Gå til innhold

Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Power heat knappen fungerer bare når motoren går og det eneste den gjør er å øke turtallet på motoren (på min bil ihvertfall)

Dette varierer fra bil til bil. Hos meg er det ikke alltid at turtallet øker selv om knappen er aktivert.

Toyota biler som ikke er utrustet med full «Viscous Type Power Heater» er gjerne utrustet med en enkel "Idle Up" knapp i stedet.

 

s-l300.jpg

 

 

Tror du den drar 5000W, 400A fra batteriet kanskje? Jeg tror ikke det ville vært noen langvarig fornøyelse i en gjennomsnittlig Toyota.

Selv om varmepumpa i stua di har en effekt på 5 kW så betyr ikke det at den konstant drar 5 kW strøm.

Det ville i så tilfelle utgjøre en COP faktor på 1 for den varmepumpen. Ikke mye å skrive hjem om.

 

Men opprinnelig påstand - at 12VDC ladesystemet på fossilbiler ikke kan understøtte et reelt elektrisk varmeelement er korrekt.

 

Av en eller annen grunn klarte ikke det norske språk å få med seg overgangen fra DC Dynamo til det som på engelsk nå omtales som Alternator. Moderne fossilbiler (Ha!) har trefase AC generator, ikke lenger DC dynamo. Uansett, generatoren på den typiske fossilbilen leverer rundt 1kW. Militæret installerer nærmest uten unntak ekstra, forvokst 24V generator(er) i bilene de får levert.

 

Nyere Motor/Generator enheter i 48VDC mild hybrid system er derimot i stand til å levere den nødvendige effekt til å drive et elektrisk varmeelement. Disse sakene både trekker og produserer i overkant av 10kW, noe som fint kan forsyne en 5kW varmekolbe.

f0g83u57xceciraakyo2.png

Selv elbiler kommer fortsatt med 12V blybatteri, som brukes til alt fra vindusviskere til varmepumpe.

Lenke til kommentar

 

Men opprinnelig påstand - at 12VDC ladesystemet på fossilbiler ikke kan understøtte et reelt elektrisk varmeelement er korrekt.

 

Nyere Motor/Generator enheter i 48VDC mild hybrid system er derimot i stand til å levere den nødvendige effekt til å drive et elektrisk varmeelement. Disse sakene både trekker og produserer i overkant av 10kW, noe som fint kan forsyne en 5kW varmekolbe.

Selv elbiler kommer fortsatt med 12V blybatteri, som brukes til alt fra vindusviskere til varmepumpe.

 

Har aldri påstått noe annet. Imidlertid kan nevnte forbrukere fint håndteres av en DC-DC omformer fra 400VDC til 12VDC. Som jo er til stede i alle tilfelle for å lade blybatteriet på 12VDC.

 

Nei, den mest tungtveiende grunn til at der fortsatt er et 12V blybatteri i elbilene, er at 400VDC spenningen på hovedbatteriet er å anse som en fare for liv og helse. Hovedbatteriet må følgelig frakobles når tenningen slås av. Blybatteriet på 12VDC sin oppgave er derfor å løse det påfølgende høna-eller-egget problemet – man må ha litt strøm tilgjengelig for å kunne aktivere kontaktoren som i sin tur kobler inn hovedbatteriet.

 

EDIT: Nei, varmepumpen går så definitivt ikke på 12VDC. Den kompressoren er tilsluttet 400VDC, på samme måte som varmeregisteret er tilsluttet 400VDC. På fosilbilene er samme kompressor beltedrevet. 

 

Servostyringspumpa går riktignok på 12VDC, presis som på fossilslektningene. Men så er der en dekade eller mer i forskjell på effekttrekket mellom disse pumpene. (Overså den påstanden din.)

 

Mer interessant er at også 48VDC hybridsystem beholder 12VDC batteriet. Dette er litt mer underlig, da også 48VDC er klassifisert som 'trygg' SELV spenning. Men 12VDC blybatteriet beholdes like fullt. 

58335b52f03f4-Image+1+-+48V+-+Delphi.jpg

 

(PS! Vær snill å klippe ned litt på teksten [og bildene] du siterer…)

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

Auto Executives Secretly Believe Battery-electric Cars Aren’t the Future.

 

“I don’t know if anybody’s paid any attention to what’s happened to the price of lithium over the past two years. It’s about tripled,” Smith said. “So nobody is going to be able to afford these cars because the batteries will be too doggone expensive, unless our tax dollars are subsidizing every electric vehicle that’s sold instead of going to schools, first responders and people who really need the money.”

 

Personal politics aide, many wonder if plug-in cars will continue to sell after the federal tax credits run out. But even if the government grants another round, a sudden uptick in MSRP stemming from skyrocketing lithium and cobalt costs would have to be offset. “We’re paying wealthy people, giving them a tax break, to drive expensive cars,” Smith elaborated. “It makes no sense to me.”

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2018/03/auto-execs-not-into-bevs/

 

And by the way: Good luck Tesla :-)

Lenke til kommentar

Auto Executives Secretly Believe Battery-electric Cars Aren’t the Future.

 

“I don’t know if anybody’s paid any attention to what’s happened to the price of lithium over the past two years. It’s about tripled,” Smith said. “So nobody is going to be able to afford these cars because the batteries will be too doggone expensive, unless our tax dollars are subsidizing every electric vehicle that’s sold instead of going to schools, first responders and people who really need the money.”

 

Personal politics aide, many wonder if plug-in cars will continue to sell after the federal tax credits run out. But even if the government grants another round, a sudden uptick in MSRP stemming from skyrocketing lithium and cobalt costs would have to be offset. “We’re paying wealthy people, giving them a tax break, to drive expensive cars,” Smith elaborated. “It makes no sense to me.”

 

http://www.thetruthaboutcars.com/2018/03/auto-execs-not-into-bevs/

 

And by the way: Good luck Tesla :-)

 

Du er klar over at lithium er en enormt liten del av batteriet til en elbil, sant? 

Lenke til kommentar

For min egen del er det nettopp om vinteren jeg ser den største fordelen med elektrisk bil. Vinterstid er det mye småkjøring og lite langturer og med dieselbilen bruker jeg ofte mer tid på tomgangskjøring mens jeg fjerner snø og is enn på selve kjøreturen. Med en elektrisk bil vil jeg kunne sette på varmeapparatet i god tid før mens ladekabelen står i og så ut og kjøre med en god og varm bil.Dieselmotoren er dessuten ikke spesielt lettstartet i 16 minusgrader, selv med nyladet batteri.

 

Det finnes noe som heter kupevarmer for dieselbiler også. Og man har ingen problemer med en dieselbil i så høye temperaturer som -16.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring med el vs diesel er at elbilen forvarmes før jeg kommer ut og jeg slipper hele skrape-helvetet. Dieselbilen tar 5 minutter med harking (og eksos-stank) før den lar seg skrape (ytterligere noen minutter). Ved daglig småkjøring slipper jeg å slite med kondens på tanken, slitasje pga kald motor osv, men må til gjengjeld tåle langt hyppigere lading (forbruket er ca doblet ved 10 km småturer, sammenlignet med 10 km på sommeren). På langkjøring er det mye mindre forskjell. Forbruket er da ca 20-30% høyere i -10 grader på bar asfalt enn på sommeren. Omtrent samme økning i forbruk som jeg opplevde med dieselbilen på vinteren. Jeg tror piggdekk, snø og kupevarme er hovedårsaken til økningen.

Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

 

 

At noen ikke liker eksos "stank" er ikke opp til deg å bestemme, vi er alle ulike. Og "ladehelvete" er det bare dieselmenigheten som sier noe om. Vi andre som faktisk kjører elbil og lader har tilnærmet ingen problemer(så klart, alle er ulike her også).

 

Det finnes dog langt flere ting som kan veie opp for det du mener er ett ladehelvete, som økonomi, kjøreglede("lydløst", kjapp osv), miljøaspekt, starter altid(har sett mye rart på jobb i vinter) osv. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

[sNIP] Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

 

 

En ny dieselbil harker akkurat like mye som før. Vel, nesten like mye – presisjonen på verktøymaskinene er blitt litt bedre med årene og innsprøytningen mer fintfølende. Og ECU har lært seg noen tricks, mest bare la glødingen stå på frem til en viss arbeidstemperatur er oppnådd.

 

Nei, det som egentlig er skjedd er at ECU er blitt rask nok til å kompensere hvert hark med et nys, slik at motoren fremstår som oppegående. Dette er dog ikke det samme som å brenne rent, selv om det er en viss forbedring. Så stinke og i ennå større grad sote gjør dieselmotorer fortsatt. De bare gjør det mer elegant eller i det skjulte som før. 

