorfor jobber du dugnad for jobben din? Anonymous poster hash: ed02d...2fa Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Fordi jeg er deleier i bedriften, selvom dette ikke forekommer i brreg enda. Her er hvordan jeg i verste fall ender opp med å jobbe: Fredag 17:00-01:00 Lørdag 09:00-15:00 (dugnad), 16:00-01:00 Søndag 09:00-15:00 (dugnad), 16:00-22:00 Mandag 17:00-22:00 Tirsdag 16:30-22:00 Onsdag 17:00-22:00 Torsdag 09:00-15:00 (dugnad), 16:30-22:00 (skjærtorsdag) Fredag 09:00-15:00 (dugnad), 17:00-23:00 (langfredag) Lørdag 09:00-18:00 (dugnad) (Påskeaften) Er jeg heldig går første lørdag og søndag ut hvis den andre ansatte ikke er syk enda, og er jeg ekstremt heldig går også første fredag 21-01 ut. Det som er fast er 17/16:30-22 man-tors, og 17-21 fre, med ekstra arbeid før åpning og etter åpning ved behov (som dekker opp de siste 5t i 80%). Det er kinkig... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg er usikker på hvordan det stiller seg om du også er eier. Anonymous poster hash: ed02d...2fa Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Det er irrelevant, jeg er arbeidstaker i min egen bedrift, jeg er avdelingsleder og mekaniker, og har dermed folk over meg og under meg. Sålenge jeg er arbeidstaker, så er loven lik for meg som for de andre ansatte Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Du skal ha 35 timer fri iløpet av en periode på sju dager. Det er lovfestet. Det oppnår du ikke med den arbeidsplanen der. I tillegg skal man ha helgefri innimellom. Arbeidstilsynet bruker også ha en litt mer forenklet tekst om lover og forskrifter som er mer forståelig for lekfolk. § 10-8.Daglig og ukentlig arbeidsfri (1) Arbeidstaker skal ha minst 11 timer sammenhengende arbeidsfri i løpet av 24 timer. Den arbeidsfrie perioden skal plasseres mellom to hovedarbeidsperioder. (2) Arbeidstaker skal ha en sammenhengende arbeidsfri periode på 35 timer i løpet av sju dager. (3) Arbeidsgiver og arbeidstakernes tillitsvalgte i virksomhet som er bundet av tariffavtale, kan skriftlig avtale unntak fra bestemmelsene i første og andre ledd. Slik avtale kan bare inngås dersom arbeidstaker sikres tilsvarende kompenserende hvileperioder eller, der dette ikke er mulig, annet passende vern. Det kan ikke avtales kortere arbeidsfri periode enn 8 timer i løpet av 24 timer eller 28 timer i løpet av sju dager. Grensen på 8 timer gjelder ikke når arbeid utover avtalt arbeidstid (jf. § 10-6 første ledd) eller arbeid ved utkalling under beredskapsvakt utenfor arbeidsstedet er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. Ved virksomhet som ikke er bundet av tariffavtale, kan arbeidsgiver og arbeidstakernes representanter på samme vilkår skriftlig avtale arbeid i den arbeidsfrie perioden, når dette er nødvendig for å unngå alvorlige driftsforstyrrelser. (4) Arbeidsfri som nevnt i andre ledd skal så vidt mulig omfatte søndag. Arbeidstaker som har utført søn- og helgedagsarbeid, skal ha arbeidsfri følgende søn- og helgedagsdøgn. Arbeidsgiver og arbeidstaker kan skriftlig avtale en arbeidstidsordning som i gjennomsnitt gir arbeidstaker arbeidsfri annenhver søn- og helgedag over en periode på 26 uker, likevel slik at det ukentlige fridøgn minst hver fjerde uke faller på en søn- eller helgedag. Men sånn rent politisk: Jeg vet ikke om jeg ville som første ting banket med AML i bordet til sjefen min og sagt at det er uaktuelt å jobbe så mye. Jeg hadde prøvd å si i fra på en litt annen måte. Ledere som glatt overser AML er enten uvitende, gir faen eller bare prøver seg på en "spansk en". Er det siste kategori kan man si i fra på en pen måte og det ordner seg. Er det første kategori så sier man pent i fra før man