Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Collision-lys lyser mye!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et nettverk med tre pc'er som er koblet sammen via hub (hub'en er tilkobla ruter).

Hvorfor blinker collision-lyset så ofte?? (hva betyr det?)

Nå nettopp, da min kompis lastet en stor fil fra meg over til han, lyste det konstant!

Dette er vel ikke et godt tegn!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kollisjoner kan oppstå uansett hvor hardt du belaster nettet, men sjansen for at det skal oppstå er selvfølgelig større når du belaster det 100%.

mottakermaskinen sender pakker tilbake til din maskin for å bekrefte / avkrefte at den har mottat data, så det kan være de pakkene som kolliderer med den dataen du pøser ut fra din maskin.

Lenke til kommentar

Tja. Neppe 'betraktelig', men noe (kanskje...).

Det finnes i dag så mange hybridprodukter at gamle sannheter blir i dag halvsannheter.

Hub har vært begrenset til 10mbit pga kollisjoner o.l., og man har tradisjonelt sett måtte kjøpe switch for å få 100mbit. Nå finnes det hubber som tilbyr 100mbit, men jevnt over kan man få bedre ytelse. Grunnen til dette er som en nevnte over: switchen sender pakkene kun til den porten på switchen pakken skal til, istedenfor å sende ut til alle portene som en hub gjør.

Når det oppstår kollisjoner må de som kolliderer avbryte og vente en tilfeldig mengde tid. Desto flere kollisjoner desto mere venting og ytelsen synker.

Er du fornøyd med ytelsen er det neppe så mye å tenke på, men synes du at det er tregt eller at det er ekstremt mange noder (maskiner) tilkoblet bør du kanskje vurdere en switch.

Men det finnes i dag hybridhubber som gir deg 100mbit og bedre ytelse enn de dårligste switchene. Kan være lurt å google litt etter erfaringer på de ulike produktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...