 

 

Kondens på tanken er riktignok et meget redusert problem etter at tankventilasjon mot atmosfære ble forbudt. Altså at avdampning fra tanken skal tilbakeføres til innsuget. Et utilsiktet gode av den reguleringen. Men borte er problemet ikke – fikk selv problemer med den saken også i mer moderne tid. Men så har jeg vært med på å tenne bål (vel, glødende kull) under bunnpanna på dieselpurke for å få start på saken. Fastfrosset mellomaksel er også et moro tema. Automatgir tar jeg bare ikke til fjells.

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

 

Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

 

 

At noen ikke liker eksos "stank" er ikke opp til deg å bestemme, vi er alle ulike. Og "ladehelvete" er det bare dieselmenigheten som sier noe om. Vi andre som faktisk kjører elbil og lader har tilnærmet ingen problemer(så klart, alle er ulike her også).

 

Det finnes dog langt flere ting som kan veie opp for det du mener er ett ladehelvete, som økonomi, kjøreglede("lydløst", kjapp osv), miljøaspekt, starter altid(har sett mye rart på jobb i vinter) osv. 

 

Fint at jeg ikke sa noe om å like eller ikke like det da. Hvis du faktisk hadde klart å lese så står det at det IKKE ER STANK.

 

Vi som kjører dieselbil har heller ingen problemer, selv om jeg i kommentrene her leser om kondens, startproblemer i -16 og at man visstnok må skrape is. Isskrapeproblemet løses jo ved å plugge inn en ledning her også... Og elbilene er hverken kjappere eller mer lydløse enn andre tilsvarende biler annet enn i hastigheter under 50km/t. Kjøreglede er også å kjøre dit man vil, når man vil og ta pauser når og hvor man vil.

Lenke til kommentar

 

[sNIP] Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

 

 

En ny dieselbil harker akkurat like mye som før. Vel, nesten like mye – presisjonen på verktøymaskinene er blitt litt bedre med årene og innsprøytningen mer fintfølende. Og ECU har lært seg noen tricks, mest bare la glødingen stå på frem til en viss arbeidstemperatur er oppnådd.

 

Nei, det som egentlig er skjedd er at ECU er blitt rask nok til å kompensere hvert hark med et nys, slik at motoren fremstår som oppegående. Dette er dog ikke det samme som å brenne rent, selv om det er en viss forbedring. Så stinke og i ennå større grad sote gjør dieselmotorer fortsatt. De bare gjør det mer elegant eller i det skjulte som før. 

 

 

Kondens på tanken er riktignok et meget redusert problem etter at tankventilasjon mot atmosfære ble forbudt. Altså at avdampning fra tanken skal tilbakeføres til innsuget. Et utilsiktet gode av den reguleringen. Men borte er problemet ikke – fikk selv problemer med den saken også i mer moderne tid. Men så har jeg vært med på å tenne bål (vel, glødende kull) under bunnpanna på dieselpurke for å få start på saken. Fastfrosset mellomaksel er også et moro tema. Automatgir tar jeg bare ikke til fjells.

 

Nei, en dieselbil harker ikke like mye som før. Og den lukter heller ikke... Du kan gjerne dikte opp argumenter men det skinner tydlig igjennom at kompetansen er noe mangelfull når du begynner å snakke om lukket tankutlufting....på en dieselbil...

 

Hilsen en som tok fagbrev som bilmekaniker i 1998 og har jobbet med det hver dag etterpå.. 

 

Kondens liksom... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint at jeg ikke sa noe om å like eller ikke like det da. Hvis du faktisk hadde klart å lese så står det at det IKKE ER STANK.

 

 

Vi som kjører dieselbil har heller ingen problemer, selv om jeg i kommentrene her leser om kondens, startproblemer i -16 og at man visstnok må skrape is. Isskrapeproblemet løses jo ved å plugge inn en ledning her også... Og elbilene er hverken kjappere eller mer lydløse enn andre tilsvarende biler annet enn i hastigheter under 50km/t. Kjøreglede er også å kjøre dit man vil, når man vil og ta pauser når og hvor man vil.

 

 

Ja, og noen kan oppfatte det som stank. Hvorfor skriver du med caps? 

 

Jeg har hatt problemer med å starte mine fossiler, å sitt mange denne vinteren. Det er ett ganske kjent problem, og har ofte med batteriet å gjøre ironisk nok. Elbilen er kjappere jo, det ser en ganske fint ved å se på torq kurven til en elmotor vs en fossil, det er ingen tvil. De er langt mer lydløse, i form av lyd fra motor. Men såklart, de har støy fra andre elementer de også, men altså ikke klakkingen. 

 

Du må da stoppe for å fylle drivstoff, så ingen av bilene tilbyr det du ønsker. Men såklart, det er den negative siden med elbil. For min del skjer det så sjeldent at det ikke er ett problem. Skulle jeg gjort det hver dag så hadde nok gleden fått en utfordring. 

Lenke til kommentar

 

Fint at jeg ikke sa noe om å like eller ikke like det da. Hvis du faktisk hadde klart å lese så står det at det IKKE ER STANK.

 

 

Vi som kjører dieselbil har heller ingen problemer, selv om jeg i kommentrene her leser om kondens, startproblemer i -16 og at man visstnok må skrape is. Isskrapeproblemet løses jo ved å plugge inn en ledning her også... Og elbilene er hverken kjappere eller mer lydløse enn andre tilsvarende biler annet enn i hastigheter under 50km/t. Kjøreglede er også å kjøre dit man vil, når man vil og ta pauser når og hvor man vil.

 

 

Ja, og noen kan oppfatte det som stank. Hvorfor skriver du med caps? 

 

Jeg har hatt problemer med å starte mine fossiler, å sitt mange denne vinteren. Det er ett ganske kjent problem, og har ofte med batteriet å gjøre ironisk nok. Elbilen er kjappere jo, det ser en ganske fint ved å se på torq kurven til en elmotor vs en fossil, det er ingen tvil. De er langt mer lydløse, i form av lyd fra motor. Men såklart, de har støy fra andre elementer de også, men altså ikke klakkingen. 

 

Du må da stoppe for å fylle drivstoff, så ingen av bilene tilbyr det du ønsker. Men såklart, det er den negative siden med elbil. For min del skjer det så sjeldent at det ikke er ett problem. Skulle jeg gjort det hver dag så hadde nok gleden fått en utfordring. 

 

Jeg skriver med caps slik at du skulle klare å lese det. Da du tydligvis ikke fikk det til Men det ser ikke ut til at det hjalp. En ny dieselbil er luktfri, da kan man ikke oppfatte det som stank...

 

Alle har hatt problemer med et eller annet, men vi snakker altså om diesel i mot elbil her. Det betyr da at man ikke kan komme med problemer man hadde med dieselbilen på 80 tallet som argument. Man må sammenligne nye biler med nye biler.

 

Flatt batteri skyldes altså manglende lading..... Det samme skjer faktisk med elbilen din hvis du ikke lader den. En ICE lader batteriet sitt selv, men hvis man bruker mer enn man rekker å lade så tappes batteriet... Akkurat som med elbilen.

Argumentet er jo direkte tåpelig, da heller ikke elbilen starter hvis batteriet er utladet.

 

En ny dieselbil klakker heller ikke...

 

Det var noen som klagde på at man snart måtte begrave argumentet om elbilers rekkevidde i kulde her, Elbilene har vært blant oss i 56 år. Når det kommer til forbrenningsmotorer så kommer elbilfolket med argumenter fra 80 tallet.. Det er helt innenfor.

 

Er det kompetanse eller reelle argumenter som mangler?

 

Bilen min går 1000-1200 km på tanken, så særlig mer enn det rekker man ikke kjøre pr dag uansett. Altså trenger jeg ikke stoppe. Og hvis jeg trenger det, så leverer pumpa 38 liter i minuttet, og tanken er på 53 liter. Altså er den stoppen mindre avgjørende enn en liten trafikkkork.

 

Jeg forstår selvføgelig at en elbil passer fint for noen, men når man trekker frem ting som rakling, lukt, kaldstartvansker i "hele" -16 og kondens som argumenter for elbilen så ser det mest ut som man er desperat etter å finne ting som kan forsvare elbilen. For de argumentene der, de finnes ikke i den virkelige verden.

 

Selv 2004 modell dieselen startet greit i -28 grader i vinter. Det gjelder bare at ting er i orden. Og det gjelder altså ikke bare dieselbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skriver med caps slik at du skulle klare å lese det. Da du tydligvis ikke fikk det til Men det ser ikke ut til at det hjalp. En ny dieselbil er luktfri, da kan man ikke oppfatte det som stank...

 

 

 

Alle har hatt problemer med et eller annet, men vi snakker altså om diesel i mot elbil her. Det betyr da at man ikke kan komme med problemer man hadde med dieselbilen på 80 tallet som argument. Man må sammenligne nye biler med nye biler.