informerer. Er det han som gir seg faen, så må man bare sette hardt mot hardt og stå løpet ut, godta det som det er eller finne deg noe annet å gjøre. Det var kanskje veldig generalisert, men ut i fra min personlige erfaring og hva jeg har hørt og sett skje med andre så virker det som at det er de tre hovedvariantene, der noen rett og slett er kynisk av ulike årsaker mens andre bare ikke vet bedre eller har tenkt over at de stiller urimelige krav. Endret 22. mars 2018 av Nedward Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Jeg kan loven, men det hjelper ikke når det blir såpass mye rart som at jeg er deleier, jobber noe dugnad, noe lønnet arbeid, har syke folk, bortreiste folk... Jeg har også den faktoren at jeg får nattarbeid da jeg jobber 21-01 imorra. Der er det egne paragrafer som styrer som man skal ha koll på og samtidig kombinere med de andre paragrafene. Da hjelper det ikke at jeg forstår selve loven, når det er et sammensurium av alt i bildet. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Når jeg skrev "Kan loven", så betyr det at jeg forstår det jeg leser, men å koble alt sammen til min helhetlige situasjon er verre. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. mars 2018 Del Skrevet 22. mars 2018 (endret) Du skrev jo selv at det var irrelevant at du var deleier. Noe som forsåvidt er sant også. Dugnad er dugnad. Så det skal jo ikke telles med. Det er jo faktisk fritid du selv har valgt å bruke på arbeidsplassen din. Nattarbeidet ditt ser ut som et skift. Jeg antar åpningstiden er noe annet enn 21-01. Da regnes det ikke lengre som nattarbeid. Men dog, jeg er faktisk ikke helt inne på regler for skift og nattarbeid. Så ikke ta meg på ordet der. Hva er det du skal fram til da? Det er jo lovhjemmel for arbeidsnekt slik det ser ut. Om du ikke vil det så må du jo bare la være. Altså finne deg i situasjonen. Om ikke det finnes noen andre som kan gjøre den jobben så er naturligvis alternativet å stenge arbeidsplassen din om du ikke vil jobbe. Edit: Du har lovhjemmel til å kreve fri langfredag. Da har du arbeidet sju dager i strekk. Jeg ser du er satt opp på lønnet arbeid alle dager, ink. de dagene som er dugnad. Så da ser du bort i fra dugnaden. Den er igrunn uvesentlig her. At du blir satt opp utover din 80% stilling er normalt ikke noe som utløser krav til noe ekstra fri meg bekjent. Endret 22. mars 2018 av Nedward Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Langfredag nei? Jeg begynte på mandag som var, jeg har jobbet 7 dager i strekk allerede på søndag som kommer. Skiftet er delt opp på fredager, så det er 17-21 for meg, og 21-01 for helgeansatte. Dermed er det teknisk sett to separate skift. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Om den helgeansatte er syk lørdag og søndag, så kan jeg ikke tvinges i arbeid søndag grunnet hviletid. Samtidig har jeg timer nok til at jeg er oppe på 35t før lørdag engang begynner, så jeg når grensa for ei uke der uansett. Sitter enda på jobb jeg nå! Samtidig heter det at overtid skal unngås om det er mulig. Er det faktum at de to andre deleierne (ene er DL) kan gjøre absolutt hele jobben noe som spiller inn, når de ikke står som ansatte? Et helt separat spørsmål har jeg også:"(1) Med arbeidstid menes den tid arbeidstaker står til disposisjon for arbeidsgiver." Når er jeg disponabel for arbeidsgiver? Da tenker jeg at om jeg MÅ møte opp 16:45 for å gjøre klart til åpning, så er jeg disponibel for arbeidsgiver det SEKUNDET jeg starter med klargjøring for åpning, ikke når vi åpner kl 17:00. Jeg har avklart dette med sjefen, jeg skriver 16:45 om han vil at jeg skal møte 16:45, hvis ikke hadde jeg jobbet den tiden jeg får lønn for, og det er fra 17:00. Om det betyr kaos for kunder eller ikke, det er irrelevant. Det DL ikke skjønner, er at dette er min faste jobb, det er ikke noe lek. Vil han at jeg skal jobbe, så skal jeg ha lønn for den tida. Så derfor: Noen som vil definere "disponibel for arbeidsgiver" for meg? Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 22. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mars 2018 Det skal sies at jeg trives generelt i jobben! Utenom åpningstid har jeg flexitid for forefallende arbeid, jeg er medeier, så jeg har noe å si i hvordan det skal gå framover. Jeg kan mye, har erfaring og mye teoretisk bak meg i hall og utstyr, og vil hjelpe tettstedet mitt å holde i gang ett av kanskje tre helårlige fritidstilbud som ikke innebærer klubbmedlemskap ol. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Noen som vil definere "disponibel for arbeidsgiver" for meg? For å gjøre det litt komplisert: "disponibel for arbeidsgiver" betyr det motsatte av "ikke tilgjengelig for å gjøre arbeid for arbeidsgiver". Ja, arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker merarbeid dersom det er et særlig og tidsavgrenset behov for dette. Hva er vektige sosiale grunner? Hentet fra: https://www.virke.no/lovverk-radgiving/jus-arbeidsliv/fagartikler/kan-en-arbeidstaker-nekte-a-arbeide-overtid/ Det er en forutsetning for å få fritak at det foreligger noe mer spesielt enn et ønske om samvær med ens nærmeste familie. En polititjenestemann fikk eksempelvis ikke medhold i Tvisteløsningsnemnda i sitt krav om fritak fra overtidsarbeid fordi han ønsket å være mer sammen med sin samboer. Han begrunnet fritaket med at hun var pendler og bare hjemme i helgene. Nemndas flertall anså ikke det som vektig sosial grunn. En IT-medarbeider fikk derimot medhold i krav om fritak for overtidsarbeid på grunn av helsemessige/sosiale forhold. Arbeidstakeren hadde omsorg for sin trafikkskadede hjemmeboende datter på 19 år. Siden han taklet stress dårlig etter datterens trafikkulykke, fikk han medhold i søknaden om fritak for IT-bakvakt. Han hadde også fått påvist posttraumatisk stresslidelse. Selv om det ikke foreligger helsemessige eller vektige sosiale grunner, følger det av arbeidsmiljøloven 10-6 (10) at arbeidsgiver også skal frita en arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. Bestemmelsen viser at arbeidsgiver plikter å vurdere arbeidet opp mot frister, nødvendigheten, og andre viktige faktorer. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. mars 2018 Del Skrevet 23. mars 2018 Dersom du har en lederstilling gjelder ikke reglene om overtidsarbeid for deg, jf. arbeidsmiljøloven § 10-12 første ledd. Dette vil avhenge av hva slags lederstilling det er snakk om - ikke alle ledere har en "ledende stilling" i lovens forstand. Dugnad teller med for arbeidstidsregler, selv om det ikke er lønnet. Årsaken til dette er at arbeidsgiver og arbeidstaker ikke kan avtale seg bort fra lovens kapittel 10 bortsett fra det handlingsrommet kapittel 10 selv gir. Det gir liten mening i å ha bestemmelser om arbeidstid og overtid hvis arbeidsgiver kan avtale dugnad med de ansatte - hele poenget med at loven er ufravikelig er en anerkjennelse av at det ikke er et balansert styrkeforhold mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, slik at "frivillig bruke sin fritid" er et begrep som gir like lite mening som "saklig grunn til å ville ha kjøttkaker til middag". 2 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 23. mars 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mars 2018 Jeg har ikke noe valg ang å jobbe dugnaden nå, det vanker bot å avlyse turnering så tett på start. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå