Gå til innhold

Lover opp til 700 kilometer rekkevidde i nye BMW i4


Anbefalte innlegg

 

Kan ikke se at han har brukt det som et argument mot el-bil.

 

Som den linken jeg la ved, så hadde den eieren en rekkevidde på 68 km, når bilen var -40, altså under halvparten av nominell rekkevidde. Det er merkbart mindre enn å ta en el-bil ut av varm garasje og ut i kulda.

 

 

Du leste åpenbart ikke artikkelen, den sier noe om at dette endrer seg under kjøring og er basert på tidligere kjøremønster. Artikkelen sier ikke noe om hvor langt han faktisk kom. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er derfor de ikke varmes opp på samme måte som elbiler. Du må lese post #10. ;)

Nå dreide jo diskusjonen seg om å forvarme kupeen så man slapp å skrape bilen på vinteren. Og poenget mitt var at det ikke er en funksjon som er relevant til drivstoffet på bilen. Dette kan man fint gjøre på både elbiler og fossilbiler, selv om sistnevnte "ikke har batterikapasitet til å varme opp kupéen." 

 

Du må lese post #6 og #8 ;)

Lenke til kommentar

 

Hva er rekkevidden ved 10 kuldegrader og akseptabel temperatur i kupèen? Vent noen år, så begynner kjøperne å sjekke om elbilene er vinterisolert.

 

Jeg kjører først generasjon i3, og rekkevidden på sommeren er rundt 14mil med normal kjøring og klimatisering. I 10- er jeg nede i 10-11 mil etter forvarming. Med kald bil og drivlinje er rekkevidde og effekt bregrenset, samme som i en fossilbil. Samme gjelder med mye start og stopp. Fordelen kontra vår bil nr2, en fossilbil fra Mazda, er at elbilen er varm på få minutter.

Det var det jeg også trodde. Derfor ble jeg litt usikker da jeg leste "Men det tar lengre tid å varme opp kupeen i en elbil enn i en bil med forbrenningsmotor, fastslår Roald Isaksen."

Lenke til kommentar

 

Tok mange år før EL-bilene tok av og det er vel bare Toyota som har satset på hydrogen så langt

Spørs om det fortsetter, er ikke så lenge siden Toyota gikk ut offisielt at de nå skal igang med elbiler.

 

Tja.  Bilprodusenter, og aller helst gjennom media,  kommer med stadige bil-"nyheter".   Dette regnes som gratis reklame for  navnet

Men en batteri-elektrisk bil, og spesielt en fossil-hybrid, kan lett gjøres om  ved å erstatte forbrenningsmotoren og halvparten av batteriene med en brenselcelle.

En bilprodusent må nødvendigvis gjøre seg klar til å produsere det kjøperne vil ha framover.

Men at Toyota/Japan har skrinlagt Hydrogen-planer, både for transport og annen infrastuktur er nok ikke helt sant.

( Og det er mye som for tiden kalles el-biler , bare man får spalteplass. Det kan virke som om elektriske vinduer kan forsvare betegnelsen. )

 

 

I Japan er 150 000 brenselceller installert i hus for å produsere strøm og varme. I USA kjører mer enn 10 000 hydrogendrevne gaffeltrucker rundt i distribusjonssentre og varehus, forteller forskningsdirektør Steffen Møller-Holst i SINTEF.

Han og forskerkollegene jobber nå også aktivt med implementering av hydrogenteknologi i Norge, med fokus på transportsektoren. Så langt finner vi gaffeltrucker, lastebiler og ferger i SINTEFs prosjektportefølje.

 

https://www.sintef.no/siste-nytt/hydrogen-fra-hype-til-het-teknologi/

 

 

Og:

 

Det er billigere å bygge en nasjonal infrastruktur for hydrogen enn for å elektrifisere bilparken bare med batterier, hevder hydrogenselskapet NEL, og får støtte fra SINTEF. – Det er en myte at hydrogen er dyrt, sier Steffen Møller-Holst ved SINTEF.

 

https://www.motor.no/artikler/mener-hydrogen-koster-mindre-enn-elbil-nett/

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Kan ikke se at han har brukt det som et argument mot el-bil.

 

Som den linken jeg la ved, så hadde den eieren en rekkevidde på 68 km, når bilen var -40, altså under halvparten av nominell rekkevidde. Det er merkbart mindre enn å ta en el-bil ut av varm garasje og ut i kulda.

 

 

Du leste åpenbart ikke artikkelen, den sier noe om at dette endrer seg under kjøring og er basert på tidligere kjøremønster. Artikkelen sier ikke noe om hvor langt han faktisk kom. 

 

Så hvor har jeg fått tallet 68 fra da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Flott. Framtiden er elektrisk.

 

Men med  med Hydrogen  som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi  greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men  uten rekkeviddeangst når  et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport.

Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning.   Og altså med nullutslipp.  Og  nok fornybar elektrisk energi til transport,  fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt.

Sist jeg sjekket finnes det 5 hydrogen stasjoner i Norge, så ikke forvent at det tar av med det første.

 

Nei, det blir litt som høna og egget.

Men hvis man venter at (kun-) batteri-elektriske  biler vil ta mesteparten av transport-sektoren, tror jeg man må vente enda lengre.

Lenke til kommentar

 

 

Flott. Framtiden er elektrisk.

 

Men med  med Hydrogen  som rekkevidde/tyngde-forlenger kan vi  greie oss med mindre batteri ( stort nok til daglig kort-kjøring og hjemmelading), men  uten rekkeviddeangst når  et nett som ikke har kapasitet ( Og må bygges ut med over-oppgradert nett og "smart"-målere, som koster mer enn å bygge ut hele landet med Hydrogenstasjoner.), eller fordi vi spontant trenger transport. -Eller lengre/tyngre transport.

Selv om batteri-elektrisk er mer effektivt enn Hydrogen-elektrisk, er begge deler mer effektivt enn fossilforbrenning.   Og altså med nullutslipp.  Og  nok fornybar elektrisk energi til transport,  fra sol, vind og hav vil alle nasjoner ha mulighet til. Olje kan brukes til mye annet nyttig og morsomt.

Sist jeg sjekket finnes det 5 hydrogen stasjoner i Norge, så ikke forvent at det tar av med det første.

 

 

For ikke å snakke om at drivstoffet er dyrt, bilene er dyre osv. Jeg ser ingen fordeler med å kjøpe hydrogen om dagen. 

 

Ikke jeg heller.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kan ikke se at han har brukt det som et argument mot el-bil.

 

Som den linken jeg la ved, så hadde den eieren en rekkevidde på 68 km, når bilen var -40, altså under halvparten av nominell rekkevidde. Det er merkbart mindre enn å ta en el-bil ut av varm garasje og ut i kulda.

 

 

Du leste åpenbart ikke artikkelen, den sier noe om at dette endrer seg under kjøring og er basert på tidligere kjøremønster. Artikkelen sier ikke noe om hvor langt han faktisk kom. 

 

Så hvor har jeg fått tallet 68 fra da?

 

 

Artikkelen, men som han sier er dette estimert og noe som justerer seg underveis. Det sto ikke at bilen kom 68km.

Lenke til kommentar

Hvor mange av verdens styggeste Toyota Mirai tror du er kjøpe av private kunder i Norge ?

Å dra inn gaffeltrucker er jo også litt på siden av saken, for de kjører sist jeg sjekket på et rimelig begrenset område.

BMW har elektriske trailere som er i bruk nå om dagen, flere år før Tesla kommer med sin...

http://www.bmwblog.com/2017/12/04/bmw-already-using-three-electric-trucks-for-its-munich-plant/

Lenke til kommentar

 

 

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Blybatteriet i min dieselbil er på 90A og i kupeen har jeg en såkalt "Power Heat" knapp som mange Toyotaer kommer med. Effekten skal være på 5 kW, selv om strømmen som trekkes fra batteriet ikke nødvendigvis er på like mye. Kan være den bruker diesel også.

 

 

 

Power heat knappen fungerer bare når motoren går og det eneste den gjør er å øke turtallet på motoren (på min bil ihvertfall)

 

 

Dette varierer fra bil til bil. Hos meg er det ikke alltid at turtallet øker selv om knappen er aktivert.

 

 

'Kan være at den bruker diesel'?

 

Tror du den drar 5000W, 400A fra batteriet kanskje? Jeg tror ikke det ville vært noen langvarig fornøyelse i en gjennomsnittlig Toyota.

 

Selv om varmepumpa i stua di har en effekt på 5 kW så betyr ikke det at den konstant drar 5 kW strøm.

 

 

 

 

Hvis batteriet er på 12 V må det levere 250 A for å yte 3 kW. Da er batteriet flatt etter et kvarter.

Blybatteriet i min dieselbil er på 90A og i kupeen har jeg en såkalt "Power Heat" knapp som mange Toyotaer kommer med. Effekten skal være på 5 kW, selv om strømmen som trekkes fra batteriet ikke nødvendigvis er på like mye. Kan være den bruker diesel også.

 

 

Den knappen aktiverer hva Toyota omtaler som en «Viscous Type Power Heater.» En beltedrevet, 'kortsluttet' hydraulikkpumpe som avsetter friksjonsvarme i et viskøst pumpemedium. Som igjen avgir varme til kjølevesken.

 

Om noen fortsatt skulle lure, så hentes altså all varmeeffekt fra veivakselen på motoren (som allerede sliter i kulda.) Og blybatteriet ditt kan i prinsippet levere 1000+ Ampere, mens kapasiteten er oppgitt til 90Ah. En viss forskjell. 

03_44.jpg

 

 

Takk for oppklaringen.

Lenke til kommentar

Hvor mange av verdens styggeste Toyota Mirai tror du er kjøpe av private kunder i Norge ?

 

Å dra inn gaffeltrucker er jo også litt på siden av saken, for de kjører sist jeg sjekket på et rimelig begrenset område.

 

BMW har elektriske trailere som er i bruk nå om dagen, flere år før Tesla kommer med sin...

 

http://www.bmwblog.com/2017/12/04/bmw-already-using-three-electric-trucks-for-its-munich-plant/

Ehm, Tesla bruker sine de også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

 

Kan ikke se at han har brukt det som et argument mot el-bil.

 

Som den linken jeg la ved, så hadde den eieren en rekkevidde på 68 km, når bilen var -40, altså under halvparten av nominell rekkevidde. Det er merkbart mindre enn å ta en el-bil ut av varm garasje og ut i kulda.

 

 

Du leste åpenbart ikke artikkelen, den sier noe om at dette endrer seg under kjøring og er basert på tidligere kjøremønster. Artikkelen sier ikke noe om hvor langt han faktisk kom. 

 

Så hvor har jeg fått tallet 68 fra da?

 

 

Artikkelen, men som han sier er dette estimert og noe som justerer seg underveis. Det sto ikke at bilen kom 68km.

 

Så jeg har altså lest artikkelen du påstår jeg ikke har lest.

Jeg har heller ikke påstått han bare kom 68 kilometer.

 

Når skal du begynne å bli saklig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så jeg har altså lest artikkelen du påstår jeg ikke har lest.

 

Jeg har heller ikke påstått han bare kom 68 kilometer.

 

Når skal du begynne å bli saklig?

 

 

Jo, du sa eieren hadde en rekkevidde på 68km. Dette stemmer ikke, det var estimeringen som var 68km. Rekkevidden vet vi ingenting om.

 

Morsomt, skulle akkurat til å spør deg om det samme? Du prøver å føre ett poeng, men så er det ikke noe poeng i artikkelen. 

Lenke til kommentar

 

Power heat knappen fungerer bare når motoren går og det eneste den gjør er å øke turtallet på motoren (på min bil ihvertfall)

Dette varierer fra bil til bil. Hos meg er det ikke alltid at turtallet øker selv om knappen er aktivert.

 

 

Toyota biler som ikke er utrustet med full «Viscous Type Power Heater» er gjerne utrustet med en enkel "Idle Up" knapp i stedet.

 

s-l300.jpg

 

 

Tror du den drar 5000W, 400A fra batteriet kanskje? Jeg tror ikke det ville vært noen langvarig fornøyelse i en gjennomsnittlig Toyota.

 

Selv om varmepumpa i stua di har en effekt på 5 kW så betyr ikke det at den konstant drar 5 kW strøm.

 

 

Det ville i så tilfelle utgjøre en COP faktor på 1 for den varmepumpen. Ikke mye å skrive hjem om.

 

Men opprinnelig påstand - at 12VDC ladesystemet på fossilbiler ikke kan understøtte et reelt elektrisk varmeelement er korrekt.

 

Av en eller annen grunn klarte ikke det norske språk å få med seg overgangen fra DC Dynamo til det som på engelsk nå omtales som Alternator. Moderne fossilbiler (Ha!) har trefase AC generator, ikke lenger DC dynamo. Uansett, generatoren på den typiske fossilbilen leverer rundt 1kW. Militæret installerer nærmest uten unntak ekstra, forvokst 24V generator(er) i bilene de får levert.

 

Nyere Motor/Generator enheter i 48VDC mild hybrid system er derimot i stand til å levere den nødvendige effekt til å drive et elektrisk varmeelement. Disse sakene både trekker og produserer i overkant av 10kW, noe som fint kan forsyne en 5kW varmekolbe.

aewggdvwrtbely8livmr.png

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar

 

Hvor mange av verdens styggeste Toyota Mirai tror du er kjøpe av private kunder i Norge ?

 

Å dra inn gaffeltrucker er jo også litt på siden av saken, for de kjører sist jeg sjekket på et rimelig begrenset område.

 

BMW har elektriske trailere som er i bruk nå om dagen, flere år før Tesla kommer med sin...

 

http://www.bmwblog.com/2017/12/04/bmw-already-using-three-electric-trucks-for-its-munich-plant/

Ehm, Tesla bruker sine de også?

 

Å testkjøre en trekkvogn under utvikling uten henger, det er ikke å bruke den i praksis. BMW sine er i daglig drift ved fabrikken i Munich.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...