 

Flatt batteri skyldes altså manglende lading..... Det samme skjer faktisk med elbilen din hvis du ikke lader den. En ICE lader batteriet sitt selv, men hvis man bruker mer enn man rekker å lade så tappes batteriet... Akkurat som med elbilen.

Argumentet er jo direkte tåpelig, da heller ikke elbilen starter hvis batteriet er utladet.

 

En ny dieselbil klakker heller ikke...

 

Det var noen som klagde på at man snart måtte begrave argumentet om elbilers rekkevidde i kulde her, Elbilene har vært blant oss i 56 år. Når det kommer til forbrenningsmotorer så kommer elbilfolket med argumenter fra 80 tallet.. Det er helt innenfor.

 

Er det kompetanse eller reelle argumenter som mangler?

 

Bilen min går 1000-1200 km på tanken, så særlig mer enn det rekker man ikke kjøre pr dag uansett. Altså trenger jeg ikke stoppe. Og hvis jeg trenger det, så leverer pumpa 38 liter i minuttet, og tanken er på 53 liter. Altså er den stoppen mindre avgjørende enn en liten trafikkkork.

 

Jeg forstår selvføgelig at en elbil passer fint for noen, men når man trekker frem ting som rakling, lukt, kaldstartvansker i "hele" -16 og kondens som argumenter for elbilen så ser det mest ut som man er desperat etter å finne ting som kan forsvare elbilen. For de argumentene der, de finnes ikke i den virkelige verden.

 

Selv 2004 modell dieselen startet greit i -28 grader i vinter. Det gjelder bare at ting er i orden. Og det gjelder altså ikke bare dieselbiler.

 

 

Luktfri? Hvordan i alle dager kan en bil som har utslipp være luktfri? Du må gjerne forklare, vise til at dette stemmer. Men, meg bekjent er det slik at en kan "lukte" eksosen både på ny og gammel bil. Men igjen, vis gjerne til. Det fungerer nok bedre enn å SKRIVE MED STORE BOKSTAVER.

 

Jeg refererte til denne vinteren, ikke 80 tallet. 

 

Nei, temperaturen vill påvirke ett dårlig blybatteri såpass at man kan ende opp med å ikke få start på bilen men det fungerer fint ellers. Dette bør jo du vite, som er mekaniker å greier. Så det trenger ikke være ett problem med ladingen. 

 

Jo, en ny dieselbil klakker. Jeg har kjørt opp til flere i år, alle klakker. Skal du forklare meg at det er noe feil med ørene mine nå også, for du er mekaniker? 

 

En gang går det tomt, og da må du stoppe. Og da faller argumentet ditt, altså at en selv skal velge hvor og når en stopper. 

 

Jo, som nevnt over - de finnes. 

 

Nei det gjelder ikke bare dieselbiler, men dette problemet finnes ikke på elbilene. Altså trengs det ikke en startmotor for å dra i gang sulamitten. Men, det betyr ikke at elbiler ikke har problemer, bare ikke dette problemet. 

Lenke til kommentar

 

Min erfaring med el vs diesel er at elbilen forvarmes før jeg kommer ut og jeg slipper hele skrape-helvetet. Dieselbilen tar 5 minutter med harking (og eksos-stank) før den lar seg skrape (ytterligere noen minutter). Ved daglig småkjøring slipper jeg å slite med kondens på tanken, slitasje pga kald motor osv, men må til gjengjeld tåle langt hyppigere lading (forbruket er ca doblet ved 10 km småturer, sammenlignet med 10 km på sommeren). På langkjøring er det mye mindre forskjell. Forbruket er da ca 20-30% høyere i -10 grader på bar asfalt enn på sommeren. Omtrent samme økning i forbruk som jeg opplevde med dieselbilen på vinteren. Jeg tror piggdekk, snø og kupevarme er hovedårsaken til økningen.

Var dieselen du har erfaring med en 1970 modell? Som du hadde på 80 tallet?  Kondens har ingen hørt om de siste 15 årene, foruten fra elbilfanatikere.

 

En ny dieselbil hverken harker eller stanker. Men mytene er seiglivet. En dieselbil med kupevarmer, så har du utlignet forskjellene, og slipper ladehelvetet

 

2011-modell. Ikke en steingammel sak som er pusset opp gjennom flere generasjoner, men en bil som ble nylansert i 2010.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...